PRÁCE 🧰
Zimní pneu 🛞

Nejčastější mýty a polopravdy o sněhových řetězech

30. 10. 2023 2 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Zimní sezóna Sněhové řetězy

Ve spolupráci s odborníky jsme se přesvědčili o tom, že některé zažité mýty o sněhových řetězech už dávno neplatí. Jaké to jsou?

Vyvracíme mýty o sněhových řetězech

Řetězy se špatně nasazují

Jako celý automobilový průmysl, i sněhové řetězy prošly vývojem. Poslední roky se zaměřuje především na to, aby se daly co nejsnadněji nasadit a používat. Neplatí to obecně pro všechny, ale u některých výrobků je to absolutní priority a povedlo se jejich nasazení na kola skutečně velmi zjednodušit. Na vlastní kůži jsme se o tom přesvědčili ve firmě Pewag ve Vamberku, kde se sněhové řetězy vyrábějí. S nasazováním pomáhají nejrůznější systémy automatického napínání, ráčny a podobně. Skutečně je to snadné, člověk se tolik neušpiní, nicméně pořád je potřeba vědět jak na to. První pokus nám zabral zhruba dvě minuty, jakmile jsme si to vyzkoušeli měli jsme třeba řetěz pewag servomatic nasazený během 30 sekund.

Vyvracíme mýty o sněhových řetězech

Furt se musí popojíždět s autem

Ano, to je částečně pravda, u některých modelů je potřeba zkrátka trochu kolem pootočit. Pro koho je však zrovna tohle hlavní strašák, ten by se měl podívat po řetězech, které se dotahují samy. Jednoduše je nasadíte na kolo, stáhnete pomocí ráčny a řetěz se pak dotáhne sám ve chvíli, kdy se kolo pootočí.

Řetězy pomůžou vyškrábat se na kopec

Opět spíš polopravda. Sněhové řetězy samozřejmě zlepší trakci zejména na ledu natolik, že s nimi vyjedete kopec, kde už by pláště bezmocně prokluzovaly. Jenže se často zapomíná na jejich druhou obří výhodu – při cestě dolů zase pomohou s brzděním. Spousta řidičů tak řetězy nasadí a sundá je v okamžiku, kdy vyjedou třeba k lyžařskému středisku. Cestou zpět dolů pak mají problém zastavit.

Mezi levnými a drahými řetězy není rozdíl

Levné sněhové řetězy seženete třeba na Aliexpressu doslova za pár dolarů. Jenže mají několik nevýhod. Předně nebudou asi mít potřebný atest – u nás se na to tak nehledí, ale v Rakousku za to s klidem dostanete pokutu. Dále budou z velmi levného materiálu, často dost tenkého. Stačí vzít posuvné měřidlo a ověřit si, jak je tlustý článek u značkových řetězů a jak je tlustý u těch levných. A velmi pravděpodobně bude mít no name čínský výrobce nastavené velmi volné výrobní tolerance, takže se pak nelze divit, když řetěz na kole prokluzuje, nebo je naopak uchycen příliš těsně.

Prémiové řetězy přímo od výrobce nyní se slevou 25 % s kódem PORTAL25

Pár stovek metrů jízdy po suchém asfaltu řetězy zničí

Tohle platí možná pro ty opravdu levné řetězy bez atestu. Nicméně jízdu po suché vozovce překvapivě řeší norma ÖNORM V 5117. Ta je platná pro Rakousko, ale většina u nás prodávaných řetězů ji plní. K tomu, aby řetěz normu splnil, musí mimo jiné být schopen ujet nasazený na kole 120 kilometrů po suché silnici bez sněhu a ledu. Reálně však sněhové řetězy zvládnou samozřejmě větší porci. Takže ne, nemusíte se obávat, že by třeba půl kilometru jízdy po asfaltu zanechalo na sněhových řetězech výraznější stopy opotřebení.

Zdroj info: Pewag.
Zdroj médií: Jakub Mokříš.

Podobné články