Podle průzkumu nejznámější společnosti, pro výrobu pneumatik v Česku, Barum více než polovina Čechů neví, jak správně poznat zimní pneumatiky. Pokud nechcete patřit mezi ně, pojďte se podívat na to, jak poznat zimní pneu.
Jak poznat zimní pneumatiky
Články na téma zimní pneu:
- Nejlepší zimní pneumatiky
- Jak poznat zimní pneu - právě čtete
- Povinnost a hloubka dezénu zimních pneu v Rakousku
- Parametry pneumatik - podle čeho vybírat?
- Co si ohlídat před nákupem zimních pneumatik?
- Vyplatí se nákup zimních pneumatik před sezónou?
- Zdraží zimní pneumatiky? Podívali jsme se na vývoj cen
- Poradíme, jak vybrat ideální zimní pláště pro vaše auto
- Nokian Tyres Snowproof 1: Pneu pro středoevropské klima
- Do Rakouska a Německa pouze s alpským symbolem - již brzy
- Zimní pneu Bridgestone Blizzak 6 – prémiová novinka - již brzy
V nedávném článku jsme si ujasnili, jak zaručeně poznat letní pneumatiky. Nyní je však dobré zmínit, jak poznáme pneumatiky, které využíváme v zimě.
M+S označení vám nepomůže
Mnoho řidičů se domnívá, že zimní pneumatiku poznají podle toho, že jsou na boku uvedena písmena M+S (jinak také MS či M/S), což znamená "mud and snow", v překladu do češtiny to znamená bláto a sníh. Toto označení však nemají pouze zimní pneumatiky, ale i některé pneu pro terénní či SUV vozy, popřípadě je nalezneme i na pneumatikách celoročních.
Alpský symbol aneb sněhová vločka na hoře
Jediný stoprocentní způsob, jak můžeme poznat zimní pneu, je symbol „sněhové vločky na hoře“ vytlačeného na boční stěně pneumatiky, jinak řečeno také Alpský symbol.
Protože v zimě bývají výrazně jiné klimatické podmínky než v létě, musí být také složení pneumatik jiné. Směs těchto pneumatik je měkčí, v mrazech tolik netuhne a její přilnavost je vyšší. Díky jinak řešeným lamelám a hustšímu vzorku lépe drží na sněhu a má lepší záběrové vlastnosti. Dalším důležitým poznávacím znakem je povinná hloubka vzorku větší než u letních pneumatik. U zimních kol jsou to minimálně 4 mm.
Levné zimní pneu skladem
Zákon o zimních pneumatikách
Zákon 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích ukládá povinnost mít na motorovém vozidle kategorie M nebo N obuté zimní pneumatiky pokud:
- je mezi 1. listopadem a 31. březnem
- a (zároveň) je-li na pozemní komunikaci se nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza.
To znamená, že pokud neplánujete někam jet, když je venku souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, v období od listopadu do dubna, zimní pneumatiky mít nemusíte. Avšak pokud venku takové podmínky panují nebo se dají alespoň předvídat, nesmíte vyjet bez zimního přezutí.
Česká legislativa dále uvádí, že zimní gumy musí nést označení M+S, M.S, M/S nebo MS a že za zimní se považuje též speciální dezén, u něhož je na bočnici pneumatiky vyznačeno označení ET, ML nebo MPT. Většina výrobců pneumatik se však, navzdory legislativě, rozhodli symbolem "Hory se třemi vrcholy" označovat všechny zimní pneumatiky, hlavně kvůli lepší orientaci zákazníků při nákupu.
Proč je vhodné přezout na zimní pneu:
- Pro bezpečnost vaše i vašeho okolí – letní pneumatiky při nižších teplotách výrazně tuhnou, ztrácí elasticitu i přilnavost, a tak se zhoršuje i ovladatelnost celého vozu,
- v nízkých teplotách je u letních pneumatik až třikrát delší brzdná dráha než u zimních, což může být rozdíl i v desítkách metrů,
- obecně platí, že je více nebezpečnější jezdit v zimě na letních pneumatikách, než naopak,
- na některých silnicích je vyznačena Povinná zimní výbava, kde je nutné mít obutí celoročně, pokud to značka nenařizuje jinak,
- a nakonec - je to stanoveno zákonem.