Čeká vás dlouhá cesta autem a řešíte, jak během ní co možná nejlépe udržet pozornost a koncentraci? Zjišťujete, jaké faktory negativně přispívají k pocitu ospalosti a ke zpomalení reakcí za volantem?
Koncentrace a pozornost v případě řízení
Články na téma dlouhá cesta autem na dovolenou:
- Jídlo na cesty autem
- Co nikdy nenechávat v rozpáleném autě
- Tipy pro cestu autem do zahraničí aneb Jak zvládnout dlouhou cestu
- Dlouhá cesta autem: Jak se na ni dostatečně připravit?
- Správné sezení za volantem: Poradíme, jak na to
- Jak se připravit na dlouhou cestu
- Jak udržet pozornost při jízdě - právě čtete
- Jaké jídlo na cestách
Řízení automobilu je náročnou aktivitou. Výzkumy ukazují, že každý motorista řízením průměrně během jedné hodiny spálí asi 115 kilokalorií, a tedy třeba jednu necelou tyčinku Snickers. Řidiči musí být v podstatě každou chvíli připraveni reagovat na náhlé a nenadále situace, které se na silnici zrovna odehrají.
Pobyt za volantem je o to náročnější, že automatické a monotónní činnosti mají tendenci lidský organismus uspávat. Pro řadu lidí tedy může být jízda volantu podobně uspávající jako třeba dlouhé koukání do zdi. Důvodů, proč dlouhé řízení často navazuje pocit únavy, je v praxi celá řada a řidiči by se je měli snažit odbourat.
Tma a vysoké teploty v kabině jako rizikové faktory
Mezi hlavní negativní faktory při řízení se v praxi zejména řadí: nedostatek pohybu, tma, klimatizace, nedostatek tekutin, topení nebo vydýchaný vzduch. Všechny tyto skutečnosti v praxi navozují pocity únavy, ospalosti, přispívají ke ztrátě pozornosti či zpomaleným reakcím. Pokud se motoristovi podaří tyto faktory eliminovat (anebo alespoň výrazněji zredukovat), bude mít minimálně částečně vyhráno.
Motoristé mají v praxi často obavy hlavně z mikrospánku, a i proto je třeba dobře sledovat aspekty, které jeho příchod mohou v praxi naznačovat. Řadí se mezi ně kupříkladu zpožděné reakce, lehce rozmazané vidění nebo třeba pocity úzkosti při jízdě v zúženém jízdním pruhu. Zde je ale potřeba zmínit, že u každého motoristy mohou být tyto aspekty odlišné.
Žvýkaní, pravidelné přestávky i změna poloh za volantem
Podle vědeckých studií je ideální možností ke zvýšení koncentrace za volantem žvýkaní. Během této aktivity se totiž zvyšuje proudění krve do mozku, který je tak pravidelně okysličován. Velkou výhodou žvýkaní rovněž je to, že nijak nerozptyluje. Neodvádí pozornost a není tedy možné jej označit za nebezpečnou aktivitu.
Experti naopak motoristům nedoporučují, aby svou momentální únavu řešily prostřednictvím kávy či energetických nápojů. Ty totiž zvyšují pozornost jen krátkodobě a po úvodní budící vlně často přichází poměrně razantní útlum, který je velmi riskantní. Ideální není ani kouření a odborníci zároveň říkají, že těsně před jízdou by se každý motorista měl vyvarovat konzumaci těžkých jídel.
Vhod naopak mohou vést opakované přestávky, během kterých se motorista trochu protáhne, napije vody či jinak drobně občerství. Zároveň se vyplácí pravidelná změna polohy sezení za volantem, neboť nastavení sedadla do jiné polohy, než je motorista zvyklý, může částečně eliminovat obvyklý komfort a odstranit tedy i již uvedenou únavu. Pozitivní dopady má také pravidelné větrání okénky, neboť přísun čerstvého vzduchu dokáže řidiče pořádně osvěžit a nabudit.
Rada pro řidiče: Pokud se chystáte cestovat do zahraničí, sjednejte si cestovní pojištění s dostatečnými limity pro léčebné výlohy. S výběrem poradí online kalkulačka cestovního pojištění, díky které získáte slevu a nejlepší cenu.
Kalkulačka cestovního pojištění
Zdroj médií: Depositphotos.