Každý řidič by si měl čas od času změřit hloubku dezénu i na letních pneumatikách, aby nevědomky neohrožoval sám sebe a neriskoval případnou pokutu, pokud hloubka vzorku bude nižší než zákon udává.
Jaká je minimální hloubka dezénu letních pneumatik
Články na téma letní pneu:
V případě letních pneumatik mají nové hloubku dezénu 8 milimetrů. Stačí ale pár sezón a také samozřejmě proměnlivý jízdní styl řidiče a povrch začne ubývat. Jednou za čas, pokud už víte, že pneumatiky mají za sebou nějakou tu sezónu, se přesvědčte, zda-li stále hloubka dosahuje více než 1,6 milimetru. To je dáno zákonem jako minimální hodnota pro letní pláště. V případě pneumatik pro motorky platí obdobné. Jen skútry mají výjimku a jejich minimální hloubka dezénu na letní pneu může být až 1 milimetr.
Jak hloubku dezénu pneumatiky změřit
Zejména byste měření neměli odfláknout stylem, že se podíváte jen na jedno kolo a podle toho usoudíte, jestli je ještě dobré a nebo bude třeba zasednout doma k počítači a podívat se po nových. Vždy je nutné tedy změřit všechny čtyři pneumatiky a to nejlépe na třech místech - střed a obě hrany a zkontrolovat, jestli vzorek dosahuje minimální hodnoty letních pneumatik.
V ideálním případě by se hloubka dezénu letních pneumatik měla měřit každý měsíc, aby řidič měl přehled o tom, jak moc pneumatiky sjíždí a včas mohl začít řešit nové. Ale ruku na srdce, kdo z nás to opravdu dělá? V pohodě tedy postačí, budete-li měřit jednou za čtvrt roku. Nicméně, pokud se blížíte k hraniční hodnotě, nesjíždějte pláště úplně, ale raději už přezujte.
Měřit se dá hned několik způsobit. Buď použijete přímo hloubkoměr, který koupíte za pár korun a nebo můžete použít pětikorunu. Kouzlo pramení z toho, že minci zasunete do drážky vzhůru nohama a pokud je číslo vidět celé, je třeba pořídit nové gumy s nesjetým dezénem.
Také čtěte
Co když budu mít sjeté pneumatiky
Tak primárně byste je měli vyměnit. Ale mezi českou populací existují lidé, kteří zas tak na pravidla nedají. Problémy tak hrozí zejména, pokud vás zastaví policejní hlídka a všimne si sjetých pneumatik, hrozí pokuta ve výši až 2000 korun, ale pozor pokud si příslušník policie bude myslet, že se sjetými pneumatiky jste potenciálním ohrožením na silnicích, může věc postoupit ke správnímu řízení a trest nebude už tak mírný. Lze očekávat zákaz řízení až na 1 rok a také pokutu 10 tisíc korun.
Obdobný problém nastane při technické kontrole - pokutu sice nedostanete, ale potvrzení o bezvadném stavu taky ne. Což znamená, že s autem s letními pneu pod minimálním dezénem nesmíte na silnici. A v případě, že způsobíte nehodu je dost možné, že pojišťovna nezaplatí škodu, protože jste neměli správnou hloubku dezénu u letní gumy.
Je třeba si uvědomit, že sjeté pneumatiky mohou být pro některé řidiče hůř ovladatelné na běžné silnici. Při dešti hrozí vyšší míra aquaplaningu. A co se týká brzdné dráhy, tak ta se samozřejmě také prodlužuje.