Do nedávna byly automatické převodovky doménou skútrů. Poslední roky se ale začínají rozmáhat i mezi silnějšími motocykly. Přes různé pokusy s poloautomatickými skříněmi jsme se dostali až ke dvouspojkovým převodovkám, podobným těm ze světa aut.
Automatickou převodovku DCT prosadila u motorek Honda
Články na téma motocykly:
- Nejsilnější a nejrychlejší motorka na světě
- Prodej motorek: Je z čeho vybírat?
- Motorka do 35 kW: Jakou si pořídit?
- Dopravní nehoda motorkáře: Jak tomu předcházet?
- Navigace na motorku: Poradíme, jakou vybrat
- Motorka vs. auto – co je rychlejší?
- Motorky s automatickou převodovkou DCT - právě čtete
- Jak na prodej motorky? Máme pro vás praktický návod!
CVT převodovka u skútrů
Variátor je fajn, ale jeho místo je u maloobjemových strojů. S tím, jak se zvětšuje výkon a kroutící moment motoru, musí se stávat robustnějším i řemen variátoru, což zvětšuje celou skříň, případně je třeba ho nahradit řemenem. I tak si ale těžko dovedeme představit třeba pohodlný cestovní stroj, kterak se rozjíždí za zvuku motoru běžícího v konstantních otáčkách. Co u auta překousneme bez problémů, je u motocyklu, který má krom přepravy poskytnout i nějaké emoce, neakceptovatelné.
Na cestě za plně automatickou převodovkou byly (a stále jsou) různé formy řazení bez spojky, což je dnes u většinové části trhu s motorkami prakticky standard, ačkoliv se stále jedná o manuální převodovky, při změně převodu stačí ubrat plyn, někdy ani to není nutné. Rozjezd se však stále musí odehrávat za spolupráce spojky a plynu.
Také čtěte
Cestu ukázala Honda, která po nepříliš vydařeném pokusu s prazvláštním strojem DN-01 ubrala své snahy směrem k dvouspojkám, kterým se drží do dnes. Mimochodem ta Honda DN-01 byla designová zběsilost a typově něco mezi skútrem s cruiserem, který bylo možné buď milovat, nebo nenávidět. Stroj využíval přenosu síly pomocí tlaku oleje, což je princip známý spíše ze zemědělské techniky, nicméně fungovalo to obstojně a spolehlivě.
Převodovka DCT (u VW DSG)
Roku 2009, tedy rok po DN-01, přišlo VFR1200F DCT. Jak už název napovídá, o řazení se tu stará „Dual-Clutch Transmission“, tedy dvouspojková převodovka. Na první pokus to nebylo špatné, vše fungovalo dobře, technicky to Honda zvládla, ale software řadil způsobem, kdy nenechal motor pořádně se vytočit. Oprava přišla o tři roky později, kdy VFR dostalo lehký facelift a s ním i nový software pro převodovku. Ten šel nahrát i do starších, tedy předfaceliftových strojů.
Dnes má Honda celé portfolio strojů s DCT skříněmi. Od ultimátního cesťáku Gold Wing, přes Africu Twin, což je stroj, se kterým objedete svět po cestách necestách, až po CMX1100 Rebel – cruiser v americkém stylu.
Jak funguje DCT převodovka?
Principem se dvouspojka v motorce nijak neliší od té v autě. Jsou to vlastně dvě převodovky v jedné – na jedné hřídeli jsou sudé rychlosti, na druhé jsou rychlosti liché. Každá s hřídelí má svoji spojku. Při zařazení jedničky spíná spojka a motorka se rozjíždí. V tu chvíli už má elektromechanika nachystanou rychlost druhou. Jakmile přijde její chvíle, rozpojí spojku liché hřídele (jedničku) a sepne spojku hřídele sudé (dvojka). Současně s tím se nachystá předpokládaná rychlost další, tedy trojka, a to samozřejmě na liché hřídeli. Řazení je možné nechat na převodovce, ale je možné si volit kvality i pomocí tlačítek.
Řazení probíhá extrémně rychle, přerušení tahu motoru je minimální. Akcelerace je velmi plynulá, kontinuální a s tím je spojený samozřejmě i určitý komfort jízdy, který DCT převodovka přináší. Jak to vypadá z pohledu jezdce, se můžete podívat na videu níže.
Má DCT na motorce nějaké nevýhody?
Z pohledu negativ se nabízí vyšší servisní náklady na údržbu převodovky. Nicméně zde není moc čeho se obávat, protože zatím se hondí skříně ukazují jako velmi odolné. Trochu problematická je hmotnost. Když si srovnáme verzi s manuálem a verzi s automatem, tak konkrétně u jmenované afriky jsme na 10 kg rozdílu ve prospěch manuálu (226 kg vs. 236 kg).
Zdroj médií: Honda, YouTube (https://youtu.be/QoSqLs8OXTs; https://youtu.be/4Lf2FJLrpLQ?t=232).