Možná jste si tuhle otázku už někdy kladli taky. Pravděpodobně hned poté, co jste si prošli účet za výměnu oleje v autorizovaném servisu. Můžete si tedy donést mazivo vlastní?
Vymění mi autorizovaný servis olej za můj vlastní?
Články na téma oleje do motoru:
- Long life oleje - marketing nebo fungují dobře?
- Specifikace motorových olejů (jednotlivé normy)
- Motorové oleje
- Řídké oleje motorům neškodí, spíše naopak
- Technický list oleje – víte, co do svého auta lijete? – 1. díl
- Technický list oleje – víte, co do svého auta lijete? – 2. díl
- Závodní vs. konvenční olej
- Mohu si do servisu přinést vlastní olej? - právě čtete
- Jak během léta vybrat motorový olej do auta?
- Recyklované oleje – je to budoucnost?
Obecně k autoservisům
Jak ukazují zkušenosti řidičů, ale i nezávislá srovnání, nejsou autorizované servisy vlastně ničím výjimečné a s běžnou údržbou má smysl tam jezdit maximálně v rámci záruky. Po jejím skončení vám udělá levnější službu kdejaký vesnický servis, kde sice nenajdete pány v kravatách, ale nebudete zbytečně přeplácet. Ano, jak dojde na závady na motoru či pohonném ústrojí obecně, nemá moc smysl spekulovat a buď vyhledejte skutečného machra na danou problematiku (ideálně třeba na diskusním fóru fanoušků značky), nebo jeďte do autorizáku, který v takovém případě dává smysl.
Proč je v autorizovaném servisu tak draho?
Prodejem auta dolování peněz ze zákazníka nekončí. Prodejce samozřejmě počítá s tím, že se k němu budete vracet na garanční prohlídky, což je ostatně podmínka udržení záruky na vozidlo. A když ví, že k němu přijedete znovu, nemá důvod vás nestáhnout z kůže. To znamená dost vysoká cena za hodinu práce, ale i napálené náhradní díly, olej nevyjímaje. Pro ten si totiž přijede každý, krom elektromobilistů.
Pakliže tedy na faktuře najdete cenu přesahující třeba 3000 korun za 4 litry maziva, nedivte se, je to zcela běžné. Co můžete zkusit, je ozvat se a zeptat se na levnější alternativu. Nejrůznější ekonomicky výhodnější díly, filtry, ale i oleje, jsou v autorizovaných servisech běžnou záležitostí. Plní ty samé normy, ale jsou zkrátka o něco málo levnější.
Pohled servisu
Sice se to neděje každý den, ale může se stát, že koupíte z neznámého zdroje mazivo, které nebude originál, ačkoliv se tak bude tvářit. Ze zemí bývalého východního bloku se k nám jeden čas dostávaly oleje v balení prakticky shodném s tím originálním, ale uvnitř byl jen levný a nekvalitní lubrikant. Pakliže něco takového jako autorizovaný servis nalijete zákazníkovi do motoru, jste jednou nohou v průšvihu. Motor klekne a zákazník bude logicky chtít nový. A bude se navíc asi ptát, zdali jste mu tam opravu dali ten olej, který si přinesl (byl to přeci origo olej) a jestli namísto toho nedal servisní technik no name mazivo kdoví odkud. Servis má tedy dva průšvihy – nese zodpovědnost za váš poškozený motor a potenciálně pošpinil jméno nejen sobě, ale i celé značce.
Je tedy možné si do servisu donést vlastní olej?
Pakliže se s autoservisem domluvíte, můžete si mazivo zakoupit za vlastní a do servisu ho na výměnu vzít. Zeptali jsme se přímo u tiskové mluvčí automobilky Škoda, Michaely Sklenářové. Dorazila nám tato odpověď:
„Jako výrobce doporučujeme pouze originální motorový olej, který je k zakoupení pouze u autorizovaných servisů Škoda. Pouze tak jsme schopni garantovat, že tento olej odpovídá přesné specifikaci pro konkrétní model a motorizaci. To, zda servis bude tolerovat motorový olej, který si donese zákazník, nejsme schopni ovlivnit. V rámci pravidelné výměny oleje předepsané výrobcem hradí náklady zákazník.
V rámci záruční výměny motorového oleje jsou náklady spojené s touto výměnou pokryté výrobcem, není proto třeba jakákoliv investice ze strany zákazníka.“
Vyplývá z toho, že autorizák skutečně může nedůvěřovat jakémukoliv oleji, který si zákazník přinese sám (a je to pochopitelné). Na druhou stranu je spíš na tom kterém servisu, jestli vám to tolerovat bude, nebo ne.
Zdroj médií: Depositphotos.