Chceme-li se dobrat toho, jaký výkon má motor, můžeme to buď spočítat, nebo změřit. Samotné měření je velmi komplexní problematika, ale přesto se pokusíme na ploše jednoho článku vše srozumitelně shrnout.
Měření výkonu motoru auta
Články na téma navýšení výkonu auta chiptuningem:
- Jak funguje powerbox a proč jej nepoužívat pro zvýšení výkonu vozidla
- Proč auto z výroby nemá nastavené nejvyšší výkonnostní parametry?
- Jak docílíme snížení spotřeby chiptuningem?
- Chiptuning a výkon - jak to funguje?
- Sportovní vzduchové filtry a jejich funkčnost při tuningu
- Co na chiptuning říká zákon?
- Měření výkonu motoru - právě čtete
Než začneme podrobněji pitvat možnosti reálného měření, musíme se chtě nechtě podívat na to, jak fungují základní vztahy, které se k výkonu, potažmo krouticímu momentu váží. Pro drtivou většinu čtenářů to bude spíše opakování, protože je to fyzika na úrovni základních škol.
Základní vztahy
Výkon nám udává, jak rychle uděláme nějakou práci. Uděláme-li více práce ve stejném čase jako soused, jsme objektivně výkonnější. Některé aspekty reálného života sice ukazují, že ne vždy je dobré vykonávat všechny činnosti co nejrychleji, nicméně fyzika problematiku mezilidských vztahů nezohledňuje. Pro ni platí jednoduchý vzoreček:
P = F x v
P - výkon (W)
F - síla (N)
v - rychlost
Pak tu máme oblíbený krouticí moment, který se pro měření výkonu spalovacího motoru hodí mnohem lépe. Z něj lze totiž odvodit i výkon a hraje roli v následujícím vtahu, který musíme použít, protože motor, respektive jeho výstup, koná pohyb rotační.
P = M x ϖ
P - výkon (W)
M - krouticí moment (Nm)
ϖ - úhlová rychlost
Abychom to celé přizpůsobili našim potřebám a dobrali se výkonu z krouticího momentu a otáček motoru, existuje vztah vyjádřený opět vzorečkem.
P = M x 2 x π x n/60
P - výkon
M - krouticí moment
n - otáčky motoru
V praxi se vžil spíše vztah P = M x n/9549, který to celé ještě trochu zjednodušuje.
Také čtěte
Měření přímo na motoru
Teď jak změřit samotný výkon, že? Zde bude záležet především na tom, jestli měříme přímo na motoru nebo na kolech. V případě třeba automobilek, které testují své agregáty, lze motor ustavit na speciální testovací stolici, kde jsme schopni měřit moment pomocí přístroje s dynamometrem připojeným na výstupní hřídel. Dostaneme velmi přesnou hodnotu krouticího momentu, který počítač v reálném čase převádí na kW pomocí výše uvedeného vztahu.
Měření výkonu na kolech
Častějším způsobem je měření výsledného výkonu na kolech, tedy na hnané nápravě, což by se dalo označit spíš za měření výkonu auta, někdy se to také označuje za měření výkonu na „brzdě“. To se provádí na speciálním přístroji, který je obvykle z části zapuštěn v zemi v jámě. Z kol hnané nápravy se krouticí moment přenáší na válce, opět propojené s dynamometrem. Před tím je ale nutné auto zajistit proti pohybu. Při měření je nutné také brát v potaz ztráty prokluzem a ztráty mechanické, které se následně dopočítávají.
Samotné válce, kterými kola otáčejí, jsou většinou dva, ale může být i jenom jeden. V takovém případě to s sebou nese nutnost lépe a velmi přesně vozidlo upnout. Na druhou stranu je takové měření přesnější, protože dva válce mají tendence deformovat mezi sebou pneumatiku, čímž dochází k těžko započitatelné odchylce měření.
Také čtěte
Protože chceme po motoru při měření typicky jeho maximální výkon, musíme jej nějak chladit. Zkušebny jsou na toto připraveny a mají zařízení, které žene vzduch směrem přes chladič (prostě takový velký větrák). Současně s tím jsou odváděny spaliny z výfuku, jednak proto, aby se přítomní neudusili a pak také proto, že po chvíli by vůz začal nasávat vzduch, který už motorem jednou prošel, což by se negativně podepsalo na naměřených hodnotách.
Měření otáček
Otáčky se při měření odečítají buď pomocí diagnostické zásuvky, nebo snímáním pulzů, jdoucích ke svíčkám. V každém případě se bez konkrétních hodnot otáček v daném čase neobejdeme a pro výpočet jsou důležité.
Zdroj médií: Depositphotos.