Když se řeknou tato dvě slova, tak si laik asi vybaví jednu poučku. Plug-in má kabel a ten druhý ne. Jenže, kéž by to bylo tak jednoduché.
Hybrid vs plug-in hybrid - v čem je rozdíl?
Články na téma plug-in hybridy:
Oba vozy jsou prakticky nerozpoznatelné od klasických spalovacích verzí. Samozřejmostí je ale, že mají oba elektromotory a baterie, tak v čem může být ten zásadní rozdíl?
Hybrid
Když začneme tou baterii, tak v případě tohoto vozu je malá a prakticky se nabíjí samočinně jízdou nebo rekuperací. U některých modelů je nutné počítat s nižším prostorem v zavazadlovém prostoru, protože právě tam bývá akumulátor uložen. Elektromotor v určitých případech přebírá roli za spalovák, který si tak od práce může na chvíli odpočinout (prakticky tak max. na 3 kilometry), ale většinu času spolu spolupracují. Nejvíce to pocítíte třeba při rozjezdech, které jsou čistě elektrické nebo po městě v kolonách. I spotřeba především ve městě může být velmi příjemná. Bohužel ale hybridy nejsou příliš vhodné na ježdění po dálnicích. Z toho čím vynikají, se stává leckdy bolest, a tak je nutné počítat s vyšší spotřebou a u některých aut i s vyšším akustickým projevem kvůli například CVT převodovce (té bezestupňové). Ekologicky smýšlející jedince jistě potěší, že už tento vůz snižuje solidně emise.
Důležité ale je si zapamatovat, že tento hybrid nemá nabíjecí kabel a energii si doplňuje pouze při jízdě a při brzdění (rekuperací). Ani příznivci vysokých čísel výkonu se nemusí hybrida obávat, protože ten díky elektromotoru nastupuje rychle. Takže pokud bydlíte ve městě nebo kousek od něj a chcete dělat něco pro planetu a zároveň jezdit za méně, než v případě některých spalováků, pak je hybrid správnou volbou. Je potřeba ale počítat s vyšší cenou oproti jiným vozům se spalovacími agregáty.
Příklady vozů: Toyota Camry, Honda CR-V, Toyota Yaris
Plug-in hybrid
Zde už je to poněkud jiná filosofie. Takové auto disponuje větším akumulátorem, který je uložen většinou v kufru - což může být nevýhoda pro ty, kteří potřebují k životu obrovský kufr. Baterii je tak možné nabít nejen rekuperací a přes spalovák, ale také pomocí kabelu z domácí zásuvky nebo z dobíjecích pointů. Pokud se rozhodnete dobíjet mimo domov, což bude samozřejmě i rychlejší, bude nutné si pořídit dobíjecí čip. Existuje několik tarifů od různých společností, a tak je nutné i věnovat čas pátrání po tom nejlepším a nejvýhodnějším.
Maximální dojezdy se liší napříč automobilkami, ale zhruba to bude kolem 50 kilometrů. Což není moc, ale pokud někdo bydlí třeba na okraji města a dojíždí do centra, pak mu to stačí. U práce se zase napíchne u nabíječky (pokud tu možnost má) a jakmile odbije pátá, má nabito a může jet prakticky zadarmo zase domů.
Nevýhodou ale je, že pokud nemáte příliš možností pro nabíjení, tak se vám auto vůbec nevyplatí, zejména pro to, že s sebou pak taháte hmotnost navíc - což jsou nevyužité články baterie. Tím se zvýší samozřejmě i spotřeba. Takže plug-in hybrid je spíš logickou volbou pro ty, kteří mohou a mají kde nabíjet. Zároveň ještě ale nechtějí investovat přímo do elektromobilu a prostě si chtějí zachovat určitou svobodu bez výpočtů, když elektřina dojde. Navíc vozy s kabelem mají z drtivé většiny EL poznávací značku, což znamená, že jsou osvobozeny od placení dálničního poplatku a také mohou v centru Prahy parkovat zadarmo - stačí SPZ jen registrovat.
A poslední nevýhodou může být někoho i cena, který je oproti spalovací verzi výrazně vyšší. Proto je tak důležité zvážit případná pro a proti, než se rozhodnete pro koupi.
Příklady vozů: Mitshubishi Eclipse Cross PHEV, DS 7 Crossback E-Tense, MINI Countryman S E ALL4