Takzvané bezúdržbové autobaterie jsou moderní, protože toto pojmenování implikuje, že se o ně zákazník nebude muset starat. To je ovšem pravda jenom z části.
Bezúdržbová autobaterie a její nabíjení
Články na téma nabíjení baterie do auta:
- Částečné nabíjení (stratifikace) baterie
- Za jak dlouho se nabije autobaterie jízdou
- Nabíjení bezúdržbové autobaterie – jak na to - právě čtete
- Jak dlouho nabíjet autobaterii 60 Ah
- Jak nabít autobaterii doma
- Nabíjení autobaterie – návod
Obecně k bezúdržbovým akumulátorům – pojem vznikl někdy v 90. letech, kdy se začalo výrobcům dařit dělat baterie se skutečně velmi malým odparem elektrolytu. Jenže marketingově slogan „baterie s nízkým odparem elektrolytu“ nezní nic moc, takže nějaká chytrá hlava vymyslela o něco údernější „bezúdržbová baterie“. Chytlavá hesla prodávají, takže se mezi motoristy začaly bezúdržbovky docela rozšiřovat.
Chybějící zátky pro dolévání destilované vody nejsou pro moderní autobaterie problém. I ty, které zátky mají, netrpí obvykle na nějaké zásadní odpařování elektrolytu. Problém může být při dobíjení, kdy je skutečně potřeba u klasické baterie zátky vyndat, aby mohly vznikající plyny unikat. Nabíjení bezúdržbové autobaterie se bez toho logicky obejde, v případě, kdy by plyny způsobily nebezpečný přetlak, uniknou ven pomocí přetlakového ventilu.
Nabíjení bezúdržbové autobaterie
Co ale i bezúdržbová baterie vyžaduje naprosto stejně jako ta klasická, žádná speciální nabíječka bezúdržbových akumulátorů není. Obecně lze nabíjet dvěma způsoby:
- Manuální nabíječka – zde dobíjíme jako klasickou autobaterii se zátkami, tedy proudem o jedné desetině jmenovité kapacity. 50Ah autobaterii proudem 5 A, 65Ah baterii proudem 6,5 A podobně. Je třeba hlídat si dobu nabíjení bezúdržbové autobaterie, tedy napětí a včas nabíječku odpojit. Za žádnou cenu rovněž nenabíjíme vyšším proudem než zmíněnou 1/10. Způsobilo by to nadměrné zahřívání a s tím spojená tvorba plynů se projeví úbytkem elektrolytu, který u bezúdržbové autobaterie není jak dolít. Naopak nižším proudem je možné dobíjet, má-li dostatek času a baterii nepotřebujete hned, s klidem můžete ubrat z 1/10 jmenovitého proudu na 1/20.
- Automatická nabíječka – připojíme, zvolíme program pro klasickou olověnou baterii a necháme být. Jakmile nabíjení proběhne, nabíječka to signalizuje pomocí diody nebo displeje, necháme-li akumulátor připojený, nic se nestane. Automatická nabíječka s nabíjením řízeným mikroprocesorem nenechá autobaterii přebít.
Nabíjet v autě, nebo ne?
Otázka, na kterou nelze jednoznačně odpovědět, proto vás spíše odkážeme na návod k vozidlu. Jedna věc jsou řídící jednotky, které mají tendence reagovat na odpojení baterie různě. Druhá věc je fakt, že v případě, kdy by nabíječka z jakéhokoliv důvodu pouštěla do autobaterie vyšší napětí, než na jaké je stavěna elektrosoustava auta, může velmi snadno přijít jedna nebo více řídících jednotek k úhoně. V návodu k vozidlu však výrobce obvykle píše, že je možné nabíjet s akumulátorem připojeným.
Zdroj médií: Depositphotos.