Zásadní komponentou pro bezpečnou jízdu, jsou brzdy. Pro spolehlivé zpomalení a zastavení vozu je třeba, aby byly v pořádku a stoprocentně funkční. Dnešní článek je o tom, kdy se mají měnit brzdové kotouče.
Jak často a kdy měnit brzdové kotouče?
Články na téma brzdové kotouče:
- Kdy měnit brzdové kotouče - právě čtete
- Vrtané a drážkované brzdové kotouče
- Koroze brzdových kotoučů: Jak se ji zbavit?
- Brzdové kotouče, které zvládají neuvěřitelné věci
- Kdy měnit brzdové kotouče?
- Zkorodované brzdové kotouče – jak tomu zabránit?
- Čím natřít brzdové třmeny - již brzy
Kotoučové brzdy jsou účinnější než bubnové, proto se dnes už vždy dávají minimálně na přední nápravu. Jak ale poznat, že je čas na výměnu kotoučů?
Obecně lze říct, že kotouče mají životnost zhruba 2x až 3x delší než destičky. S druhou výměnou destiček už tedy zkontrolujte i stav kotoučů. Rozhodně ale nedejte na rady mechaniků, že je potřeba vždy měnit obě komponenty, aby si sedly. Není tomu tak, pokud jsou brzdové disky v pořádku, nemá smysl investovat do nových.
Výměna by měla přijít ve chvíli, kdy se kotouče přiblíží nebo dostanou dokonce pod minimální tloušťku. To je hodnota, kterou předepisuje výrobce a garantuje plnou funkčnost a spolehlivost. Jakmile je materiál příliš tenký, není brzdění už stoprocentně bezpečné a při nějakém opravdu prudkém by teoreticky mohl disk i prasknout. Minimální tloušťka je obvykle vyznačena ryskou.
Pokud nejste schopni odhadnout, jak moc už se kotouč sjel a jestli tedy vydrží do další výměny destiček, vycházejte z drážky na okraji, která se obvykle časem vytvoří. Poznáte ji jednoduše, její povrch bude orezlý, kdežto místo kontaktu s destičkami je většinou hladké a vyleštěné. Rozdíl mezi šířkou drážky a činnou plochou je potom to, co ubylo.
Někdy je čas na výměnu i v případě, že do minimální tloušťky je ještě daleko. A to převážně, když kotouče při brzdění vibrují, což se přenáší do volantu. Vibrace způsobují zkroucené kotouče, kdy se materiál jednoduše zdeformoval a brzdění není rovnoměrné. Zkroucené disky se někdy dají opravit tím, že se jejich tloušťka vyrovná třeba na fréze. I tak je ale potřeba kotouče sundat a udělat na nich nějakou práci, takže se nabízí otázka, jestli není opravdu lepší je rovnou vyměnit.