Plánujete si koupit nové auto se spalovacím motorem? Rozhodujte se rychle! Máte na to totiž zhruba ještě dvanáct let. Od roku 2035 už tenhle kup s největší pravděpodobností neuskutečníte.
Konec spalovacích motorů se blíží. Kdy k němu dojde?
První český úspěch?
Jednotlivé státy, v čele s Českou republikou, se nedávno shodly na nových pravidlech, která od roku 2035 výrazně prodraží jakékoli emise z nových vozů. Někteří odborníci komentují říjnové rozhodnutí Evropské komise jako obří klimatický úspěch Česka, které letos Radě Evropské unie předsedá. Jiní jsou k novým pravidlům – mírně řečeno – skeptičtí.
Z výrobních linek v EU by tak po roce 2035 neměly sjíždět nové diesely a benziňáky, ale v zásadě jen elektromobily. Jejich pořízení by měly podpořit i nejrůznější dotace na elektromobil, které nejsou v Evropě výjimkou. Důvodem tohoto rozhodnutí je snížení ekologické zátěže, kterou Evropská komise řeší v rámci balíčku klimatických opatření, známého pod označením Fit for 55.
Zmíněný balíček vytyčuje cestu k radikálnímu snížení emisí skleníkových plynů a postupnému přechodu k uhlíkově neutrální ekonomice. K naplnění jednotlivých opatření by mělo dojít v roce 2050. Jedním z požadavků je i drastická regulace vozidel se spalovacími motory, které by měly do budoucna nahradit jen uhlíkově neutrální vozy. Co to znamená v praxi? Pravděpodobně elektromobil do každé rodiny…
- Přečtěte si taky: Vynálezce spalovacího motoru
Benziňáky a nafťáky začnou ze silnic pomalu mizet
Ačkoliv by mělo nařízení projít ještě dalším schvalovacím procesem, očekávány jsou pouze drobné, řekněme doslova „kosmetické“ úpravy. S největší pravděpodobností tak už za pár let začnou z evropských komunikací ve velkém mizet benzinové a naftové automobily.
„Svět se mění a my musíme být i nadále na čele inovací,“ komentoval konečnou shodu na nových emisních pravidlech český ministr průmyslu Jozef Síkela. K němu se přidal i nizozemský europoslanec a hlavní vyjednavač Evropského parlamentu Jan Huitema, který uvedl, že norma zlevní nákupy a provoz nízkoemisních aut a automobilkám pomůže orientovat jejich další výrobu.
Automobilky budou muset na uhlíkové neutralitě začít pracovat poměrně brzy, protože už v roce 2030 by všechny nové osobní vozy měly snížit své emise o 55 % (u dodávek jde o 50 %). Od roku 2035 už musí být emise v obou oblastech sníženy o 100 %. I zde se ale počítá s několika výjimkami.
- Mohlo by vás zajímat: Jaká je účinnost spalovacího motoru? A co ji ovlivňuje?
Ferrari si s novou normou zatím hlavu lámat nemusí
Jedna z výjimek říká, že novou normu zatím nemusí řešit menší automobilky, které vyrobí méně než 10 000 osobních vozů ročně. Jen pro zajímavost sem spadá například Ferrari nebo Lamborghini. Výjimka je platná i pro automobilky, které zvládnou ročně odbavit do 22 000 dodávek automobilů.
Ty jsou od nového nařízení osvobozeny. Ale jen dočasně. Ještě osm let, tj. do roku 2030, můžou fungovat ve standardním režimu. Rok 2035 je pro ně ale taktéž závazný stejně jako pro ostatní. Elektromobilita je tak pravděpodobně také nemine. Další výjimku by mohly získat automobilky na syntetická paliva. Konečná podoba nového nařízení bude ovšem známá až po schválení europarlamentem a Radou EU zastupující jednotlivé státy.
Naděje na zachování spalovacích motorů u nových aut ale stále zůstává. Evropská komise by měla v roce 2026 představit analýzu, která zhodnotí, zda je v silách unie stanoveného cíle skutečně dosáhnout, aniž by to způsobilo ekonomický propad a sociální otřesy v zemích s tradiční automobilovou výrobou. Sem patří nejen Česko, ale třeba taky sousední Slovensko.
Zdroj médií: Depositphotos.