Přemýšleli jste někdy nad tím, proč mají jednotlivé automobilky jinak barevná podsvícení? A proč má BMW zrovna oranžovou? Právě na to se podíváme v tomto článku.
Jak může podsvícení ovlivnit vaši jízdu aneb Proč má BMW oranžové podsvícení
Články na téma zajímavosti o BMW:
- Jaká je BMW řada 1
- BMW Isetta a její historie
- Čím si BMW získalo srdce mnoha budoucích generací?
- BMW zachránilo majitele Rolls-Royce před velkými výdaji
- Jaké BMW mělo jako první pohon všech čtyř kol?
- BMW 767iL Goldfisch: Nejšílenější BMW světa
- Staré BMW klíče se nikdy nevybíjí. Jak to funguje?
- Proč má interiér BMW oranžové podsvícení? - právě čtete
Každá automobilka má svůj charakter, který se odráží i v designu interiéru. Dříve se automobilky výrazně odlišovaly barvami podsvícení přístrojových desek. Například Ford a VW vsadili na modrou, Porsche na žlutou, Ferrari na zelenou a Fiat kombinoval zelenou s oranžovou. Škoda preferovala zelenou. Dnes však většina výrobců opustila své individuální barevné preference a standardizovala podsvícení na neutrální bílou. Čím byla oranžovo/červená od BMW tak unikátní? BMW je známé svým specifickým přístupem k designu a funkcionalitě, což platí i pro osvětlení palubních přístrojů. Jednou z otázek, kterou si mnozí fanoušci a řidiči kladou, je, proč právě tato značka používala oranžové osvětlení na palubní desce, zatímco jiné automobilky, jako například Volkswagen, sázejí na kombinace modré a červené. Odpověď na tuto otázku se skrývá nejen v estetice, ale především ve funkčnosti.
Oranžová je nejpříjemnější pro oči
BMW zvolilo oranžové podsvícení interiéru z důvodu jeho šetrnosti k lidskému oku, zejména při noční jízdě. Oranžové světlo méně oslepuje a je přirozenější pro lidské vnímání ve tmě. Tento způsob umožňuje řidiči rychleji a snadněji zaregistrovat informace na palubní desce, aniž by to narušovalo jeho pozornost na silnici. Toto praktické rozhodnutí není o kráse, ale o bezpečnosti a efektivním čtení informací během jízdy. Oranžové světlo má navíc tu výhodu, že snižuje únavu očí při delším řízení v noci.
Oproti jiným barvám, jako je například modrá, která může působit více stylově, je oranžová pro lidský zrak méně náročná a tím pádem i bezpečnější. Modré světlo je pro oči náročnější, protože se v lidském vnímání blíží dennímu světlu, což může být v noci rušivé a znesnadňovat přizpůsobení očí tmě (což sami známe, když v nočních hodinách na svém telefonu zapínáme takzvaný noční režim, který potlačuje modré světlo a displej se tak může zdát víc do červena). BMW tedy zvolilo oranžovou barvu z důvodu optimalizace bezpečnosti a pohodlí řidiče, přičemž se zaměřuje na to, aby informace na přístrojové desce byly snadno čitelné a zároveň nenarušovaly pozornost. Modrá a zelená jsou sice cool, ale na delších cestách jsou rozhodně lepší barvy, které doslova „netahají“ vaše oči.
Přečtěte si také: Víme, čím si BMW získalo srdce mnoha budoucích generací
Vědecky prokázáno
V našich očích se nacházejí dva typy buněk citlivých na světlo – tyčinky a čípky. Tyčinky jsou specializované na noční vidění, jsou extrémně citlivé, ale neumožňují ostré vnímání detailů. Nejlépe reagují na zelenomodré světlo, což koresponduje s maximem spektra měsíčního svitu. Naproti tomu červené světlo je pro ně téměř neviditelné. Čípky, které nám umožňují barevné vidění, mají jeden podtyp, který je nejcitlivější na červenou barvu. Vzhledem k těmto vlastnostem našich očí je zřejmé, že červené světlo je ideální pro noční vidění. Neruší tyčinky, které jsou zodpovědné za vidění za šera, a zároveň poskytuje dostatek světla pro čípky, abychom mohli rozlišit detaily. To znamená, že když používáme červené světlo, naše zornice zůstává relativně rozšířená, což nám umožňuje vidět lépe v šeru. Zároveň však červené světlo dostatečně stimuluje čípky, abychom mohli rozlišit detaily a barvy. Právě proto se červené světlo používá například na podsvícení v letadlech nebo lodích.
Inženýři v BMW si uvědomili, že tyto vlastnosti červeného světla mohou být využity pro optimalizaci vnitřního osvětlení automobilu. Vybrali konkrétní odstín oranžové barvy, který je dostatečně blízko červené, aby šetrně působil na naše oči při noční jízdě, a zároveň byl dostatečně jasný (blízko ke žluté), abychom mohli snadno číst všechny potřebné informace z přístrojové desky. Tímto způsobem se oči řidiče nemusí neustále přizpůsobovat různým úrovním osvětlení, což snižuje únavu a zvyšuje bezpečnost.
Zdroj médií: Depositphotos.