Rozdíl mezi manuální a automatickou převodovkou je propastný zejména v komfortu jízdy. Auto si samo volí, kdy bude řadit a řidič tak nemusí pokaždé mačkat spojku a kvedlat řadicí pákou. Jak ale automat používat správně a zbytečně ho neničit?
Jak řadit s automatickou převodovkou, aneb jak se řadí s automatem
Články na téma řazení s automatickou převodovkou:
- Jak řadit s automatickou převodovkou - právě čtete
- Jak jezdit s automatem
- Správné parkování s automatickou převodovkou
- První jízda s automatem
- Jak řídit s automatickou převodovkou a nezničit ji?
- Rozjezd do kopce s automatem – jak se má auto chovat?
Většina automatických převodovek má tyto základní polohy:
P - parkovací poloha, kdy převodovka pomocí relativně subtilní mechanické západky blokuje ozubené soukolí. Nepokoušejte pevnost západky při stání v kopci, raději jí pomozte ruční (nebo elektronickou) parkovací brzdou. Stejně tak neřaďte "P" dokud auto zcela nezastaví. Ona ta západka fakt zas tolik nevydrží a je určena pro stání na rovině, to znamená třeba na parkovišti v obchodním centru. Pakliže dopustíte, aby na ní auto "viselo" z kopce, může klidně povolit.
N - když na existenci této polohy zapomenete, nic se nestane. Poloha jednoduše odpojí pohon od motoru, ale rozhodně nepoužívejte neutrál za jízdy, jak s manuálem. Mohlo by dojít k poškození převodovky. "N" je spíše pro situace, kdy by se třeba nedejbože zasekl plynový pedál.
Nabídka inzerátů aut s automatickou převodovkou
D - pro zmatkaře existuje jednoduchá poučka "D jako dopředu" (oficiálně D = drive = jízda). Ano, přesunem páky do této polohy dáme převodovce najevo, že bychom rádi vyjeli. Pozor, většinou není nutné přidávat plyn, auto se dá do pohybu plynule samo. "D" nevyřazujte, dokud vůz zcela nezastaví, opět by mohlo dojít k poškození převodovky.
R - zpátečka (z anglického reverese, zpáteční rychlost), prakticky to samé, jako u polohy "D", akorát se vůz dá do pohybu opačným směrem, tedy dozadu.
Jak používat automatickou převodovku správně
A jak automatickou převodovku nezničit? Asi nejdůležitější zásadou je správná údržba. To znamená měnit olej dle servisního plánu a hlavně nezkoušet, kolik toho vydrží na jednu náplň. Pakliže má váš automat manuální nebo manuálně-sportovní režim, klidně ho využívejte, ale snažte se řadit tak, aby se motor nepřetáčel nebo naopak nepodtáčel (ona si to řídící jednotka většinou sama ohlídá a v případě nutnosti změní převod).
Při stání na semaforu nevyřazujte na neutrál. S klidem tam nechte "D" a jenom stůjte na brzdě, nic se přitom neničí ani nadměrně neopotřebovává. Určitě ale přitom nepoužívejte parkovací (ruční) brzdu, to je to nejhorší, co můžete udělat, protože převodovka se stále bude, i přes odpor, snažit pohybovat autem dopředu. Tím se samozřejmě ničí.
Nesnažte se auto roztlačit, to je pro některé druhy převodovek doslova poprava, pakliže to budete rvát přes odpor. V manuálu je pro tyto situace popsáno, jak docílit odpojení převodovky od pohonu, a to i pokud v autě třeba není baterie. Obvykle jde převodovku mechanicky odpojit, ale nikdy se nesnažte autem pohnout, je-li zařazeno D, P nebo R.