Auta s automatem se rozšiřují víc a víc. Není divu, dnešní samočinné převodovky jsou stále dokonalejší a jízda s nimi sice není kdovíjakým řidičským zážitkem, ale obejde se bez kvedlání řadičkou.
Nejčastější závady automatických převodovek a jejich opravy (dvouspojky a hydroměniče)
Články na téma poruchy automatických převodovek:
- Nejčastější problémy DSG převodovek
- Nejčastější závady automatických převodovek - 1. díl - právě čtete
- Nejčastější závady automatických převodovek - 2. díl
- Prokluz automatické převodovky
- Diagnostika automatické převodovky
- Cena opravy automatické převodovky
- Prokluz automatické převodovky
Jenže takovým trochu strašákem jsou závady automatů, které mohou přijít opravdu draho. Navíc některým se zkrátka časem nelze vyhnout a vznikají prostým opotřebením a provozem. Obecně lze ale říct, že při správné údržbě lze lecčemu předejít.
Závady dvouspojkových převodovek
Dvouspojkové automaty jsou velmi rozšířené díky koncernu Volkswagen, který je v masovém měřítku dostal mezi zákazníky jako první. Často se ale zapomíná na dvouspojky korejského dua Hyundai - Kia. Ty jsou často označovány za povedenější a trvanlivější než ty koncernové.
O samotné mechanické komponenty a ložiska mít starosti nemusíte. I odborníci tvrdí, že tyto části vydrží víc, než u klasických manuálů. Problémy jsou v drtivé většině případů s těmi částmi okolo.
Aditiva do převodovky pro zlepšení chodu a řešení úniku oleje
Spojky
Zde se jedná o běžné opotřebení používáním. Kdo jezdí často plouživým tempem v kolonách, dočká se opotřebení dřív, než ti, co prohánějí auto spíš po dálnicích. Víc vydrží "mokré" spojky, než suché, na které postupně koncern přechází. Kolem 250 až 300 tisíc najetých kilometrů tak očekávejte investici ve výši 20 až 30 tisíc korun za výměnu.
Mechatronika
V případě, že odejde mechatronická část, počítejte s náklady kolem 30 až 40 tisíc korun za opravu. Cena se liší v závislosti na typu převodovky a mechatronika jako taková se spolehlivě opravit prakticky nedá, proto je nutná výměna.
Závady hydroměničových automatů
I tady ale mohou číhat závady, jejichž řešení není zrovna laciné. Většina závad se v tomto případě točí kolem hydroměniče, který pomocí kapaliny hnané na turbínu přenáší točivý moment. Převodové ústrojí samotné se může rovněž pokazit, ale s daleko menší pravděpodobností. Většinou bude opravdu na vině hydroměnič a cena opravy je závislá za druhu závady a typu převodovky. Zde jsou nečastější symptomy:
- Akcelerace neodpovídá otáčkám motoru - když zadupnete plyn až do podlahy, slyšíte vytočený motor, ale zrychlování auta je spíše letargické, je něco špatně s hydroměničem.
- Hluk z převodovky - klepání, skřípání, lupání nebo zkrátka jakékoliv nepřirozené zvuky od převodovky, mohou značit problém.
- Přehřívání - některé vozy signalizují vysokou teplotu převodovky kontrolkou, jiné k tomu zobrazí i konkrétní hodnotu na displeji. Ve chvíli, kdy se olej přehřívá, je buď převodovka extrémně namáhána, nebo je závada opět na hydroměniči.
- Převodovka neřadí - tady je asi jasné, že vůz potřebuje do servisu, hydroměnič v tomto případě mohl zcela vypovědět funkci. U některých moderních převodovek nemusí být selhání nijak fatální a je to jen ochranný mechanismus při zjištění závady, která by mohla vyústit ve větší poškození (rozsvítí se i kontrolka signalizující závadu převodovky nebo pohonného ústrojí).
V druhém dílu článku se podíváme na poruchy CVT a robotizovaných převodovek.