Filtr pevných částic musí jednou za čas projít řízenou regenerací, tedy minimálně u naftových motorů. Jak taková regenerace probíhá a dá se to nějak poznat?
Jak poznám probíhající regeneraci DPF filtru?

Články na téma regenerace DPF filtru:
- Jak spustit regeneraci DPF filtru
- Regenerace DPF – jak ji spustit?
- Nucená regenerace filtru pevných částic
- Regenerace DPF pevných částic: Jak ji spustit, poznat a jak dlouho trvá?
- Regenerace DPF v reálných podmínkách - právě čtete
- Přerušení regenerace DPF
Proč DPF regeneruje
Bez regenerace by DPF měly relativně krátkou životnost. Brzy by se ucpávaly a bylo by nutné je pravidelně měnit, což by trochu lezlo do peněz. Proto musí jednou za čas proběhnout cyklus regenerace, kdy se pomocí dovstřiku nafty nebo vstřikováním nafty před filtr doslova vypálí saze, které DPF zachytil. Při regeneraci jde o zvýšení teploty filtru nad asi 650 stupňů, aby se mohly vypálit saze. Část z nich se promění na popílek.
Na regeneraci jsme se zeptali Milana Nováka, specialisty na čištění DPF z firmy EKRA TOP:
„Regenerace je něco, bez čeho se tato technologie redukce emisí neobejde. Ve filtru se hromadí saze, které se musejí jednou za čas prostě a jednoduše vypálit. Pokud k tomu nedojde, filtr se začne ucpávat. Aut, u kterých je DPF natolik ucpaný, že regenerace ani není možná, tu máme týdně několik. Téměř vždy si s tím poradíme a filtr umíme vyčistit.“
- Přečtěte si také: Regenerace filtru pevných částic: Jak ji poznám a jak dlouho trvá?
Jak poznám probíhající regeneraci DPF
Pokud regenerace probíhá, existuje několik signálů, že se tak děje. Tím nejjednodušším samozřejmě je rozsvícení kontrolky nebo vypsání hlášky na displeji. Bohužel, většina aut regeneraci filtru pevných částic řidiči nijak nehlásí, takže ten nemá jak proces, který by se neměl přerušovat, poznat.
Vyšší spotřeba paliva
Při regeneraci skokově vzroste spotřeba. Buď probíhá dovstřik, tedy dávkování většího množství paliva v době, kdy je otevřený výfukový ventil, nebo je dopraveno k filtru pomocí samostatného vstřikovače umístěného přímo v tělese výfuku. Okamžitá spotřeba se běžně zvedne o polovinu.
Zvýšený volnoběh
Pokud vyřadíte na volnoběh, můžete pozorovat, že otáčky klesnou, ale ne tak jako obvykle. U vozidel se stop-start systémem neproběhne vypnutí motoru. Volnoběh se bude pohybovat klidně nad 1500 otáčkami za minutu, a to po dobu třeba i dvaceti minut. Současně s tím poběží ventilátor chlazení, aby se motor nepřehříval v průběhu regenerace.
Hučení
Při jízdě lze u některých aut při probíhající regeneraci DPF zaznamenat hučení jakoby z výfuku. Je to zcela běžný jev, který proces doprovází. Uslyšíte tak zkrátka o jeden nemechanický hluk navíc.
Změna chování motoru
Zcela obvyklé je i odlišné chování motoru samotného. Většinou má horší reakci na plynový pedál a může se změnit i jeho zvuk (v případě regenerace dovstřikem). Nedělají to všechna auta, ale velká spousta z nich ano.
Odlišné chování převodovky
Zaznamenat můžete i trochu jiný charakter řazení automatické převodovky. Probíhat bude stále, ale při vyšších otáčkách, aby se teplota udržela dostatečně vysoko. Nedělají to všechna auta, jenom některá novější, ale třeba i v Eco režimu můžete zaznamenat nezvyklou ochotu k vytáčení motoru.
Podívejte se do příručky k vozidlu
Obecně je fajn se v případě koupě nového auta i ojetiny seznámit s takovou tou tlustou knihou, která je obvykle v přihrádce před spolujezdcem. Mělo by tam být popsané i chování auta při regeneraci DPF a rady co dělat a nedělat. V případě pochybností vás tedy odkážeme právě k příručce.
Zdroj médií: Depositphotos.
Jak dlouho vám ve voze vydržel DPF filtr?
Za odborné informace děkujeme partnerovi
Dopřejte svému vozidlu stoprocentní péči. S námi budete mít postaráno o dokonalé vyčištění DPF/FAP filtru, motoru či dalších komponentů. Naší prioritou je odhalení příčin problémů, nikoliv až jejich následky.