Nebaví vás už vaše plechové disky kol, nebo je jen potřebujete vyměnit? V tomto článku se dozvíte, podle čeho vybrat vhodné disky právě pro váš vůz.
Jak správně vybrat disky kol na váš automobil?
Články na téma disky kol:
- Jak vybrat disky kol? - právě čtete
- Jak zjistit velikost disku kola?
- Jak vybrat alu kola
- Renovace ALU kol svépomocí
- Čím natřít disky kol?
- Rozteč šroubů kol - jak ji změřit?
- Jak zjistit velikost disku a lze alternativní rozměr zapsat do TP? - již brzy
Dnes jsou v módě krásná velká kola. Řidiči často na jiných doplňcích šetří, avšak disky s nízkoprofilovými pneumatikami si neodpustí. Nízkoprofilové pláště mají nižší bočnici. Takto nízké gumy podle některých odborníků, kteří odkazují na nezávislé testy, výrazně zhorší nejen dynamické vlastnosti, ale také mohou výrazně zvýšit spotřebu, popřípadě znepříjemnit celkový komfort.
Nejdůležitějším faktorem, který by se měl dodržovat je správný rozměr risků a pneumatik. Tyto rozměry lze najít ve vašem velkém technickém průkazu. Podle odborníků se provozní vlastnosti vozidla zachovají pouze se stále stejným průměrem kol. Je důležité vybírat rozměry kol, které jsou zákonem povoleny, ať už z hlediska šířky disků nebo z hlediska průměru. Pokud zvolíte disky s větším průměrem, budete na ně potřebovat pneumatiky naopak s nižším profilem, díky čemuž bude jízda tvrdší a budete více opotřebovávat podvozek auta. Pokud se stanete účastníkem dopravní nehody, nemůže vám být proplacena náhrada za škodu při použití nehomologovaných alternativních kol
Vybíráte alu kola? Podívejte se na nabídku e-shopů
Šrouby na kolech
Při koupi ráfků, ať už litých, nebo plechových, doporučujeme si dopředu zjistit tyto údaje:
- rozteč šroubů – vzdálenost upevňovacích šroubů
- zális (ET)
- průměr středové díry
- počet a průměr děr pro šrouby
- šířka disku - vnitřní rozměr pneumatiky, kterou budete na disk potřebovat
Příklady rozteče | ROZTEČ ŠROUBŮ | BĚŽNÉ ET | STŘEDOVÁ DÍRA | ŠROUBY |
---|---|---|---|---|
Rozteč kol Škoda Octavia II, Combi, Scout, 4x4 | 5x112 | 40-48 | 57,1 | M14x1,5x28 |
Volkswagen Passat B6 (05-10) | 5x112 | 45 | 57,1 | M14x1,5x28 |
Hodnota ET
Označení ET v praxi značí to, jak bude kolo vysunuté z blatníku. Čím vyšší je hodnota ET, tím více je kolo schované do blatníku a naopak. V Česku se ET často označuje jako zális a jeho velikost je udávána v milimetrech.
Nabídka plechových kol a disků online
Lité nebo plechové disky kol?
Plechové disky se odjakživa doporučují začínajícím řidičům. Nejen kvůli tomu, že jsou ocelové disky odolnější, oproti litým kolům, vůči mechanickému poškození, ale doporučují se i kvůli tomu, že jsou hliníková kola náchylnější k nevratnému poškození při neopatrných nárazech do obrubníků.
Chcete-li v zimě optimalizovat výkon, je důležité abyste se k silnici doslova přilepili. Proto někteří odborníci doporučují mít kola těžší, aby se zvýšila přilnavost a manipulace - kontaktní síla mezi kolem a vozovkou bude vyšší. To je důvod, proč mnoho lidí používá plechové levné disky kol v zimě, které jsou často těžší, než ty hliníkové, které využívají zase v létě.
Litá kola řidiči používají v létě z důvodu optimalizace výkonu. V takovém obdobní je nezbytné snížit neodpruženou hmotu vašeho vozidla pro zlepšení akcelerace, brzdění, manipulace, komfort a snížení spotřeby paliva.
Pokud budete koukat hlavně na vzhled, určitě v tomto odvětví vyhrají ALU kola. U litých disků kol si můžete vybrat z široké palety designů a barev. Plechová kola můžete vzhledově vylepšit maximálně plastovými poklicemi, které mají imitovat vzhled elektronů.
Jízdní vlastnosti disků kol
Těžší plechová kola snižují zrychlení vašeho vozu, zároveň také prodlužují brzdnou dráhu (Je jednodušší zastavit jedoucí 1kg kolo než 100kg kolo, protože nemá takovou setrvačnost) a zvyšují spotřebu. V zimě ocelovým kolům sníh nijak nevadí. Pokud kola přes zimu trochu zreznou, dají se snadno přebrousit a znovu nalakovat. "Plecháče" jsou oproti litým kolům často levnější o více než polovinu. Zvyšují také bezpečnost jízdy - jejich konstrukce a poklice zabraňují tomu, aby se do brzdového systému dostaly kamínky, nebo posypová sůl, která by mohla způsobit problém při brzdění.
Lehčí ALU kola prodlužují životnost závěsných součástech auta a trošku snižují spotřebu. Díky litým kolům také rychleji zabrzdíte a rozjedete se. Litá kola se však příliš nepřátelí s měkkým sněhem a vyjetými sněhovými kolejemi. Kola na sněhu totiž ne příliš dobře reagují na pohyby volantu. Elektrony také dostávají o dost víc zabrat od chemických posypů a soli, čímž trpí především jejich vzhled. Pokud chcete i v zimě jezdit na ALU kolech, doporučujeme zvážit koupi kvalitních zimních pneumatik a zimních řetězů. V zimě se také nedoporučují vícepaprsková kola, u nichž může dojít ke zbytečnému zachycení sněhu a nečistot.
Hybridní kola
Pro zimní období se také dají používat hybridní disky. Hybridní kola jsou levnější variantou elektronů. Tato kola jsou mírně dražší oproti klasickým plechovým diskům. Hybridní kola jsou z oceli a jsou nabarvena do stříbrné barvy. Mají na rozdíl od klasického plechového disku vytvarované paprsky tak, aby svým vzhledem napodobovala ALU kola.