Dřív se to bohužel tak často nedělo, ale v poslední době, kdy jsou v módě maloobjemové přeplňované motory, se lze setkat s tím, že krom paliva motor spotřebovává i trochu toho oleje. Lze tomu nějak zabránit? A je to vlastně vůbec normální?
Co dělat, když motor žere olej
Články na téma problémy s motorovým olejem:
- Co dělat, když motor žere olej - právě čtete
- Jak na odsátí oleje z motoru
- Ředění oleje naftou nebo benzínem
- Auto žere olej – co dělat?
- Nafta nebo benzín v oleji – co s tím?
- Nafta v oleji a benzín v oleji – kdy je to problém?
- Auto žere olej – co s tím?
- Přibývá olej v motoru – dá se s tím něco dělat?
- Černý motorový olej – je to normální?
Mizející olej - je to normální?
Zjištění, že motor spotřebovává olejovou náplň, je nemilé. A ano, je to normální a má to dva důvody. Ten historicky starší se týká logicky především vozů, které už mají něco za sebou. Někde zhruba kolem 300 tisíc až půl milionu najetých kilometrů už se mohlo stát, že byl motor tak trochu "vyběhaný". Stírací kroužky na pístech už neplnily svoji úlohu tak dobře, to samé ventilová těsnění, případně bylo ucpané odvětrání klikovky.
K tomu možná sem tam něco agregát pustil skrz těsnění, v tom horším případě pronikal do výfuku přes turbo. Takto postižený motor se vyznačuje zpravidla modrým kouřem, který se line z výfuku. Výše popsané závady jsou ale víceméně u starších motorů běžné a daly by se považovat za "problém, který přichází s věkem". Kdo chtěl životnost auta prodloužit, udělal generálku motoru a jezdil vesele dál.
Vybírejte motorové oleje v nabídkách e-shopů
Zkuste hustší olej
Dalším způsobem léčby nadměrné spotřeby maziva způsobené opotřebením je použití hustšího oleje. To je častá rada zkušených servismanů takového toho klasického střihu. Zde je nutné poznamenat, že s ohledem na specifikace maziv je nutné hledat nějaké, které má "vyšší to druhé číslo". To totiž udává viskozitu za teploty 100°C. Což v praxi znamená nahradit třeba 10W40 olejem s označením 10W50. Počítejte každopádně s o něco málo vyšší spotřebou paliva, protože lubrikant nebude za provozní teploty tak řídký a bude klást vyšší odpor pohybujícím se součástem. Eventuálně jsou na trhu i oleje přímo určené pro starší a trochu vyběhané motory (často doporučovaný je třeba Sunoco Marathon).
Kouzelné vodičky
Pak je tu samostatná kategorie produktů, které slibují, že spotřebu oleje sníží vytvořením jakési vrstvičky čehosi na kovových površích, ať už se jedná o vrstvu keramickou, minerální nebo kdovíjakou. Zde si netroufáme radit, ale dopředu varujeme, že tyhle nejrůznější kouzelné vodičky, slibující často až nemožné, mohou způsobit prakticky cokoliv. S jejich používáním proto buďte opatrní a raději si dopředu dohledejte na internetu zkušenosti odvážlivců, kteří je vyzkoušeli před vámi.
Olej žerou i nové motory
U nových motorů se lze až nepříjemně často setkat s tím, že spotřebovávají olej už prakticky od výroby. Problém logicky není v tom, že by byla daná pohonná jednotka unavená a vnitřní části netěsnily, jak mají. Kdepak, pes je zakopaný jinde. Tlak na snižování emisí se totiž v důsledku projevuje i ve snižování tření jednotlivých částí uvnitř motoru (PR oddělení toto milují a většinou pak do prospektů píší "motor má oproti předchozí generaci snížené vnitřní tření" - nekecají).
Aditiva do motoru a motorového oleje
Toho se dá dosáhnout použitím lepších materiálů, povrchovou úpravou a když už tahle řešení nepomáhají, tak se holt udělají tak, aby mezi třeba stíracími kroužky a stěnou válce byla o malinko větší vůle. Sníží se tím tření, ale stoupne spotřeba maziva, což ve finále zaplatí zákazník. Jako bonus samozřejmě sem tam někdo ten olej dolít zapomene a motor buď zadře nebo sníží jeho životnost (obojí je pro automobilku malé vítězství).
Není to pravidlem, ale některé pohonné jednotky jsou tím, že holt papají i mazivo, pověstné. Co s tím? Ze všeho nejdřív je asi dobré zjistit si, co na to říká výrobce motoru. Buď z manuálu nebo na dotaz autorizovaného servisu by se měl člověk dozvědět, jak moc velká spotřeba je ještě normální.
Automobilky si tady nechávají dost široký manévrovací prostor a neděste se tak ani hodnoty "1 litr na tisíc kilometrů". V praxi je to většinou spíš 1-2 dcl na tisíc kilometrů. Dá se s tím něco dělat? Tady asi těžko radit, prostě s sebou vozte v kufru minimálně litr oleje, nezapomeňte jeho hladinu občas zkontrolovat a případně mazivo dolít.