Hybridní auto je obvykle velmi spolehlivé

14. 1. 2025 2 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Vše o hybridech Základní info k hybridům Hybridní systémy

Kdo chce spolehlivé auto, měl by hledat klasickou koncepci, kdy pohon tvoří jenom spalovací motor, že? Jenže ono to tak není. Jako velmi spolehlivé se ukazují hybridy

Hybridní auto je obvykle velmi spolehlivé

Velmi často se v redakci setkáváme s názorem, že hybridní auto = nespolehlivé auto. Když se zeptáme proč, dostane se nám jednoduchého argumentu „protože je to moc komplikovaný“, následovaného vítězným pohledem. Jenže fakta bohužel hovoří o něčem úplně jiném. 

Jako nejspolehlivější se ve statistikách obvykle ukazují hybridní vozy. Tím máme na mysli auta, která mají nějakou menší trakční baterii a na elektřinu dovedou ujet třeba kilometr, dva nebo tři. Pak nastupuje spalovák, který elektromotoru pomůže, eventuálně poskytne svoji energii pro akceleraci do vyšších rychlostí. 

Ano, je to složitější, ne, není to méně spolehlivé 

Že to nedává smysl? Ano, je pravda, že celý systém pohonu musíme obohatit o elektromotor, trakční baterii a elektroniku kolem. Je zapotřebí automatické převodovky. Dále proti spolehlivosti teoreticky mluví i provoz spalováku, který neustále vypínáme a zapínáme. Jak je tedy možné, že hybridy vítězí ve statistikách? 

Motor bez zbytečností 

Podívejme se prvně na spalovací motor. Díky tomu, že hybridní koncepce sníží produkované emise, není třeba agregát zatěžovat takovými zbytečnostmi, jako je třeba přímé vstřikování nebo turbodmychadlo. Už při návrhu motoru se však u hybridů vždy počítá s tím, že bude často vytáčený za studena, což si vynutí častější interval výměny maziva a konstrukční úpravy spočívající v odolnějších ložiscích klikovky a podobně. 

Studený motor není problém 

Současně padá i mýtus, že spalovací motor by se neměl vypínat a neměl by se vytáčet, dokud není olej ohřátý vyloženě na provozní teplotu. Moderní řídká maziva fungují klidně po třech minutách, kdy motor běží na volnoběh, což je mimochodem způsob, jakým se s vytáčením za studena vyrovnává třeba Honda Jazz. Ta po startu zapne spalovák a nechá ho chvíli běžet, a to i když má plně nabitý akumulátor. Připravuje ho tak na pozdější vytáčení. 

Spalovák častěji odpočívá 

A pak je tu ještě jeden důležitý faktor a tím je zátěž spalováku. Elektromotor mu jednak pomáhá svým kroutícím momentem, jednak bere velkou část práce i za něj. Auto tak nejede třeba 250 tisíc kilometrů, ale benzínový motor běží třeba jen třetinu nebo polovinu času provozu. Reálně tak nemá naběháno zdaleka tolik, kolik je na počítadle kilometrů. 

Co trakční baterie? 

Zkušenosti ukazují, že trakční akumulátory v hybridech si nechají líbit docela dost. Samozřejmě je to pořád komponenta podléhající opotřebení, ale její výměna není nijak zásadně náročná a cenově je to většinou položka za zhruba 50 až 60 tisíc korun. 

Výdrž akumulátoru však není zásadní problém. Většinou slouží s přehledem i přes 10 let a klidně více jak 300 tisíc kilometrů. S klesající kapacitou se logicky o něco málo zvýší i spotřeba, protože spalovák musí auto startovat častěji. 

Zdroj info: motor1, carandriver, autoexpress, carmechanic, tremec-blog, engineering explained.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články