PRÁCE 🧰
Vánoční trhy 🎄

Od kdy je povinnost zimních pneumatik

20. 10. 2022 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Jak vybrat pneu Pneumatiky a zákon Rádce motoristy Zimní sezóna Péče o pneumatiky v zimě

Blíží se období nepříjemných dešťů a prvních mrazíků. Od kdy je povinnost mít na svém vozidle gumy se zimní směsí a vyšším vzorkem?

Od kdy jsou povinné zimní pneu

Od kdy jsou povinné zimní gumy

V zákoně o silničním provozu je řidiči jasně dána povinnost mít zimní pneumatiky v případě, že se na silnicích nachází souvislá vrstva sněhu, ledu nebo námrazy. Dále pak stanovuje povinnost užití zimních plášťů v období od 1. listopadu do 31. března. Jelikož však v posledních letech přichází zimní počasí až později, než 1. listopadu, nutné přezutí není, avšak apeluje se především na bezpečnost na silnici. Obecně se udává, že pokud průměrná denní teplota klesne pod °C, silnice (asfalt, beton, podloží) má pak teplotu blízko 0.

To s sebou může přinášet situace, se kterými by řidič na letních pláštích úplně nemusel počítat a mohou ho tím pádem i překvapit. V takovém případě je kolikrát i rád, že už má přezuto. S tím je také spojen fakt, že pokud teplota ráno klesne k 7 stupňům, ale přes den je ještě nad hranicí, nemusíte hned panikařit a ráno přezouvat gumy. V klidu přezout je možné až když uvidíte, že se denní teplotní hodnoty pohybují právě pod hranicí 7 stupňů.

Závěrem je ale také vhodné vyvrátit jeden z dalších rozšířených mýtů – jestliže se blíží zimní teploty a pohybují se kolem 10 stupňů s výhledem, že se má ještě nadále ochlazovat, nemusíte se ničeho bát. Zimním plášťům nijak neublíží, když se budou týden nebo dva používat ve „větším teple“ než je obvykle výrobci udáváno. Na opotřebení hloubky dezénu za tak krátkou dobu to nebude mít vliv - jak je naopak častokrát jmenováno. 

Levné zimní pneu skladem

Pravidlo 4x4x4

Výrobci pneumatik často uvádí pravidlo 4x4x4 - to znamená mít čtyři stejné zimní pneumatiky, které jsou maximálně čtyři roky staré a mají hloubku dezénu minimálně čtyři milimetry. Se snižující se hloubkou dezénu se mohou stávat pneumatiky nebezpečnějšími a brzdná dráha se může prodloužit klidně až o 50 %. Spolu s nedostatečným vzorkem je dalším problémem také stáří pneumatiky. Odborníci častokrát doporučují nepoužívat pláště starší než čtyři roky. I v případě, že řidič najede málo kilometrů po oněch zmiňovaných čtyřech letech pneumatika (i ta s dostatečnou hloubkou dezénu) ztrácí některé své vlastnosti. Výrazně se pak nedoporučuje používat pláště starší šesti let. 

Díky tomu obráceně však není potřeba při nákupu pneumatiky chtít „co nejnovější plášť“ Je důležité brát v potaz fakt, že v době kdy si řidiči kupují ještě zimní pneumatiky, většina výrobců již vyrábí pneumatiky letní na následující letní sezónu (a naopak).

Pro řidiče, kteří se svým vozidlem vyjedou párkrát do roku může být kompromisem nákup celoročních pneumatik. Je však nutné zvážit, zda je opravdu využijete a zda se raději nevyplatí investovat do zvlášť zimních a letních pneumatik.

Pokuta za nesprávné obutí vozu

Pokud příslušníci policie České republiky v zimním počasí při silniční kontrole zjistí, že řidič na svém autě nemá obuty správné zimní pneumatiky, hrozí mu pokuta na místě až do výše 2 000 korun. V případě řešení ve správním řízení se může pokuta vyšplhat až do výše 2 500 korun.

Horší problém pak může řidiče s nesprávnými pneumatikami potkat v pojišťovně. Ta může po řidiči, který byl účastníkem dopravní nehody v zimě se sjetými nebo letními pneumatikami vymáhat nemalou část peněz.

Zdroj info: Ministerstvo dopravy ČR.
Zdroj médií: Depositphotos.
Nikola Vrablová

Autor článku
Nikča snila o tom být ekologem - láska k autům ji ale přivedla na jinou cestu. Od školy si chodívá odpočinout na garáž, kde opravuje svůj německý šestiválec.

Podobné články