Výběr té správné autobaterie může být občas pro někoho taková malá maturita. Podle čeho autobaterii vybírat a jak poznat, že je kvalitní?
Jaká jsou kritéria pro výběr autobaterie?
Články na téma autobaterie:
- Porovnání jednotlivých autobaterií
- Výměna autobaterie - návod jak na to
- Odpojení autobaterie
- Jak vybrat autobaterii? - právě čtete
- Oprava autobaterie - jak probíhá?
- Jak funguje autobaterie
- Autobaterie a magické oko – proč na něj nespoléhat
- Repas autobaterie se nedělá z více důvodů
- Jak výrobci šidí autobaterie
Autobaterii se nevyplatí vybírat podle značky. Důležité jsou především rozměry a norma. Norma udává startovací proud, který se měří za specifických a náročných podmínek. Typickou hodnotou je třeba 680 ampér. Norma se značí zkratkou EN. Tudíž na akumulátoru se bude nacházet kód „680 A EN“. U tohoto kódu se bude poblíž nacházet také hodnota napětí, která je nejčastěji stanovena na 12 V (starší vozidla, například veterány mají baterii s napětí 6 V, naopak kamiony pak mají 2x 12 V – dohromady tedy 24 V) a také kapacita akumulátoru. U benzinových motorů je dostačující kapacita například do 65 Ah, u naftových motorů volíme silnější například 74 Ah.
Prostor pro baterii je většinou předem vyhrazen kastlíkem s přesně danými rozměry. Do kastlíku většinou větší akumulátor nacpete (sice to bude složitější, ale dá se to). Kupovat menší akumulátor, než aktuálně máte se rozhodně nedoporučuje, a to především z důvodu výrazného zkrácení životnosti. V zimě vám také na roztočení motoru menší autobaterie nemusí stačit.
Také čtěte
Základní rozdělení autobaterií
Při výběru nového akumulátoru je důležité si zjistit typ, který se ve vašem autě nachází. Autobaterie rozdělujeme v základu na tři typy – údržbové, bezúdržbové a trakční autobaterie. Údržbové autobaterie najdete ve vozidlech se starším datem výroby. Údržbový akumulátor vyžaduje pravidelnou kontrolu napětí a dolévaní elektrolytu (destilovaná voda). Bezúdržbová autobaterie nabízí vyšší startovací proud, delší životnost a odpadá povinnost dolévat destilovanou vodu. Posledním typem akumulátoru je trakční, který je určen pro karavany nebo přívěsy. Taková autobaterie dodává průběžně menší množství energie.
Bezúdržbové akumulátory dále dělíme. Moderní vozidla se systémem start-stop, jsou vybavena akumulátorem označovaným jako EFB – tento typ lépe snáší opakovanou vysokou zátěž. Hybridní nebo elektrická vozidla, která umí rekuperovat energii jsou často vybavena AGM baterií. Uvnitř akumulátoru je elektrolyt nasáknutý do skelných vláken, odtud také název Absorbed Glass Mat (absorpční skleněná rohož).
Motocykly jsou často vybaveny gelovými akumulátory, které nejsou tak náchylné k samovybíjení – to se hodí především v případě, kdy motorku řidič přes zimu odkládá. Často používanými značkami akumulátorů jsou podle uživatelů například Varta nebo Banner.
Zdroj médií: Depositphotos.