PRÁCE 🧰
Zimní pneu 🛞

Elektromobily a prodej, situace na trhu

8. 10. 2022 4 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Elektromobilita Rádce motoristy Vše o elektromobilitě Vše o elektromobilech Oblíbenost elektrických aut

V posledních měsících se objevují někdy velmi optimisticky hovořící zprávy o tom, že prodej elektromobilů ve světě rapidně roste. V ČR je situace pořád taková, že elektromobily nikdo zatím moc nechce.

Prodej elektromobilů: Situace na trhu

Prodej elektromobilů a spalováků - statistika

Pokud se podíváme na statistiky blíže, tak zjistíme, že nejvíce nových vozů mělo benzínový motor. Konkrétně to bylo 68 %. Druhé místo obsadila nafta a elektřina jako jediný zdroj pohonu figurovala u 1,3 % prodaných aut. Je to zhruba o pětinu méně, než v roce 2020, což jde naproti "západnímu" trendu. V rámci EU je totiž 7,7 % prodaných aut čistě elektrických. Čím to je?

Dotace na nákup elektromobilu

Hlavní rozdíl mezi zeměmi západní Evropy a námi je totiž v podpoře elektromobility. Tu u nás vláda zatím naštěstí nepodporuje a doufejme, že se tak ještě dlouho dít nebude. Ono je totiž hezké, když vám stát přidá na nové auto, ale na druhou stranu je třeba chápat i fakt, že každou korunu musí někdo vydělat. Jestliže vy tedy auto nepotřebujete, ale soused ano, tak mu na něj v podstatě přispějete.

Ony tedy ty dotace nejsou zase až tak velké, rozhodně netvoří většinu ceny. Při současných cenách elektrických vozů tak jsou tahle auta stále ještě spíše pro ty bohatší. Ve finále je to teda tak, že chudším na spalovák nikdo nepřispěje, ale oni ze svých daní platí majetnějším jejich elektromobily. Což samozřejmě společnost v některých případech rozděluje a elektrické auto se stává statusovým symbolem.

Cena elektromobilu

Další věcí, která brání u nás elektromobilům v masovějším rozšíření, je stále ještě dost vysoká cena. Pokud nepotřebujete auto na vyloženě městské a příměstské ježdění, ale sem tam byste rádi překonali větší vzdálenost, musíte si připravit částku hrubě přes milion korun. Kdo z vás to má?

Dojezd elektromobilů

Automobilky a propagátoři elektromobility se rádi zaklínají jakousi podivnou statistikou, že průměrné auto ujede denně asi 30-40 kilometrů. Ano, to je průměr. Jenže tento průměr se skládá někdy třeba z jedné cesty za 10 dní, dlouhé klidně 350 kilometrů. Navíc třeba po dálnici, kde takovou porci jen tak nějaký elektromobil neujede.

Použitelnost elektromobilů

Rychlost elektromobilu

Další věc - cestovní tempo. Kdo se chce dostat třeba z Prahy do Brna a zpět v rozumném čase, nemůže se zařadit do pruhu za kamion. Naopak, v době, kdy se mluví o zvýšení rychlostních limitů na dálnicích, nebude mu elektromobil dávat na delší cestování smysl už vůbec. Ano, jestli někdo jezdí denně do 100 kilometrů, může reálně uvažovat o tom, že by si skutečně elektromobil koupil, jenže tím se dostáváme k předchozímu bodu, tedy k ceně. Náklady na pořízení pravděpodobně nevrátí nikdy, zejména při současném růstu cen energií... Racionálně uvažující člověk se zcela správně rozhodne spíše pro hybrid nebo čistě spalovací pohon.

Nabíjení elektromobilu

Elektromobilů už jsme v redakci pár měli. Dokud se to nabíjí doma, je to fajn. Prostě přijedete, zaparkujete u baráku a připojíte zásuvku do konektoru. Jenže nabíjení na veřejných nabíječkách je někdy strašná otrava. Za prvé pokrytí není zatím zdaleka takové, aby se to dalo i jen vzdáleně srovnat s českou sítí čerpacích stanic. Za druhé je trh s nabíjením neuvěřitelně roztříštěný - každý poskytovatel této služby má nějakou svou cenovou politiku, svou aplikaci, své nabíječky... Prostě to není jako tankování nafty nebo benzínu, kdy zajedete ke kterékoliv čerpačce, natankujete a zaplatíte buď kartou nebo cash. Navíc se velmi často lze setkat s tím, že nabíjecí místo je buď obsazené, nebo je nabíječka nefunkční.

Nabíjení elektromobilů

Pak je tu praktický faktor - čekání. Sám v autě strávím klidně hodinu, otevřu prostě laptop a můžu pracovat nebo koukat na film. Ale zkuste si nechat stát auto se dvěma rozjívenými potomky na zadních sedadlech. Dvě, tři nabíjení a zešedivíte.

Budoucnost elektromobility a elektromobilů

Racionálně uvažující český člověk tak logicky o elektrickém autě asi neuvažuje a je to tak dobře. EU se snaží elektromobilitu neustále tlačit skoro násilím, ale počítá se s věcmi, které ještě zdaleka nejsou vymyšlené, natož zrealizované (např. recyklace baterií). Celé to je zkrátka moc na sílu, na což jsou Češi vyškolení relativně nedávnou totalitou docela hákliví. Ano, jistojistě budu některými fanoušky elektromobilů označen za tmáře a odpůrce pokroku. Fajn. Nehodlám nikomu kecat do toho, jaké si koupí auto, ať se každý naloží se svými penězi, jak uzná za vhodné, ale osobně mám rád možnost volby. Tu začínáme bohužel ztrácet.

Zdroj info: bbc.com, edition.cnn.com.
Zdroj médií: Redakce.

Podobné články