V zimě jsou všechny komponenty vozu podrobeny zvýšenému namáhání. Vlivem nízkých teplot, sněhu, rozbité vozovky nebo vyježděných kolejí a "rolet" v ledu na silnici pak trpí zejména komponenty podvozku. Obrovsky důležité pro správnou funkci zavěšení kol jsou tlumiče.
Jak poznat špatné tlumiče a kontrola jejich stavu
Články na téma tlumiče:
- Princip fungování tlumičů v autě
- Pružiny pérování: Jaká je jejich úloha a kdy je vyměnit?
- Jak poznat špatné tlumiče - právě čtete
- Tlumiče DCC Pro vs. DCC
Důležitá komponenta
Tlumič má společně s pružinou a zavěšením zajišťovat co nejlepší kontakt pneumatiky s vozovkou. Protože kolo, které není v kontaktu s povrchem, má nulovou trakci a tedy nebrzdí a nepřenáší síly, které přenášet má. Na krásně rovné silnici to není až takový problém, ale zejména na českých silnicích mají komponenty tlumení někdy práce až nad hlavu. Stačí pak jedna “krizovka” třeba v podobě srny přebíhající v zatáčce přes cestu a opotřebené tlumiče naplno ukáží, proč už dávno měly být nahrazeny novými.
Velký úkol
Při vývoji auta je tlumičům věnována obrovská porce času a testování. Je třeba, aby rychle reagovaly v případě hlubokých výmolů a okamžitě po odskočení vrátily kolo proti pohybu pružiny zpět na povrch vozovky, kam patří. Zároveň nesmí být moc tvrdé a drncat s autem na drobnějších nerovnostech jako jsou dlažební kostky nebo spáry na silnici. Svoji činnost musejí vykonávat co nejrychleji, aby třeba série výmolů automobil nerozhodila. Nesmějí ale dovolit autu se příliš naklánět v zatáčkách. Do toho vstupují faktory jako rozdíl mezi plně naloženým autem a vozem, ve kterém sedí pouze řidič a podobně. A v neposlední řadě je funkcí tlumičů a pružin i zajištění pohodlí pro osoby uvnitř vozidla.
Špatné tlumiče a příznaky
Jak poznat špatné tlumiče, které vyžadují výměnu? Samozřejmě v okamžiku, kdy vám to řeknou na stanici STK, je to bez diskuse. Opotřebení ale poznáte třeba i při bočním větru, který způsobuje náklony karoserie. Dalším varovným příznakem je odskakování zádě vozu na nerovnostech v zatáčkách, stejně tak i velké náklony karoserie při prudkých manévrech. Každé zhoupnutí vozu na nerovnosti by se mělo konat jen jednou, v okamžiku, kdy se vůz ještě chvíli pohupuje, je rozhodně čas pátrat po příčině. Je třeba myslet i na pružiny, ty to mohou časem vzdát rovněž a díky únavě materiálu prasknout.
V nejméně vhodnou chvíli
Opotřebení prvků tlumení probíhá obvykle postupně, díky čemuž řidič ani nemusí zpozorovat, že je něco špatně. Jak už jsme psali v úvodu, prozření může přijít až v ten nejméně vhodný okamžik, když je třeba nějaký manévr, který dostane auto tak říkajíc “na hranu”. Špatný stav tlumičů pak výrazně zhorší citlivost vozu na pokyny volantu, prodlouží brzdnou dráhu a smyk nastává mnohem dříve. Proto je důležité pravidelně kontrolovat stav tlumičů, pružin a zavěšení. Některé servisy jsou na toto vybaveny specializovaným pracovištěm, na kterém kontrola zabere zhruba čtvrt hodiny a cenově vychází na částku v řádu stokorun.