🇦🇹 Diesel 1,62 € Natural 95 1,62 € 🇨🇿 Diesel 36,62 Kč Natural 95 39,16 Kč 🇩🇪 Diesel 1,60 € Natural 95 1,78 € 🇫🇷 Diesel 1,69 € Natural 95 1,82 € 🇭🇷 Diesel 1,41 € Natural 95 1,53 € 🇭🇺 Diesel 603,10 HUF Natural 95 608,00 HUF 🇮🇹 Diesel 1,70 € Natural 95 1,82 € 🇵🇱 Diesel 6,44 PLN Natural 95 6,45 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,52 € Natural 95 1,62 € 🇦🇹 Diesel 1,62 € Natural 95 1,62 € 🇨🇿 Diesel 36,62 Kč Natural 95 39,16 Kč 🇩🇪 Diesel 1,60 € Natural 95 1,78 € 🇫🇷 Diesel 1,69 € Natural 95 1,82 € 🇭🇷 Diesel 1,41 € Natural 95 1,53 € 🇭🇺 Diesel 603,10 HUF Natural 95 608,00 HUF 🇮🇹 Diesel 1,70 € Natural 95 1,82 € 🇵🇱 Diesel 6,44 PLN Natural 95 6,45 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,52 € Natural 95 1,62 €
PRÁCE 🧰
KALKULAČKA NÁKLADŮ 🚗

Jaký motorový olej do auta vybrat? Máme pro vás praktický návod!

29. 7. 2024 2 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Jak vybrat olej Základní info k olejům Rádce motoristy Provozní kapaliny vozidla

Většina řidičů asi používá stejné mazivo po celý rok. Jedna značka, jedna specifikace. Lze ale třeba na léto vyměnit olej za jiný? A přinese to něco?

Jaký motorový olej do auta – mohu dát na léto jiný?

Jaký motorový olej do auta

Napřed trochu obecně. Výběr motorového oleje se řídí vícero kritérii, ale univerzálním klíčem je vždy specifikace výrobce auta. Najdete ji v příručce k autu, kde je napsáno, jaké normy má mazivo plnit a vždy je tam i norma automobilky. Ta se musí shodovat s tím, co najdete na obalu oleje, kde jsou tyto normy, které daný lubrikant plní, vypsané většinou menším písmem než obligátní 5W-40 a podobně. Vždy tedy vybírejte především podle normy automobilky, poté až zohledňujte jiná kritéria.

Jiný olej na léto – dává to smysl?

Většina řidičů patrně zná SAE značení maziv, což je to výše zmíněné 5W-40, 0W-30 a podobně. Tyto normy se liší viskozitou za různých teplot, tedy první číslo je zimní a udává nám, jak se lubrikant chová za teplot nízkých, druhé číslo je letní a to nám zase říká, jak se bude olej chovat za teplot vysokých.

Pakliže jste z těch, kteří toho najezdí více, možná by dávalo smysl, klidně na léto změnit specifikaci. Je to něco, co není nutnost a nedělejme si iluze o tom, že by to životnosti motoru nějak zvlášť prospělo. Na druhou stranu třeba moderní „vodičky“ typu 0W-20 mají letní číslo poměrně nízké, takže při delší jízdě na plný plyn nebo pod vysokou zátěží, se mohou dostat na hranu svých schopností. Nepřidá tomu ani stáří maziva a jeho nájezd, protože s tepelnými cykly a ředěním palivem, ke kterému v moderních motorech dochází, se složení oleje mění, vyčerpávají se aditiva a mazací vlastnosti se zhoršují.

V případě, že výrobce automobilu toto připouští v manuálu, lze bez obav vyměnit třeba 0W-20, který v zimě funguje většinou bezvadně, za 5W-40 nebo jiné mazivo, které automobilka povoluje. Studené starty v létě v Česku příliš nehrozí, ale na delší cestě po dálnici na dovolenou se určitě hodí, když lubrikant maže s větší rezervou. A ještě jednou upozorníme: potřeba se držet normy automobilky, od té se nikdy neodchylujte!

Klidně změňte i značku

Co se týče značek olejů, je to jedno z nejčastěji diskutovaných témat mezi motoristy. Změnit třeba na půl roku olej z Castrolu na Mogul, není nikdy na škodu, spíš naopak. Každá firma má jiný aditivační balíček, který funguje trochu odlišně. Castrol může lépe odstraňovat karbonové usazeniny, Mogul zase funguje skvěle na usazeniny jiné. Motoru taková změna v podstatě jenom prospěje, nehrozí žádná katastrofa. Že je agregát na nějaký olej „zvyklý“, je blbost, nic takového se neděje.

Zdroj info: castrol, liqui moly, total.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články