🇦🇹 Diesel 1,62 € Natural 95 1,62 € 🇨🇿 Diesel 36,62 Kč Natural 95 39,16 Kč 🇩🇪 Diesel 1,60 € Natural 95 1,78 € 🇫🇷 Diesel 1,69 € Natural 95 1,82 € 🇭🇷 Diesel 1,41 € Natural 95 1,53 € 🇭🇺 Diesel 603,10 HUF Natural 95 608,00 HUF 🇮🇹 Diesel 1,70 € Natural 95 1,82 € 🇵🇱 Diesel 6,44 PLN Natural 95 6,45 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,52 € Natural 95 1,62 € 🇦🇹 Diesel 1,62 € Natural 95 1,62 € 🇨🇿 Diesel 36,62 Kč Natural 95 39,16 Kč 🇩🇪 Diesel 1,60 € Natural 95 1,78 € 🇫🇷 Diesel 1,69 € Natural 95 1,82 € 🇭🇷 Diesel 1,41 € Natural 95 1,53 € 🇭🇺 Diesel 603,10 HUF Natural 95 608,00 HUF 🇮🇹 Diesel 1,70 € Natural 95 1,82 € 🇵🇱 Diesel 6,44 PLN Natural 95 6,45 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,52 € Natural 95 1,62 €
PRÁCE 🧰
HROMADNÝ NÁKUP 🛞

Nejčastější nešvary při tahání karavanu

19. 8. 2024 4 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady

Vidina krásné dovolené v útulném prostředí vlastního obytného přívěsu často vede k přehlédnutí několika nástrah, které vám mohou už z cesty udělat doslova peklo. Než vyrazíte, seznamte se s několika zásadami, které se vyplatí dodržovat při tahání karavanu.

Nástrahy při tahání karavanu

Články na téma cestování obytným vozem nebo karavanem:

  1. Cestování obytným vozem
  2. Možnosti cestování karavanem nebo obytným vozem
  3. Pozor na nástrahy při tahání karavanu - právě čtete
  4. Jakou motorizaci volit na tahání karavanu

S taháním karavanu se pojí i určitá zodpovědnost. Přeci jen za sebou táhnete více než tunu vážící objekt, za který ručíte. Takový „bydlík“ dokáže výrazně ovlivnit jízdní vlastnosti tažného vozidla, a proto je v rámci zachování bezpečnosti potřeba dodržovat určité zásady. Od jejich zprostředkování jsme tu my a naše zkušenosti.

Před výjezdem

Před výjezdem se vyplatí zkontrolovat technický stav karavanu. Takové to světla svítí, brzdy brzdí, stěrače stí... no ty vlastně ne. Určitě ale nepodceňujte kontrolu pneumatik. Karavan většinu času stojí, a pokud ho nezvedáte na stojné nohy, dostávají pneumatiky dlouhým stáním na jednom místě pořádně zabrat. Před jízdou se také ujistěte, že jsou stojné nohy vytaženy do maximální vrchní polohy, aby se vám nestalo, že s nimi budete škrtat o asfalt. Totéž platí i pro manipulační kolečko na oji, které je často nejlepší oddělat úplně.

Neméně důležitá je i kontrola uzavření všech oken. Možná se to totiž nemusí zdát, ale okna na karavanu jsou na opravu pořádně nákladná záležitost a opravdu si je nechcete poškodit tím, že jste je před jízdou zapomněli zavřít. Platí také, že byste před jízdou měli zajistit skříně a poličky, vypněte též veškeré spotřebiče a ledničku přepněte na napájení z baterie vašeho auta. Logicky pak nesmíte zapomenout připojit karavan k elektrické přípojce automobilu. To už jste ale jistě udělali, protože bez toho by karavan nesvítil a neblikal.

Nástrahy při tahání karavanu

Hmotnost

Hmotnost je klíčovou vlastností obytného přívěsu. Předně je potřeba se ujistit, že váš automobil karavan vůbec utáhne. K tomu slouží údaj maximální hmotnosti brzděného přívěsu. Ten udává maximální hmotnost přívěsu, který je vaše vozidlo schopno utáhnout. Součet hmotnosti vozidla a obytného přívěsu by také neměla přesáhnout maximální možnou hmotnost soupravy. Oba údaje jsou k dohledání v technických údajích k vašemu automobilu.

Hmotnost a její rozložení samozřejmě určuje i stabilitu obytného přívěsu a má podstatný vliv na bezpečnost jízdy. Těžiště karavanu se snažte držet co nejníže a těžké předměty umisťujte na podlahu. Rozhodně není dobrý nápad si s sebou brát keramiku po babičce. Jednak riskujete rozbití a také zbytečně zvyšujete hmotnost. Využívejte odlehčeného nádobí a doma nechte zbytné věci. Rozložení se snažte situovat doprostřed na nápravu přívěsu, nebo lehce do přední části. V žádném případě by karavan neměl být nejtěžší v zadní části. Respektujte také maximální možné zatížení karavanu, aby nedošlo k přetížení.

Řidičské oprávnění

Dříve by se nad tím asi nikdo nepozastavil, s řidičským oprávněním kategorie B se tahalo všechno a všude. Jenže auta nám poslední dobou přibírají na váze a následují je i čím dál větší a luxusnější karavany. Není výjimkou, že prázdné auto má dnes dvě tuny a karavan jen u půl tuny méně. Přihoďme nějaké zatížení a jsme hodně nad 3,5 tunami, které jsou zákonným limitem hmotnosti pro soupravu, kterou můžete řídit s „béčkovým“ řidičákem. Co s tím? Řešením je řidičské oprávnění B96, nebo rovnou B+E. První zmíněné vám umožní táhnou soupravu, jejíž celková hmotnost dosahuje maximálně 4 250 kilogramů.

V případě skupiny B+E jste na maximu, co se skupinou B můžete mít. V tom případě platí, že za vozidlem o maximální hmotnosti 3 500 kilogramů můžete táhnout přívěs o hmotnosti 3 500 kilogramů. Teoreticky tak může mít souprava až sedm tun. Nelze však kombinovat například vozidlo o hmotnosti dvě tuny a přívěs o hmotnost čtyř tun. K získání rozšíření v podobě B96 zákon nevyžaduje povinné hodiny v autoškole, stačí pouze zkouška. Je také o něco levnější než kategorie B+E.

Nástrahy při tahání karavanu

Jízda

Jestliže se říká, že máte v provozu přemýšlet i za další jeho účastníky, platí to při jízdě s karavanem dvojnásob. Musíte uvažovat, že řídíte soupravu s vysokou hmotností, a také že jízdní stopa karavanu nekopíruje jízdní stopu automobilu a mírně vybočuje. Doporučit lze maximální plynulost a dostatečně včasné a ne příliš prudké brzdění. Nájezdová brzda karavanu má totiž drobnou prodlevu a při prudkém brzdění by mohl tvrdý nájezd karavanu na brzdu způsobit rozhození stability celé soupravy.

Zdroj info: Autorský text, zákon 361/2000.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články