Plánování cesty autem do zahraničí vždy zabere spoustu času a dohledat některé informace je skoro nadlidský výkon. My se před cestou do Skandinávie s elektrickým Volvem potýkali s tím samým. Zde jsou tedy naše zkušenosti a tipy pro vás!
Na co si dát pozor při cestě do Skandinávie?
Články na téma s Volvem C40 do Skandinávie:
- Elektrickým Volvem do Skandinávie a zpět (1. díl)
- Elektrickým Volvem do Skandinávie a zpět (2. díl)
- Elektrickým Volvem do Skandinávie a zpět (3. díl)
- Elektrickým Volvem do Skandinávie a zpět (4. díl)
- Reportáž z Volvo Museum v Göteborgu
- Volvo C40 – reálná spotřeba po ujetí 3 000 kilometrů
- Plánování cesty autem do Skandinávie - právě čtete
- Elektromobilem do Osla a zpět – jak dlouho jsme nabíjeli?
- Co mě naučil roadtrip s elektromobilem?
Jet autem do Skandinávie není tak špatný nápad, jak se na první pohled může zdát. Jistě, trvá to o poznání déle než cesta do Chorvatska k moři, ale zase toho více uvidíte i zažijete po cestě. Jak se totiž v následujících řádcích dozvíte, i samotná cesta do Skandinávie může být cíl. Primárně se budeme zaobírat tím, jaké jsou možnosti dopravy do Švédska, protože to je pro nás taková vstupní brána k severu. Podíváme se ale i na systém mýtného v Norsku.
Trajektem
Z pohledu plánování cesty autem do Švédska máte v zásadě dvě možnosti, ta první je využití přepravy trajektem. Trajektem se na švédskou pevninu dostanete z Německa i z Polska, každá varianta ale bude sedět někomu jinému. Z Polska je to do Švédska přeci jen dál, což v kombinaci s pomalým pohybem trajektu (cca 15 uzlů) znamená jediné – vyplatí se cestovat přes noc. Na trajektu si pronajmete kajutu, v klidu se vyspíte a ráno vyrážíte svěží napříč Švédskem. Z Polska se do Švédska dostanete nejlépe z Ústí nad Svinou, odkud vyplouvá trajekt do Trellenborgu nebo Ystadu na jihu Švédská. To trajekt z Gdaňsku vás zaveze až těsně pod Stockholm – to už je ale opravdu dlouhá a nákladná plavba.
Z Německa můžete vyplout z Rostocku, Sassnitz a Travemünde, přičemž nejčastěji poplujete do Trellonborgu, možné to je však i do Malmö. Nákup lodního lístku není žádná věda. Existuje sice několik vyhledávačů lodních spojení, nejlepší jsou ale přímo stránky jednotlivých dopravců. Níže je najdete včetně odkazu na jejich webové stránky a přístavu, odkud můžete vyjet. Ceny se u všech dopravců různě liší, někteří jezdí pouze sezónně, někteří celý rok. Nejvíce se vyplatí prozkoumávat stránky dopravců s dostatečným předstihem – často totiž platí, že čím dříve nakoupíte, tím lepší cenu máte. Obvykle je také na výběr hned z několika spojů za den.
- Ústí nad Svinou – TT Line, Polferries, Unity Line
- Rostock – Scandilines, Stena Line, TT Line
- Sassnitz – FRS Baltic
- Travemünde – TT Line, Finnlines
Kombinace trajektu a mostu
My na naší cestě volili kombinaci trajektu z Rostocku do dánského Gedseru s přejezdem mostu přes úžinu Öresund mezi Kodaní a Malmö. Díky superlevným lístkům na brzký ranní trajekt nás to dokonce vyšlo levněji než jinak běžná varianta trajektu mezi Svinoústím a Ystadem. Přidaným bonusem byl přejezd nejdelšího pevného evropského mostu v Evropě a návštěva Kodaně a Malmö. Pouze pro doplnění kontextu – trajekt a přejezd mostu po cestě tam i zpět nás dohromady stál necelých 7 000 korun.
K zaplacení mýta na mostě Öresund můžete využít hned několik metod. Nejjednodušší je zaplatit na mýtné bráně přímo na švédské straně mostu. Nevýhodou je, že si citelně připlatíte. Řešením je zakoupení přejezdu dopředu přes webové stránky provozovatele mostu, ušetříte tak 5 % oproti nákupu na místě. Stačí zadat vaše kontaktní údaje, registrační značku vašeho auta a zaplatit příslušnou částku – pro běžně osobní auto to vyjde na 490 dánských korun. Lístek na přejezd vám pak platí 30 dní od zaplacení. To, že jste most přejeli, správce mostu zaregistruje pomocí kamerového snímání registrační značky na mýtnici, stačí zajet do libovolné lajny u mýtné brány, kterou vidíte na obrázku níže. Pokud by nastal problém s čtením registrační značky, jako v našem případě, přivolejte obsluhu a ona vše vyřeší za vás. Například se čtením českých „elektrických“ značek ve formátu ELX XXXX, mají ve Skandinávii velký problém.
Existuje ještě jeden způsob, jak ušetřit. Pokud, stejně jako my, plánujete jet po mostě tam i zpět, vyplatí se pořídit si předplatné ÖresundGO. Za to zaplatíte 349 dánských korun ročně a následně vás každý přejezd mostu vyjde na 170 dánských korun. Při současném kurzu tím ušetříte kolem 1 000 českých korun, což už není zanedbatelná částka a třeba v Oslu byste za to pořídili tři až čtyři točená piva. Po zaplacení předplatného si do svého profilu uložte platební kartu. Z ní se vám po každém přejetí mostu a nasnímání registrační značky vašeho auta strhne příslušná snížená částka.
Mýto ve Skandinávii
Při plánování cesty do Skandinávie nám nejvíce dal zabrat právě mýtný systém a jeho placení. V celé Skandinávii jsou dálnice úplně zadarmo, naopak ale často platíte za vjezd do města, přejezd mostu nebo vjezd do tunelu. Celý tento složitý systém má ale nečekaně jednoduché řešení. Pro Švédsko i Norsko totiž mýtné spravuje jeden subjekt. Tím je společnost epass24. Stačí se tedy registrovat na jejich webových stránkách, zadat své kontaktní údaje, a především správně vyplnit registrační značku vašeho vozidla, která je při každém průjezdu mýtnou branou snímána. Faktura za mýto se ale celkem dlouho zpracovává, přichází až kolem dvacátého dne následujícího měsíce. Vyplatí se zadat i své platební údaje, částka za mýtné se vám pak strhne automaticky. Pozor, pokud své auto neregistrujete, dojde faktura za mýto provozovateli vozidla. Pokud nezaplatíte včas, bude se částka stále navyšovat.
No a kde se například ve Skandinávii platí? Ve Švédsku zavedla města Stockholm a Göteborg takzvaný poplatek za zácpy. To znamená, že se platí poplatek za vjezd do určitých částí města a jeho výše se odvíjí podle toho, zda je čas dopravní špičky nebo ne. Pokud ale budete pouze projíždět, nemusíte se bát, zaplatíte skutečně jen drobné. V Norsku už je mýto častější. Platí se také za vjezd do měst i za některé silnice, mosty a tunely. Pozor si dávejte na některých horských silničkách, které občas patří soukromým osobám. Připravte se také na vyšší ceny parkovného v centrech měst.
Zdroj médií: Radim Krejčík.