Chiptuning je cestou jak zvýšit výkon auta, přesněji řečeno výkon a krouticí moment motoru. Má to určité zákonitosti a pokud se do toho hodláme pustit, je dobré vědět, jak vlastně chiptuning funguje.
VIDEO: Chiptuning a výkon - jak to funguje?
Články na téma navýšení výkonu auta chiptuningem:
- Jak funguje powerbox a proč jej nepoužívat pro zvýšení výkonu vozidla
- Proč auto z výroby nemá nastavené nejvyšší výkonnostní parametry?
- Jak docílíme snížení spotřeby chiptuningem?
- Chiptuning a výkon - jak to funguje? - právě čtete
- Sportovní vzduchové filtry a jejich funkčnost při tuningu
- Co na chiptuning říká zákon?
- Měření výkonu motoru
Co je principem chiptuningu?
Chiptuning spočívá v úpravě řídící jednotky motoru, která řídí celý proces spalování v motoru. Většinou se toho dosahuje zvětšením množství vzduchu, který do motoru vstupuje. Pokud bychom ale jen zvedli objem vzduchu, měli bychom chudou směs, proto je třeba současně s tím potřeba někdy i zvednout množství vstřikovaného paliva, ne vždy však musí být toto navýšení přímo úměrné navýšení množství vzduchu! Dnešní auta z ekologických důvodů mimochodem pracují prakticky neustále s chudou směsí.
Turbo vs. atmosféra
U atmosféricky plněných motorů je problém s tím, že do nich nedostaneme víc vzduchu, tudíž je potenciál pro nějaké ladění dost omezený. Může trochu pomoci lepší vzduchový filtr (pokud se namontuje správně) a nastavení předstihu, ale tím jsou možností víceméně vyčerpány.
U přeplňovaných agregátů je prostoru daleko více. Zásadní je plnicí tlak, který můžeme navýšit s tím, že zachováme množství vstřikovaného paliva, případně dokonce paliva ubereme. Více vzduchu znamená větší expanzi při hoření a tedy i větší sílu, která působí na píst (a v konečném důsledku vyšší točivý moment i výkon). Je ale nutné, aby směs paliva a vzduchu nebyla příliš chudá, protože pak by neshořela všechna.
Nedělejte to doma v garáži
Úpravy ale mají i svá rizika, pokud se neprovedou odborně. U benzinového motoru může odejít vlivem nespálení směsi a jejím dohoříváním ve výfuku k likvidaci katalyzátoru. Nebezpečím i dieselového agregátu je rychlejší opotřebení DPF filtru kvůli tomu samému – ne všechna směs dokonale shoří ve spalovacím prostoru a může se dostat do výfukového potrubí. Když auto DPF filtr nemá, jde všechno samozřejmě přímo ven, což je důvodem, proč se za některými ne úplně odborně upravenými vozy při akceleraci doslova hulí.
Nebezpečím je i detonační spalování, které tvoří rázové vlny a má vliv na ložiska a celkově mechanické části motoru. Týká se především zážehových, ale částečně i vznětových agregátů. Zvýšení výkonu auta by se tedy mělo pomocí chiptuningu provádět s citem a ne metodou pokus - omyl.
VIDEO: Chiptuning v kostce
Zdroj médií: Depositphotos.