🇦🇹 Diesel 1,62 € Natural 95 1,62 € 🇨🇿 Diesel 36,62 Kč Natural 95 39,16 Kč 🇩🇪 Diesel 1,60 € Natural 95 1,78 € 🇫🇷 Diesel 1,69 € Natural 95 1,82 € 🇭🇷 Diesel 1,41 € Natural 95 1,53 € 🇭🇺 Diesel 603,10 HUF Natural 95 608,00 HUF 🇮🇹 Diesel 1,70 € Natural 95 1,82 € 🇵🇱 Diesel 6,44 PLN Natural 95 6,45 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,52 € Natural 95 1,62 € 🇦🇹 Diesel 1,62 € Natural 95 1,62 € 🇨🇿 Diesel 36,62 Kč Natural 95 39,16 Kč 🇩🇪 Diesel 1,60 € Natural 95 1,78 € 🇫🇷 Diesel 1,69 € Natural 95 1,82 € 🇭🇷 Diesel 1,41 € Natural 95 1,53 € 🇭🇺 Diesel 603,10 HUF Natural 95 608,00 HUF 🇮🇹 Diesel 1,70 € Natural 95 1,82 € 🇵🇱 Diesel 6,44 PLN Natural 95 6,45 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,52 € Natural 95 1,62 €
PRÁCE 🧰
Zimní pneu 🛞

Klimatizace v autě v zimě

11. 10. 2024 2 min. čtení diskuze (2) Tipy a rady Rádce motoristy

Klimatizace v autě je nejčastěji spojována s horkými letními dny, kdy je potřeba interiér ochladit. Bohužel, s ochlazením pro většinu řidičů používaní klimatizace končí.

Klimatizace v autě v zimě

Mít v autě klimatizaci je přitom výhoda i přes zimu. Systém totiž umí daleko víc než jenom chladit, navíc potřebuje i údržbu, která je naštěstí velmi jednoduchá. Podívejme se tedy na důvody, proč klimošku zapínat i ve chvíli, kdy netrpíte vedry uvnitř auta.

Odvlhčení vzduchu a prevence zamlžování oken

Jedním z hlavních důvodů, proč klimatizaci používat i v zimě, je její schopnost účinně odstraňovat vlhkost ze vzduchu. Když v autě sedí více lidí, teplo jejich těl a vlhkost z dechu mohou způsobit zamlžení oken. Navíc si do auta můžete doslova vlhkost nanosit, obvykle na podrážkách bot. Ať už se jedná o podzimní bahýnko nebo sníh v zimě, vše se vsákne do koberečků a z nich se poté voda odpařuje do vzduchu a mlží skla. Zamlžené sklo snižuje viditelnost, což je problém z hlediska bezpečnosti jízdy. Klimatizace vzduch ochlazuje a současně odvlhčuje, což výrazně pomáhá předcházet zamlžení skel a udržet čelní i boční okna čistá. Je to vychytávka užitečná nejen v zimě, ale často se skla mlží i třeba za deště, kdy je vnější plocha ochlazována a uvnitř je teplo, takže vnitřní plocha skla se začne rosit.

Prodlužte životnost systému klimatizace

Klíma nefunguje jen tak sama od sebe. Její nejnamáhanější součástí je kompresor. Potřebuje pro svoji práci mazat, aby se nezadřel. Proto chladicí médium obsahuje i určité množství oleje, které lubrikuje nejen kompresor, ale i třeba těsnění. Tím se konzervují.

Když zapnete klimatizaci po třeba půlroční odstávce, je to problém, protože několik prvních sekund poběží kompresor na sucho, čímž se jeho životnost snižuje. A věřte, že to nebývá úplně levná záležitost, naopak se jedná o dost drahou komponentu, jejíž výměna peněženku zabolí.

Abyste prodloužili životnost celého klimatizačního systému, alespoň čas od času, klidně jednou za 14 dní, jej na chvíli zapněte. Klidně i když to není potřeba a jenom na minutku nebo dvě. Klimakompresor se promaže a příští start nebude „na sucho“.

Jak používat klimatizaci v autě

U klimošky platí, že je fajn ji včas vypnout. Radiátor výparníku totiž má tendenci se rosit. Vypnete-li motor s klimatizací zapnutou, vytvoříte tím v systému optimální podmínky pro bujení plísní a přežívání různých roztočů. Tomu se dá velmi jednoduše zabránit. Před dojetím do cíle klimatizaci vypněte a nechejte zapnutý ventilátor. Ofukování radiátoru výparníku z něj vlhkost dostane, osušíte ho a plíseň nedostane šanci.

Zdroj info: motor1, carandriver, autoexpress, carmechanic, tremec-blog, engineering explained.
Zdroj médií: Depositphotos.
Michal Janek, 12. 10. 2024 7:07, reagovat
Klimatizaci používám nonstop 365 dní v roce.
K69, 11. 10. 2024 18:22, reagovat
Ach jo, tak a teď vážně. Ano celkem často se dočtete, že máte zapínat klimatizací v zimě. Ale už skoro nikdo nenapíše, že pokud je vnější teplota pod 5-6 stupňů tak je to zbytečné, protože se kompresor nezapne, kvůli ochraně systému. Jinými slov: pokud chcete kompresoru prospět zapnete ho v zimě, ale smysl to má jen v garáži, podzemních garážích a podobných prostorách s teplotou na 6 stupňů. Jinak je to nesmysl.

Podobné články