Sportovní filtr je relativně dostupné řešení, jak o něco zvednout výkon motoru. Problém je v tom, že ne vždy se to podaří realizovat tak, aby to skutečně fungovalo, jak to fungovat má.
VIDEO: Sportovní vzduchové filtry a jejich funkčnost při tuningu
Články na téma navýšení výkonu auta chiptuningem:
- Jak funguje powerbox a proč jej nepoužívat pro zvýšení výkonu vozidla
- Proč auto z výroby nemá nastavené nejvyšší výkonnostní parametry?
- Jak docílíme snížení spotřeby chiptuningem?
- Chiptuning a výkon - jak to funguje?
- Sportovní vzduchové filtry a jejich funkčnost při tuningu - právě čtete
- Co na chiptuning říká zákon?
- Měření výkonu motoru
Teplý vzduch mění objem
Před tím, než se někdo pustí do úprav sání, potažmo montáže vzduchového filtru s lepší průchodností, měl by chápat pár základních souvislostí. Je dobré si uvědomit, že do motoru musíme pro zvýšení výkonu rvát především více vzduchu, a to z pohledu množství, ne objemu (doslova jde o to, poskytnout agregátu více molekul kyslíku). Problém je v tom, že objem vzduchu dost kolísá s tím, jak je teplý. Většina plynů, pakliže je ohříváme, zvětšuje svůj objem a to dost dramaticky.
Ve spojení se sportovními vzduchovými filtry představuje tento jev tak trochu úskalí. Tím prvním je fakt, že montáž nového filtru někdy proběhne způsobem „kam se to zrovna vejde“. Nezřídka je to do prostoru, kudy následně proudí vzduch ohřívaný motorem nebo ještě lépe turbodmychadlem, takže jeho teplota je o dost vyšší, než je aktuální teplota ovzduší. Jenže, jak už jsme si řekli v úvodu, tak ohřátý vzduch má větší objem. Tudíž ve skutečnosti půjde přes filtr vzduchu méně.
Nejlépe sát zvenčí
Ideální tedy je, nasávat vzduch odněkud, kde není ničím ohříván, tedy nejlépe zvenku. To může vyžadovat vyšší náklady kvůli úpravám kapoty, proto se někteří tuneři uchylují k tomu, že se snaží vyvést sání někde za nárazník. Chyba to není, ale je třeba si uvědomit, že čím blíže k povrchu vozovky sání bude, tím více prachu a nejrůznějšího nepořádku se do něj bude dostávat. Není-li možné vyvést sání ven nebo do nějakého rozumného místa, řeší se oddělení filtru od teplejšího vzduchu pod kapotou auta alespoň tepelnou clonou.
Otázkou je i kvalita samotného filtru. Nezřídka je přes některé vzduchové filtry proti světlu doslova vidět, což samozřejmě není ideální – do motoru se bude dostávat prach, který po kontaktu s olejem vytvoří abrazivo. Je pak už jenom otázkou času, než se stěny válců a pístní kroužky vybrousí a začne se projevovat ztráta komprese.
Názor odborníka na sportovní vzduchové filtry a jejich význam
Zdroj médií: Depositphotos.