Největší kritika a výtky vůči elektromobilům se točí kolem potřeby nabíjet tato auta. Jak dlouho trvá nabití elektromobilu? A je to skutečně tak strašné?
Jak dlouho trvá nabití elektromobilu
Články na téma nabíjení elektromobilů:
- Cena nabíjení elektromobilu: Který se komu vyplatí?
- Jak se nabíjí elektromobil
- Nabíjení elektromobilu generátorem - vyzkoušeli jsme to a fakt se to nevyplatí
- Nabíjení elektromobilů - doma i z dobíjecí stanice
- Jak funguje wallbox
- Jak dlouho se nabíjí elektromobil - právě čtete
- Nabíjení elektromobilu v zahraničí – rady a tipy pro začátečníky
- Nabíjení elektroaut zlevňuje
- Kde vezmeme energii pro všechny ty elektromobily?
- Realita nabíjení elektromobilů
- Nabíjení elektromobilu – jak dlouho to zabere na dlouhé cestě?
Záleží na konkrétním autě
U elektrických vozů figurují při nabíjení dva kruciální parametry. Tím prvním je kapacita akumulátoru, která se udává v kilowatthodinách (kWh) a samozřejmě čím vyšší je, tím dále vůz dojede na jedno nabití, pokud to trochu zobecníme. Druhým faktorem, který má vliv na rychlost nabíjení, je, jak rychle to daný elektromobil zvládá. Výkon se tu udává v kilowattech (kW) a starší bateriová auta ho měla nižší, obvykle 50-100 kW, dnes už nejsou výjimkou ani třeba 250kW výkony.
Kolik umí nabíječka?
U nás jsme v tomto trochu pozadu, takže většina nabíjecích stanic zvládá dobíjení 50kW výkonem. Jsou ale i výkonnější, konkrétně třeba v Praze, kde PRE bežně má nabíječky o výkonu 150 kW, přičemž ta nejvýkonnější umí až 300 kW.
Jak dlouho tedy trvá nabíjení elektromobilu?
Nabízí se logický a jednoduchý postup, jak se dopídit k výsledné době nabíjení elektrického auta. Prostě vydělíte kapacitu baterie nabíjecím výkonem a dostanete čas v hodinách. Kéž by to bylo tak jednoduché! Ono to totiž nějak takhle probíhá jenom v určitém, omezeném rozsahu. Většinou se kolem 70-80 % nabití baterie začně dobíjení zpomalovat, takže třeba prvních dvacet minut to frčí skutečně na plno, pak padne určitá hranice a za tou se to zpomalí, až doslova vleče. Pokud tedy cestujete třeba na delší trasu, tak se nabíjet do 100 % časově tak úplně nevyplatí. Z nuly na 80 % to většina elektrických aut zvládá v rámci půl hodiny.
Také čtěte
Samozřejmě úplně jiná písnička je nabíjení třeba z domácí zásuvky nebo z wallboxu. Tam už se dá skutečně docela dobře spočítat, jak dlouho to potrvá v závislosti na tom, kolik wallbox/zásuvka zvládne dodat výkonu. V případě klasické 230V zástrčky je to otázka spíše desítek hodin, protože její maximální výkon je 3,68 kW, v praxi se ve starší zástavbě dostanete s bídou na 3 kW. Nabíjení baterie některých elektrických vozů se tak může protáhnout i na čas kolem 30 hodin.
Doba nabíjení elektromobilu v praxi
Jak moc dlouhé zdržení nabíjení představuje, se můžete podívat sami. Existuje web, ale i aplikace ABRP, kde si můžete zadat, odkud kam potřebujete jet a jakým elektromobilem. Když si tak vyzkoušíme, jak by vypadala cesta v Audi e-tron z Prahy do chorvatského Zadaru, dozvíme se, že nabíjením budeme trávit hodinu a 38 minut. Cesta se tedy protáhne o víc jak desetinu, což už je poznat. A ano, fanatičtí elektromobilisté na to mají oblíbený argument „než vypiju kávu a protáhnu se, tak to mám nabitý“, případně „stejně bys cestou zastavil, aby sis chvilku odpočinul, takže to vyjde na stejno“. Což není tak úplně pravda, spousta lidí jezdí takříkajíc na jeden zátah a udělají třeba jen jednu krátkou přestávku na toaletu a tankování, což se dá zvládnout do deseti minut.
Takže ano, na delších cestách nabíjení opravdu trochu zdržuje. Z vlastní zkušenosti víme, jaká je to otrava, když se třeba odněkud vracíte a už se fakt těšíte domů, ale ještě musíte na půl hodiny někde zastavit a postávat u nabíječky, abyste si doplnili šťávu. Na druhou stranu není pravda, že se jakákoliv cesta nabíjením protáhne na dvojnásobek, to skutečně ne.
Zdroj médií: Depositphotos, ABRP.