Jestli vás mrzí, že u nás nejoblíbenější kategorie aut, tedy kombíky, pomalu z trhu mizí, nezoufejte. Dost možné se začnou ve větší míře vracet, ačkoliv už asi ne se spalovákem pod kapotou. To samé platí i pro sedany!
Kombi a sedan i jako elektromobily
Články na téma výběr elektromobilu:
- Prodej elektromobilů v ČR
- Pronájem elektromobilu, dává to smysl?
- Výhody elektromobilu aneb jaké jsou benefity elektroauta?
- Nejvýhodnější elektromobily
- Prodej elektromobilů v ČR: Situace na trhu
- Elektromobil kombi? Ano, už se vyrábějí - právě čtete
- Česká republika v počtu elektromobilů zaostává za průměrem EU
Stavět elektromobil, jakkoliv je to pohonem relativně jednoduché auto, má svá specifika. Jedním z nich je i nutnost narvat někam baterii. Jestliže je silná třeba 15 centimetrů, nemůžete ji jen tak nasoukat do podlahy, bez toho, abyste celý vůz o třeba 15 centimetrů zvedli. Cestující by přišli o prostor pro nohy, šíleně by nabobtnaly prahy a výsledek by vypadal naprosto příšerně. Automobilky si tak usnadnily cestu a většina elektromobilů má dnes formát SUV.
Bateriový paradox
Jenže s tím se váže i jeden zajímavý paradox. Čím větší auto postavíte, tím vyšší odpor vzduchu a tedy i spotřebu bude mít. Můžete se jak chcete snažit, ale na dálnici prostě bude rozdíl mezi přízemní stíhačkou a narostlým SUV znát. A není to jen o aerodynamice! S výškou karoserie musí růst i její šířka, potřebujete větší a širší kola, vyšší světlou výšku, mohutnější sloupky a podobně. Dost se zvedne i hmotnost, kterou budete krotit většími, silnějšími a těžšími brzdami, mohutnějšími nápravami…
Kde narostou jízdní odpory a hmotnost, tam potřebujete větší akumulátor, abyste se dostali na nějaký rozumný dojezd. Jenomže to se dostáváme zpět do kolotoče zvětšování, protože větší baterie = větší hmotnost, kterou musí auto vozit. Ve finále řešíme podobný problém, jako řeší konstruktéři raket – potřebujete hodně, hodně paliva, abyste dostali metrák hmoty do kosmu. Jenže i palivo něco váží, takže potřebujete ještě víc a víc paliva. Podívejte se někdy, jak vypadal raketoplán. V podstatě to byl relativně elegantní letoun sedící na obří nádrži s palivem, která měla na bocích – další nádrže s palivem!
Kombík nebo sedan může být řešení
Budu sice trochu generalizovat, ale obecně platí, že „víc auta = větší cena“. Řešení se ovšem nabízí, ba dokonce vnucuje, tak nějak samo. Prostě zmenšíme auta na velikost běžných kombíků a sedanů, uděláme je menší, lehčí a dáme jim menší akumulátory, které se díky vývoji čistě elektrických platforem povede zabudovat rozumně do podlahy. Dojezd může pořád dosahovat velmi obstojných hodnot, ale vůz bude celkově daleko efektivnější (tzn. bude mít menší spotřebu) a co si budem, že? On bude nakonec dost možná i krásnější. S potěšením jsem v posledních týdnech sledoval zejména tiskové zprávy a novinky kolem dvou aut, u kterých doufám, že alespoň částečně nastaví nový trend v elektromobilitě:
Hyundai Ioniq 6
Snažím se o autech uvažovat pokud možno racionálně a vzhled dávám až do spodních pater priorit. Jenže u Hyundai Ioniq 6 mi to moc nejde. Proudnicový tvar, krásně pozvolně klesající linie střechy a opticky subtilní stavba jsou něco, co mi opravdu zahrálo na tu správnou strunu. Ioniq 6 má součinitel čelního odporu vzduchu Cx 0,21, dojezd až 514 kilometrů s baterií o kapacitě 77,4 kWh využitelné kapacity, přičemž základ dostane „jen“ 53kWh akumulátor, se kterým dle WLTP ujede až 429 kilometrů. Cena? Na poměry elektromobilů docela nízká, přesněji 1 159 990 až 1 649 990 korun, v závislosti na výbavě.
VW ID. Space Vizzion
Sedan už jsme měli, teď tedy kombík! Je to zatím sice jenom studie, ale pokud bych si měl koupit elektrické kombi, tak bych chtěl, aby vypadalo nějak takhle. Počítá se s dojezdem až 590 kilometrů, uvnitř prostor, vzdušnost. Přední maska zajímavá, boky krásně zahlazené, zadní svítilny spojené pruhem z LEDek, prostě designová dokonalost. V portfoliu automobilky Volkswagen by měl vůz patrně nahradit model Passat. Už teď ale vím, že se tím fakt hodně chci svézt.
Je to budoucnost?
Jak vidno, není problém, tedy když se chce, udělat elektromobil i jako auto zcela konfekční velikosti. My, co máme rádi klasická „nízká“ auta, o ně dost možná nepřijdeme. Akorát v nich bude za jízdy naprosté ticho a budou schopna skvěle akcelerovat. Pokud mám nějak přijmout, že postupně vymizí spalováky, tak ať je prosím nahradí něco takového!
Zdroj médií: Hyundai, Volkswagen.