Možnost pronájmu auta není nic nového a dnes tato služba funguje vcelku standardně a nikdo se nad tím nepozastavuje. Dává to smysl i u elektromobilu?
Vyplatí se pronájem elektromobilu?
Články na téma výběr elektromobilu:
- Prodej elektromobilů v ČR
- Pronájem elektromobilu, dává to smysl? - právě čtete
- Výhody elektromobilu aneb jaké jsou benefity elektroauta?
- Nejvýhodnější elektromobily
- Prodej elektromobilů v ČR: Situace na trhu
- Elektromobil kombi? Ano, už se vyrábějí
- Česká republika v počtu elektromobilů zaostává za průměrem EU
Před tím, než začneme vůbec zvažovat pronájem elektromobilu, je dobré promyslet, jak vlastně budeme vůz využívat. Kdo potřebuje jezdit delší štreky a nacestuje během jednoho dne třeba 800 kilometrů, asi by se měl podívat spíš po klasickém autě. Ale ten, kdo se pohybuje ve městě a okolí, by možná mohl ocenit levný provoz elektrického auta, skvělou dynamiku a taky komfort, který tento druh pohonu poskytuje.
V případě operativního leasingu by se jednalo o pronájem elektromobilu na delší dobu, ideálně po dobu minimálně dvou let. Abychom mohli říct, jestli se vyplatí zvolit auto na baterky, musíme srovnávat s klasickým vozem, poháněným spalovákem. Pro konkrétní příklad se podíváme na nabídku u nás populárního poskytovatele Driveto.
Levná varianta pronájmu elektromobilu
Když se podíváme na ty nejlevnější možnosti, tak Hyundai i10 se dá pronajmout na čtyři roky s omezením nájezdu na 10 000 kilometrů za rok. Bez servisu a zimních pneumatik to vychází na 3 550 korun s DPH na měsíc. Což není špatná nabídka. Pokud bychom chtěli nejlevnější elektromobil, tak se dostaneme k Fiatu 500 BEV, který je za stejných podmínek za 9 858 korun s DPH měsíčně. Nebýt toho omezeného počtu ujetých kilometrů, od jistého bodu by se začal vyplácet elektromobil. Jenže pokud můžeme měsíčně ujet jen 833 kilometrů, nikdy tohoto bodu nedosáhneme a i s vyššími náklady na palivo a servis se vyplatí spalovák.
SUV pro rodinu
Jestliže ale budeme chtít velké SUV, situace se malinko mění a trochu se nám srovnává. Pro příklad si vezmeme Škodu Kodiaq. Ta je v nabídce za 18 138 korun, nájezd 20 000 korun ročně, 36 měsíců, servis a zimní pneu v ceně. Podobně velké auto s elektromotorem je Škoda Enyaq. Za stejných podmínek, ale bez zimních pneumatik ji můžete mít za 25 221 korun měsíčně.
Rozdíl je cca 7 000 korun. Měsíčně můžete ujet 1 666 kilometrů a opět prostou matematikou docházíme k tomu, že zvolit elektro se z hlediska celkových nákladů nevyplatí. Už to není procentuálně tak velký rozdíl, ale pořád to ekonomicky nevychází a s tak malým nájezdem je lepší tankovat naftu, než dobíjet. I kdybychom za elektřinu nezaplatili ani korunu.
Pronájem elektromobilu na operativní leasing se nevyplatí
Tak jako při pořízení nového auta, ani při pronájmu formou operativního leasingu se elektromobil v drtivě většině případů nevyplatí. Levnější cena za "palivo" je negativně kompenzována vyšší cenou pořizovací. Ekonomický smysl to tedy dává až v hodně dlouhodobém horizontu a i v něm je to vykoupeno jistými kompromisy.