🇦🇹 Diesel 1,62 € Natural 95 1,62 € 🇨🇿 Diesel 36,62 Kč Natural 95 39,16 Kč 🇩🇪 Diesel 1,60 € Natural 95 1,78 € 🇫🇷 Diesel 1,69 € Natural 95 1,82 € 🇭🇷 Diesel 1,41 € Natural 95 1,53 € 🇭🇺 Diesel 603,10 HUF Natural 95 608,00 HUF 🇮🇹 Diesel 1,70 € Natural 95 1,82 € 🇵🇱 Diesel 6,44 PLN Natural 95 6,45 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,52 € Natural 95 1,62 € 🇦🇹 Diesel 1,62 € Natural 95 1,62 € 🇨🇿 Diesel 36,62 Kč Natural 95 39,16 Kč 🇩🇪 Diesel 1,60 € Natural 95 1,78 € 🇫🇷 Diesel 1,69 € Natural 95 1,82 € 🇭🇷 Diesel 1,41 € Natural 95 1,53 € 🇭🇺 Diesel 603,10 HUF Natural 95 608,00 HUF 🇮🇹 Diesel 1,70 € Natural 95 1,82 € 🇵🇱 Diesel 6,44 PLN Natural 95 6,45 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,52 € Natural 95 1,62 €
PRÁCE 🧰
Zimní pneu 🛞

V budoucnu možná budeme motorové oleje recyklovat

31. 10. 2024 2 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Jak vybrat olej Koupě oleje Rádce motoristy Provozní kapaliny vozidla

Trendem posledních let je především udržitelnost. Týká se to všech aspektů dopravy, takže se dost možná začnou rozmáhat i recyklované oleje. Pokusy už tu byly.

V budoucnu možná budeme motorové oleje recyklovat

Recyklovaný olej

Ještě než současné ekošílenství propuklo naplno, udělal gigant Valvoline takový trochu experiment. Jednoduše vzali nové mazivo, respektive motorový olej a namíchali jej s olejem recyklovaným. To byl již jednou použitý a vyčištěný olej, který zbavili mechanických nečistot a opatřili novými aditivy. Hlavním problémem totiž je, že základový olej sice jeden cyklus (10 až 20 tisíc kilometrů) vydrží, ale vyčerpají se aditiva. Olej, který byste normálně po výměně zlikvidovali, má ale jednu zásadní výhodu. Nestabilní složky v něm již nejsou, protože je odstraní tepelné cykly nebo oxidace.

NextGen, jak se olej jmenoval, byl však nepříliš úspěšným produktem, a to navzdory solidnímu marketingu. Problém byl v ceně. Ta odrážela docela náročný proces čištění a „ladění“ oleje na požadovanou kvalitu. Co vylejete z motoru vy a co vyleje z motoru soused, se bude totiž dost lišit v závislosti na mnoha faktorech. Od toho, o jaký olej se jednalo původně, přes obsah paliva v mazivu až po jeho celkový stav. Proto také ve Valvoline patrně recyklovali mazivo jenom částečně a naředili jej z poloviny novým. Cenově i tak nakonec nebyl NextGen lubrikant nijak zvýhodněn a zákazníci jej jednoduše ignorovali.

V současné době recyklace probíhá stále. Vyjetý motorový olej se vyčistí a slouží dál, ale v méně náročných aplikacích, případně jako olej topný, v autech je již nenajdeme. Je ale jenom otázkou času, než se nějaký bruselský úředník začne myšlenkou znovupoužití maziv zabývat hlouběji a u těchto nápadů není většinou daleko od myšlenky k činu.

Recyklace, o které nevíte

Děje se však ještě jeden druh recyklace olejů, o kterém většinou zákazníci nevědí. Popravdě už jsme dlouho žádný takový případ nezaznamenali, ale asi dekádu nazpět to bylo poměrně běžné. V zemích na východě od nás, a to nikoliv na Slovensku, se děly divy s použitými oleji, které měly být původně zlikvidovány.

Nedělo se tak, překvapivě. Tedy ne vždy. Oleje prošly vyčištěním od mechanických nečistot a pak byly stáčeny do nádob od drahých olejů Castrol nebo třeba Shell. Sem tam se nějaká paleta těchto maziv dostala i k nám, ale to byly skutečně spíš jednotky případů. Co to udělalo s motorem, netušíme, ale dobrovolně bychom to rozhodně nezkoušeli. Pakliže máte s něčím takovým zkušenosti, budeme rádi, když se podělíte v komentářích.

Zdroj info: Valvoline.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články