Že máte sněhové řetězy, je poloviční výhra, když pneumatiky dojdou na limity své přilnavosti. Druhou polovinu úspěchu tvoří schopnost řetězy správně nasadit.
Jak nasadit řetězy na auto
Články na téma základní info k řetězům:
- Jak nasadit a používat sněhové řetězy
- Postup výroby sněhových řetězů
- Jak nasadit sněhové řetězy
- Starwave – musí být sněhové řetězy pouze z řetězu?
- Vyvracíme mýty o sněhových řetězech
- Ocelové vs. textilní řetězy
- Zimní řetězy: 6 zásad, které si ohlídat
- Jak nasadit sněhové řetězy - právě čtete
- Sněhové řetězy – jak vybrat ty správné
Nasazení si nejprve vyzkoušejte
Opakují to zhusta všichni odborníci – jakmile si řetězy koupíte, vyzkoušejte si jejich nasazení na nečisto, ideálně v teple garáže. Podívejte se, jak systém upínání a dotahování funguje, klidně několikrát řetězy nasaďte a zase sundejte. Není nic otravnějšího, než zkoušet to na poprvé v mrazu a sněhové vánici, v kleče u kola auta.
Schovejte si návod
Zní to možná jako samozřejmost, ale ano, návod je skutečně dobré nevyhazovat. A ještě lepší je, nenechat ho rozmočit v plastovém boxu, kam zavřete řetězy celé od sněhu potom, co je sundáte z kol. Někteří výrobci na to naštěstí myslí a třeba Pewag opatřil obaly QR kódy, po jejichž naskenování se dostanete k instruktážnímu videu, popisujícímu, jak se řetězy nasazují.
Jak nasadit sněhové řetězy
Obecný princip u běžných řetězů je většinou podobný napříč trhem. Nejdelší část, obvykle obalená plastovou bužírkou, je vodicí lanko, které přijde na tu stranu kola, která je v podběhu a nevidíme na ni. Přes běhoun bude natažena část trakční, která zabírá a tu stahuje směrem ke středu disku řetěz, který je viditelný z vnějšku, obvykle opatřený ještě napínacím systémem.
Nejprve doporučujeme, srovnat si řetěz tak, aby nebyl nikde zamotaný nebo překřížený. Připravte se, že ho budete muset protáhnout pod autem, respektive za kolem, na které se chystáte řetěz nasadit. Není to čistá práce, je fajn si mít na co kleknout. Snažte se tedy protáhnout řetěz za kolo, aby ho přes něj bylo možné převléci.
Jakmile je řetěz protažený za kolem, uchopte oba konce vodicího lanka, zvedněte je a spojte. Bude k tomu sloužit nějaká západka, háček nebo zkrátka něco, co oba konce pevně propojí. Lanko následně můžete „hodit“ za kolo, nyní je čas věnovat se spojení všech trakčních řetězů, které budou natažené přes běhoun.
Tady musíme ponechat trochu prostor pro krátké zapřemýšlení. Pokud nemáte po ruce návod, hledejte háčky nebo nějaké spojovací segmenty, kterými zajistíte, že řetěz bude víceméně kopírovat tvar pneumatiky. Bývají někdy barevně odlišené.
Jakmile máte pospojováno, stačí už jenom řetěz dotáhnout. Někteří výrobci, třeba zmíněný Pewag, na to mají svůj vlastní systém, jinde se dotahuje ručně, tedy obvykle přes kladku. U některých řetězů je potřeba s autem malinko popojet a kolo o čtvrt až půl otáčky pootočit. Každopádně doporučujeme po nasazení a ujetí 100 až 200 metrů dopnutí řetězů překontrolovat. Je normální, že řetěz neobepíná kolo úplně těsně a mezi ním a pláštěm je určitá míra volnosti. Stejně tak je běžné, že řetěz nesedí na kole úplně rovně, to řešit nemusíte, srovná se po prvních metrech jízdy.
Prémiové řetězy přímo od výrobce nyní se slevou 25 % s kódem PORTAL25
Zdroj médií: Depositphotos, Jakub Mokříš.