Období přezouvání ze zimních pneumatik na letní se pomalu blíží. Kdy je nejvhodnější doba na to přezout? A na co si dát při přezouvání pozor?
Kdy vyměnit zimní pneumatiky za letní
Články na téma přezouvání pneumatik:
- Hloubka dezénu zimních pneumatik
- Kdy přezout na zimní pneu
- Od kdy jsou povinné zimní pneu
- Na co si dát pozor při přezouvání na zimní pneumatiky
- Kdy je vhodné vyvážení kol, jak to probíhá a co to přinese
- Nejčastější chyby řidičů při přezouvání pneumatik na zimní
- Kdy je vhodné přezout na letní gumy
- Kdy měnit zimní pneu za letní - právě čtete
- Výměna zimních pneumatik - kdy je vhodný čas?
- Kdy přezout letní pneumatiky za zimní
- Jak dlouho trvá přezutí pneumatik v pneuservisu a svépomocí?
- Kdy je ideální přezout na zimní pneumatiky? Co ukládá zákon a jak je to v praxi? - již brzy
Zákon 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích udává řidiči povinnost mít na motorovém vozidle obuté zimní pneumatiky v případě, že je na silnici souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza (nebo takové počasí lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat) a je mezi 1. listopadem až 30. březnem.
Výměna zimních pneu za letní
Od 1. dubna do pneuservisů nabíhají řidiči a chtějí si nechat přezout pláště ihned na letní. Rozhodujícím parametrem pro výměnu zimních pneumatik na letní ale není pouze datum. Řidiči by se měli řídit především teplotou – ta by měla pohybovat konstantně kolem 7‑8 °C. Běžně se přezouvá v období od 1. do 10. dubna – v tomto období se teploty umírní a stabilně se pohybují již nad 7 °C. Při přezouvání v brzkém jaru však nezapomínejte na ranní mrazíky, které se objevují ještě i v dubnu. Výměna zimních pneumatik za letní se rozhodně nevyplatí urychlovat. Za ten týden ježdění ve vyšších teplotách gumy opravdu nesjedete.
Na co si dát pozor při přezouvání na letní pneumatiky?
Při přezouvání je důležitý správný utahovací moment. Šrouby by neměly být málo a ani moc dotažené. Utažení kol a šroubů je možné pomocí momentového klíče, který by měl dotahovat s přesností na Nm (newtonmetry). Zkontrolovat všechny šrouby je vhodné také po první jízdě od výměny. Uvolněné šrouby mohou nadělat nepěknou škodu, a to i při jízdě po rovné silnici.
Důležité je také dodržovat správnou rotaci u pneumatik, které to vyžadují. Rotace se vyskytuje u směrových pneumatik. Na bočnici pláště se nachází šipka, která musí být ve směru jízdy. Prohozením plášťů s rotací se mohou výrazně zhoršit jízdní vlastnosti. Každá pneumatika musí být také správně nahuštěna. Přehuštěná pneumatika se sjíždí více uprostřed a má menší kontakt s vozovkou, podhuštěná pneumatika se víc sjíždí zase na krajích a má větší valivý odpor, čímž zvyšuje spotřebu.
Zdroj médií: Depositphotos.