Zimní období spoustu baterií odrovná. Je ale pravda, že kdo se o akumulátor dobře stará, tomu i starší autobaterie bez problému může v zimě sloužit.
Udržování autobaterie v zimě
Články na téma jak se starat o baterii v autě:
- Správné napětí autobaterie
- Nabíjecí proud autobaterie
- Jak používat autobaterii
- Jak se starat o autobaterii
- Startovací proud autobaterie
- Autobaterie v zimě, jak se o ni starat? - právě čtete
- Nabíjecí proud autobaterie – jaký zvolit?
Údržba autobaterie v zimě
Největším problémem autobaterie v zimě je nízká teplota, která způsobuje zpomalení elektrochemické reakce, s tím spojený pokles napětí, a tedy i nižší výkon. Naopak motor v mrazech ztuhne respektive jeho olejová náplň zhoustne a klade větší odpor. Startér tak má o to více práce a vyžaduje větší množství energie. Akumulátor je i více namáhaný, protože v zimním období si řidiči zapínají například vyhřívání skla, vyhřívání sedaček, vyhřívání volantu a podobně. Sejde se zkrátka hned několik okolností, jež mohou způsobit, že řidič jednoduše neodjede, protože nenastartuje auto.
V zimě více než kdy jindy je třeba, udržovat autobaterii pokud možno neustále nabitou. Auta sice dobíjejí baterie dostatečně, jenže spíše na delších trasách. Kdo jezdí do práce pár kilometrů, řekněme do 15, ten by měl jednou za 14 dní až měsíc připojit k baterii nabíječku a nechat akumulátor do plna dobýt. Pokud nemáte moderní inteligentní nabíječku, dobíjejte proudem o hodnotě jedné desetiny kapacity autobaterie.
Také čtěte
Správné napětí autobaterie (nejen v zimě)
Pokud si chcete zkontrolovat napětí autobaterie, lze to učinit multimetrem, eventuálně jsou na trhu nejrůznější měřiče napětí, například do autozásuvky, případně třeba firma CTEK dělá speciální konektor, který signalizuje správné napětí a jde přes něj připojit i nabíječka. Minimální napětí, jaké by měla autobaterie mít, je 12,4 V. Pod touto hodnotou již začíná sulfatace, tedy proces, který akumulátor trvale poškozuje. O plně nabité autobaterii hovoříme v případě, kdy její napětí dosahuje 12,8 V. Hodnota 12,5 nebo 12,6 V je stále v pořádku, ale nabití ničemu neuškodí, spíš naopak.
Po nabíjení, případně po dojetí do cíle cesty může každopádně být napětí na pólech i dost přes 13 V, což ničemu nevadí. Měřit bychom každopádně měli minimálně několik hodin po vypnutí auta resp. motoru, ideálně po čtyřiadvaceti hodinách a více. Až tehdy nám totiž voltmetr ukáže správnou a hlavně reálnou hodnotu.
Dolijte destilku
Dobré je i zkontrolovat hladinu elektrolytu, případně jí destilovanou vodou doplnit do maxima. Novější takzvané bezúdržbové baterie už to často neumožňují, případně mají dolévací zátky skryté pod nálepkou.
Pokud i přes stoprocentní péči zaznamenáte línější otáčení startéru a neochotu motoru naskočit, patrně je autobaterie na hranici životnosti. V takovém případě je lepší spíše nečekat na to jedno ráno, kdy klekne úplně a pořídit akumulátor nový.
Zdroj médií: Depositphotos.