PRÁCE 🧰
Zimní pneu 🛞

Rezavé brzdové kotouče – jak tomu předcházet?

12. 3. 2024 2 min. čtení diskuze (7) Tipy a rady

Koroze je stále jednou z největších hrozeb pro ojetiny, ale i pro relativně nová auta. Jsou však komponenty, které reznou velmi rády a velmi rychle.

Zkorodované brzdové kotouče – jak tomu zabránit?

Články na téma brzdové kotouče:

  1. Kdy měnit brzdové kotouče
  2. Vrtané a drážkované brzdové kotouče
  3. Koroze brzdových kotoučů: Jak se ji zbavit?
  4. Brzdové kotouče, které zvládají neuvěřitelné věci
  5. Kdy měnit brzdové kotouče?
  6. Zkorodované brzdové kotouče – jak tomu zabránit? - právě čtete
  7. Čím natřít brzdové třmeny - již brzy

Pakliže jste na delší dobu odstavili auto někde venku, patrně jste při prvním zpomalení zjistili, že brzdy vydávají nepěkný zvuk a dost možná jste zaznamenali jejich zhoršený účinek. Ano, toto jsou projevy zkorodovaných brzdových kotoučů a popravdě auto nemusí stát venku úplně dlouho. Stačí pár dnů.

Co se zkorodovanými kotouči?

Pakliže váš výše popsaný problém potká, řešení bývá obyčejně vcelku jednoduché – stačí párkrát prudce zabrzdit a je vyřešeno, rez se doslova „obrzdí“. Jenže když necháte vůz stát třeba půl roku, bude koroze hlubší a brzdný účinek bude slabší, než by měl být.

V takových případech se kotouče dají tzv. stočit, tedy strojně se ubere potřebná vrstva, aby byl povrch opět hladký a nedotčený korozí. Stáčení kotoučů se mimochodem dělá někdy i v případech, kdy jsou zvlněné a auto při brzdění vibruje do volantu.

Lze rezavění kotoučů nějak zabránit?

Nejlepší obranou proti korozi kotoučů je jezdit autem. Přes noc kotouče nezreznou, stejně jako nezreznou přes víkend. Po týdenní odstávce však už patrně trochu „načnuté“ budou, ostatně můžete se o tom přesvědčit sami, koroze je samozřejmě dobře viditelná.

Pakliže nemusíte parkovat venku, nedělejte to. Nebo aspoň venku neparkujte, když hodláte auto chvíli nepoužívat. Garáž, pokud je v ní alespoň trochu stabilní vlhkost, zabraňuje opakovanému vlhnutí a osychání kotoučů. A samozřejmě v případě deště jiných povětrnostních podmínek nehrozí, že se na kotouče dostane voda přímo, nikoliv jen jako vzdušná vlhkost.

Pokud venku parkovat musíte, v obecném zájmu auta nestůjte na trávě. Je to pro auto to nejhorší prostředí spojené s vlhkostí. Daleko lepší je zastavit na asfaltu, kde vlhkost není takovou hrozbou.

Brzděte před zaparkováním

Existuje jedna finta, kterou dostanete vodu z kotoučů a zajistíte, aby na nich nezůstala třeba když dojedete domů za mokra nebo v tom nejhorším marastu, s jakým brzdové kotouče přicházejí do styku – rozježděný sníh zkombinovaný s posypovou solí. Před zaparkováním auta krátce, ale intenzivně zabrzděte. Nemusíte smykem vlétnout do parkovacího místa před domem, ale klidně poslední zatáčku před odbočením do ulice malinko „přebrzděte“. Kotouče se zahřejí a chvíli jim teplo vydrží, takže i po zaparkování budou stále tak horké, že případná voda se okamžitě odpaří.

Zdroj info: motor1, autoexpress, brembo, carmechanic, engineering explained.
Zdroj médií: Depositphotos.
Daniel Hrubý, 16. 3. 2024 9:45, reagovat
Bože to kravina. Auto musí jezdit. Nic víc. Když necháte venku zaparkovaný auto i v parném létě a kotouče budou absolutně bez vlhkosti, druhej den ráno se na nich vysráží voda ze vzduchu. Nechte venku kus obyčejného železa bez jediné stopy koroze a dokonale odmaštěný. Ráno na něm budou ostrůvky rzi. Za týden bude rezavý celý. To je problém kotoučů na celém světě. A je to koroze hloubková, takže destičky to neobrzdí jako soustruh, ale jen odstraní povrchovou korozi. Hloubková se šíří dál a jediné, co pomůže, je jezdit nebo si koupit kotouče s lepší povrchovou úpravou. A docela by mě zajímalo, jak obrzdím zadní kotouče, když mám elektrickou brzdu. další věc je, že destičky jsou uložené letmo a od kotouče jsou pár desetin mm a člověk na to nemusí dupat, ale naopak brzdit zlehka a na delším úseku, aby se to obrušovalo rovnoměrně. Pak to funguje jako šmirgl. Hodně otáček s minimálním, ale znatelným bržděním. Kdo má ručku, stačí kilometr na pár zubů. Kdo má elektrickou a nejezdí, tomu zadní kotouče odejdou. Blbý je, že výrobci to pochopili první a zadní kotouče se často dělají i s nábojem. Protože byznys. Já mám na autě kotouče s nějakým nitridem či co. Reznou výrazně méně, ale reznou také.
Miroslav Štrobl, 12. 3. 2024 20:57, reagovat
Ahoj čtenáři, jak tady někdo píše, kotouče po normální jízdě horké jsou, ale většinou jen ty přední, já mám třena u většiny aut zadní kotouče pouze vlažné, v zimě dokonce studené, proto praktikuji to samé, když vím, že budu déle stát a vidím že je venku marast, před zastavením párkrát přibrzdím, klidně i ruční brzdou a funguje to úplně v pohodě přesně jak uvádí autor článku, prostě na teplých kotoučích se vlhkost během chvíle odpaří.....takže pro ty co to tady haní, nejdřív si to vyzkoušejte a pak něco říkejte...
Engl, 13. 3. 2024 4:41, reagovat
A pak zaprší a máte kotouč stejně mokrý.Před a při parkování brzdí asi každý ,nebo ne?
Daniel Hrubý, 16. 3. 2024 9:51, reagovat
A do rána se tam vysráží voda ze vzduchu. Říkají tomu rosa. Ten článek je chujovina. Hele spočítej si, kolikrát šlápneš na brzdu, než dojedeš na nákup. Minimálně 50x. Ani o tom nevíš.
Erich Kříž, 12. 3. 2024 17:52, reagovat
Mokřiši Mokřiši,kam na ty kraviny chodíš????
..nebo že by jsi používal umělou inteligenci???
Zdeněk Bohy, 12. 3. 2024 14:58, reagovat
Zajímalo by mě co má autor za vzdělání... Takové blbosti nenapíše ani člověk pouze se základní školou 🤦
K69, 12. 3. 2024 11:23, reagovat
Rada je myšlená vážně? Zahřát kotouče bržděním než zaparkuji? Prosím autora aby bez speciálního vysoušení prostě po jízdě zastavil a následně položil ruku na kotouč. Spálenou dlaň pak může vyfotit a přidat do článku ...

Podobné články