Jaké vlastnosti by mělo mít auto na tahání karavanu a jaký pohon je pro to ideální? Využili jsme naše zkušenosti a sepsali pár kličových parametrů.
Ideální vlastnosti automobilu na tahání karavanu
Články na téma cestování obytným vozem nebo karavanem:
- Cestování obytným vozem
- Možnosti cestování karavanem nebo obytným vozem
- Pozor na nástrahy při tahání karavanu
- Jakou motorizaci volit na tahání karavanu - právě čtete
V období covidu Češi propadli karavaningu. Ačkoliv počáteční nadšení mírně opadá, stále však v období léta potkáte na silnicích mnoho automobilů táhnoucích karavan. To nás přimělo k zamyšlení – jaké vlastnosti by mělo mít auto na tahání karavanu, jaká motorizace je pro to nejlepší?
Ideální vlastnosti
Odpověď samozřejmě není jednoduchá a rozhodně neplatí jedno univerzální pravidlo. A to zvláště v dnešní době, kdy je výběr druhů pohonů a různých typů karoserií velmi široký. Na silnicích dnes vidíte tahat obytný přívěs kde co. Však dříve to ty staré škodovky také zvládaly a nikdo neřešil, že by na to třeba výkonově nestačily. Nejdůležitějším parametrem při tahání přívěsu je tažná kapacita vozidla. Jinými slovy řečeno kolik kilogramů těžký brzděný, či nebrzděný přívěs automobil utáhne. Neméně důležitá je však i celková maximální hmotnost soupravy, která je součtem maximální celkové hmotnosti vozidla a maximální celkové hmotnosti přívěsu.
V současnosti se ve většině případů setkáte s brzděnými obytnými přívěsy, jejichž hmotnost přesahuje jednu tunu. V případě větších a luxusnějších bydlíků se běžně dostanete i přes 1,5 tuny. Pokud vaše vozidlo dle údajů v technickém průkazu takovou hmotnost utáhne, máte napůl vyhráno. Ne však plně. Na silnicích jsou pak běžně vidět vozidla, která na první pohled nevypadají jako typičtí tahači. Technicky sice karavan tahat mohou, za volantem to ale takový zážitek není. Zkuste si někdy zapřáhnou 1 300 kilogramů těžký přívěs za hatchback střední třídy a nadšeni z toho úplně nebudete.
Pokud tedy vybíráte auto na častější tahání přívěsu, vyplatí se koukat i na další klíčové parametry, než je pouze tažná kapacita. Pokud vyrážíte s karavanem na delší cesty s dálnicemi a rychlejšími přesuny, přijde vám vhod především dobrá směrová stabilita soupravy. Směrové stabilitě výrazně přispívá rozvor kol – obecně platí, že čím delší, tím lepší. Pozor dávejte na dlouhý zadní převis karoserie, ten obvykle dobrotu nedělá. Obecně také platí, že čím těžší je přívěs, tím těžší by mělo být auto, které ho táhne. Lépe se tak vyrovná s pohyby přívěsu a eliminuje se tím nepříjemné škubání a houpání při jízdě.
Podceňovaným parametrem je šířka vozidla, která rozhoduje o tom, jak dobře vidíte provoz za sebou. Existují samozřejmě přídávná zpětná zrcátka, která připevníte na ta stávající a výhled vzad tak zlepšíte. Z vlastní zkušenosti ale víme, že ve vibrujících zrcátkách stejně nic vidět není. V kempech také nezřídka narazíte na podmáčenou louku, kde oceníte pohon všech kol. Nyní už ale k tomu nejdůležitějšímu – jaký motor vybrat?
Benzín nebo nafta
Pokud byste se odborníků zeptali před patnácti lety, který pohon je ideální na tahání karavanu, pravděpodobně byste dostali doporučení na silný naftový pohon. Diesel tenkrát vládl Evropě a je třeba uznat, že jeho vlastnosti se k tahání zkrátka hodí. Je charakteristickým rysem je silný točivý moment položený v nízkých otáčkách, který je při tahání přívěsu k nezaplacení. Je to právě „krouťák“, který má zásadní vliv na tažné schopnosti vozidla.
V době moderních přeplňovaných motorů už ale dávno neplatí, že nafta je vždy ideální volba, a i běžný benzinový motor dnes má parametry vhodné k tahání přívěsů. Pozor však na nízkoobjemové jednotky, které své výkonové parametry nahánějí velkým turbodmychadlem. Na papíře možná takové motory vypadají dobře, v praxi jsou však často nadměrně přetěžovány, z čehož plynou drahé závady. Nakonec tedy platí známá poučka „objem ničím nenahradíš“.
Na hybridy pozor
Hybridy jsou trochu zvláštní kategorie. Více než u jiných pohonů si u nich musíte hlídat jejich tažnou kapacitu. Mnohým z nich totiž nechybí výkon, neutáhnou však ani tunu vážící obytný přívěs. Typické to je například pro automobily Honda nebo Toyota. Důvodem jsou často úspory na konstrukci, brzdách a podobně. Neznamená to však, že by hybridy nedokázaly tahat přívěs - například taková Toyota Highlander utáhne až 2 000 kilogramů vážící brzděný přívěs. Obvykle jsou k tahání lépe přizpůsobená plug-in hybridní vozy a hybridy s pohonem všech kol.
A co elektromobil?
Ani elektromobily se dnes tahání přívěsů nezaleknou, ačkoliv do diskuze o jejich dojezdu se raději pouštět nebudeme. U elektromobilů platí stejná pravidla jako u hybridů. Ne každý silný elektromobil je uzpůsobený na tahání přívěsů. Typickým příkladem je pojízdný autobus jménem Kia EV9. Varianta s pohonem zadních kol utáhne pouze 900 kilogramů vážící přívěs, zatímco varianta s pohonem všech kol zvládne velmi slušných 2 500 kilogramů. Zásadně tak záleží na konkrétní variantě pohonu.
Zdroj médií: Depositphotos, Toyota.