PRÁCE 🧰

Volvo EX30 má geniální infotainment

7. 5. 2024 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Volvo

Už jsme si tak nějak zvykli, že se dnes neobejdeme v autě bez středového displeje. Jenže co se dost liší je kvalita softwaru. Ta je zejména u elektromobilů dost zásadní.

Infotainment Volvo EX30 a plánování trasy

Články na téma Volvo EX30:

  1. Infotainment Volvo EX30 a plánování trasy - právě čtete
  2. Test: Volvo EX30 – šetřit se musí umět
  3. Druhý názor: Volvo EX30

Volvo s modelem EX30 bude mít nepochybně úspěch, což ostatně naznačují už objednávky, jejichž čísla překonala očekávání. Tomu autu totiž nic nechybí a jakkoliv je to elektromobil z kategorie těch levnějších, docela dobře se s ním i cestuje na delších trasách, jak jsme si sami vyzkoušeli.

Jak funguje navigace?

Co se nám hodně líbilo, byl software, a to nikoliv samotného auta, ale infotainmentu. Ten je samozřejmě s vozidlem velmi úzce propojený, bere si potřebná data a je schopen uživatele třeba včas varovat, že akumulátor je skoro vybitý a bylo by fajn zajet k nabíječce. Jako většina současných elektroaut i vhodnou nabíječku vyhledá a nabídne navigaci k ní.

Infotainment Volvo EX30 a plánování trasy

Obecně způsob, jakým navigace funguje, je docela zajímavý. Z pohledu uživatele je velmi důležitá volba toho, jak rychlé nabíjení vyžaduje. Bohužel, těch opravdu rychlých nabíjecích stanic není mnoho, takže kolikrát nezbude než slevit ze svých nároků a smířit se s 50kW stojanem.

Někdy skoro do plna, jindy do poloviny

Při zvolení trasy pak člověk ví, za jak dlouho a s kolika procenty v akumulátoru přijede k další nabíječce. A také ví, do kolika procent má baterii naplnit. Zvláštní je, že EX30 nás nutila několikrát nabíjet třeba do 95 %. Přitom od nějakých 80 % už nabíjení zpomaluje, nad 90 % už lezou procenta nahoru jen velmi neochotně. Dvakrát se nám však stalo, že naopak požadavek na doplnění energie končil relativně nízko, jednou jen na 55 %. Patrně to tak skutečně bylo v danou chvíli nejvýhodnější.

Při dojezdu do cíle se pak auto spokojí s 10 % zbývající energie. 69 kWh akumulátor testovaného auta využije pro potřeby jízdy 64 kWh, zbytek je rezerva pro prodloužení životnosti baterie samotné. Teoreticky 6,4 kWh, které při 10% nabití zbydou, vystačí na 30 až 40 kilometrů jízdy, což je rádius, ve kterém pravděpodobně nějakou nabíječku najdete. Auto zároveň asi i předpokládá, že po dojetí do cíle cesty připojíte domácí nabíječku a energii doplníte sice pomalu, ale do plna.

Skoro jako smartphone s Androidem

Infotainment však není jen navigace. Krom jiného v EX30 zastává i funkci displeje, který je obvykle v kapličce před řidičem. Tam toto malé Volvo nemá vůbec nic. Zkrátka vše se odehrává uprostřed palubní desky, řidič tam vidí aktuální rychlost, dojezd, nastavení tempomatu… Vadí to něčemu? Ani popravdě ne, dá se na to velmi rychle zvyknout.

Na palubním počítači běží Google Android Automotive, tedy systém speciálně vyvinutý pro potřeby aut. Výrobce si ho buď může opatřit jako prostředí podobné tomu ze smartphonů s tím, že na něj lze instalovat běžné aplikace, nebo si automobilka může udělat prostředí své, bez Google služeb. Volvo se naštěstí vydalo tou první cestou, takže si můžete stáhnout třeba oblíbenou appku na streamování hudby, případně při nabíjení lze koukat na seriály a filmy na Netflixu i jiných platformách.

Infotainment Volvo EX30 a plánování trasy

Vše fungovalo k maximální spokojenosti, jediný zádrhel přišel na delší cestě, kdy začala mapa v aplikace Google Maps problikávat. Ale skutečně jenom mapa, zbytek zobrazení neblikal. Nebyli jsme dlouho schopni to za jízdy vyřešit, pomohlo až přepnutí do Waze a zpět.

Zdroj info: volvo.
Zdroj médií: Jakub Mokříš.

Fotogalerie (5 fotek)

Podobné články