Automobilka Koenigsegg je známá tím, že vyrábí hypersportovní auta a pak také tím, že si maximum věcí dělá sama. Nenakupuje ani motory a očividně to nechtějí měnit ani v případě elektromotorů. Pustili se do vývoje a výsledkem je něco naprosto unikátního.
Elektromotor od Koenigsegg - v čem je tak revoluční?
Články na téma zajímavosti o motorech:
- Co je to Ottův, Atkinsonův a Millerův cyklus?
- Jak se vyvažuje motor – 1. díl
- Jak se vyvažuje motor – 2. díl
- Jak se vyvažuje motor – 3. díl
- Elektromotor Koenigsegg: Jaké jsou jeho výhody? - právě čtete
- Jak zajet nový motor
- Proč už se motory nechladí vzduchem?
Proti sobě jdoucí požadavky
Nejnovějším počinem Koenigseggu je elektromotor, respektive dva elektromotory. Ale hezky popořádku - jeden z chystaných a vyvíjených modelů má být plug-in hybrid. Ten samozřejmě kombinuje jak spalovák, tak elektromotor. No a právě pro tento vůz bylo potřeba vyvinout nějaký elektromotor, na který měli v Koenigseggu očividně velmi vysoké nároky.
S elektromotory se to má tak, že jsou většinou docela jednoduché, bezporuchové, mají skvělý krouticí moment i výkon, ale jsou dost těžké. A v hypersportovních automobilech je vysoká hmotnost tím posledním, co potřebujete. Proto je potřeba vše dělat co nejlehčí a taky pokud možno malé - ono totiž v těchto autech není popravdě ani moc místa.
Quark a Terrier
Vývojáři se proto očividně dost „hecli“ a přišli s elektromotorem, který docela bourá jednu z těch zažitých představ - že musí být těžký. Quark, jak se jejich dítko jmenuje, je totiž velmi lehký, má jen 30 kilogramů. Přitom ale dosahuje docela solidního výkonu 250 kW při krouticím momentu 600 Nm. Celé to navíc není ani moc velké, na fotografiích je pro srovnání plechovka s nápojem, která sahá zhruba do poloviny výšky motoru. Podle dostupných informací jsou rozměry 303 x 334 x 112 mm, což se dá v tomto segmentu skutečně označit za miniaturní (při daném výkonu).
Někoho patrně napadlo i spojit dva Quarky a udělat z nich jeden silnější motor (defacto to ale budou pořád dva oddělené motory). Vznikl tak Terrier, což jsou skutečně dva Quarky a mezi ně vložený invertor. Tahle sestava má pak výkon 500 kW, krouticí moment 1 100 Nm a její hmotnost je 84 kg.
Jak tohoto zázraku inženýři Koenigseggu dosáhli? Detaily zatím nejsou známy a kdoví, jestli někdy budou. Quark má ale kombinovat axiální a radiální magnetický tok, což vede k dosažení tak skvělého poměru krouticího momentu a výkonu. Prvního nasazení revolučního elektromotoru bychom se měli dočkat v modelu Gemera.
Zdroj médií: Koenigsegg.