PRÁCE 🧰
Vánoční trhy 🎄

Nabíjení baterie v autě bez odpojení

25. 10. 2024 2 min. čtení diskuze (9) Tipy a rady Rádce motoristy Péče o baterii Jak dobít baterii Základní info k nabíjení Auto-moto baterie a nabíjení

Péče o autobaterii je jednou z klíčových činností, které mohou výrazně ovlivnit životnost a spolehlivost vozidla jako celku. A nabíjení autobaterie je jednou z činností, které zvládne úplně každý. Často se setkáváme s otázkou, zda je nutné autobaterii před nabíjením odpojit. Jak to tedy je? 

Nabíjení baterie v autě bez odpojení

Odpojit či neodpojit?

Dříve se doporučovalo před nabíjením baterie odpojit od elektroinstalace auta alespoň jeden pól, ideálně záporný. Toto doporučení vychází především z obav o bezpečnost elektroniky ve vozidle. Odpojení obou pólů je jakási řekněme jistota, že se nemůže autu nic stát.

Dnes už odpojovat není třeba

Existují ale také situace, kdy odpojení baterie není nutné, nebo dokonce vhodné. Například při použití moderních, inteligentních nabíječek, které si samy kontrolují parametry dobíjení. Jsou obvykle vybaveny mikroprocesorem, který sleduje stav baterie během nabíjení a v ten správný okamžik jej ukončí. Díky tomu je riziko poškození elektroniky vozidla minimální. Nevíme ani o jednom případu, kdy by k něčemu takovému došlo. V případě použití inteligentní nabíječky není tedy odpojování baterie nezbytné, pokud to povoluje výrobce auta.

Novější vozy však doslova vyžadují nabíjení bez odpojení. Proč? Průběžně si sledují stav autobaterie, týká se to zejména aut se stop-start systémy, kde se používají akumulátory typu EFB nebo AGM.

Kvalitní nabíječky autobaterií

Auto si baterii samo sleduje

Řídící jednotka si sleduje stav autobaterie průběžně a je schopna na něj reagovat upravením nabíjení, a to především ve smyslu neustále se snižující kapacity akumulátoru. Postupně jeho kondice slábne, takže se upravuje třeba i funkce stop-start systému, respektive nebude docházet k vypínání motoru třeba tak často.

Když autobaterii odpojíte a nabijete, řídící jednotka tak trochu netuší, co si o tom myslet. Neví, jestli jste náhodou nepřipojili akumulátor nový, netuší, která bije a třeba den, dva bude analyzovat stav autobaterie znovu. To je také důvod, proč je potřeba řídící jednotce dát vědět, když se akumulátor mění a je rovněž třeba pomocí diagnostiky zadat jeho konkrétní parametry.

Proto třeba novější škodovky mají v manuálu popsáno, že se akumulátor vyndávat nemá a nabíječku je potřeba připojit na kladný pól baterie a záporný pól ke kostřicímu bodu. Pokud si tedy u svého auta nejste jistí, raději nahlédněte do příručky, kde je vždy nabíjení popsáno.

Zdroj info: autoaku.
Zdroj médií: Depositphotos.
Milan, 26. 10. 2024 10:40, reagovat
No, nevím kdo a kde přišel na odpojení - pólu baterie. Jsem přes elektro, opravuji různou elektroniku a viděl bych to spíše na odpojení + pokud je na kostře - pól. Současně při nabíjení osobně odpojuji vždy + pól baterie, jelikož nabíječky mohou do dnešní velice složité elektroniky auta poslat (při poruše nabíječky nevalné kvality cokoliv), což vás dnes může přijít na řádově vyšší desítky tisíc Kč. Dnešní servisy se neštítí účtovat obrovské peníze za prkotiny a jejich "odborníci" do toho občas čumí jako "vrána do petržele". Mám velmi neblahé zkušenosti se značkovým servisem, který z pochopitelných důvodů nemohu jmenovat a dělat mu reklamu ! ! !
Martin Saučuk, 26. 10. 2024 20:45, reagovat
Výborně. Když jste takový elektrikář a plivete na autorizované servisy, protože si myslíte jaký jste kabrňák tak jste si určitě zjistil jednu základní věc a sice, že některá auta mají na + proudový snímač a když baterii odpojíte, nabijete a připojíte zpět tak řídící jednotka neví že jste ji dobil a myslí si že je stále aku vybitá, čímž celý systém zblbnete a pak to pořád píše zprávy jako "slabá baterie" atd. A když máte strach o to, co vám tam nabíječka pošle tak si hold musíte koupit takovou nabíječku která se sama v takových případech umí odpojit. Jinými slovy: moderní baterie se při nabíjení neodpojují! To jen aby jste pak nečuměl jak vrána do petržele..
Daniel Hrubý, 27. 10. 2024 20:45, reagovat
Hele pane Google, až budeš někoho kritizovat, najdi si rozdíl mezi holt a hold. To, o čem mluvíš je snímač baterie. Ne proudový snímač. Kdyby to byl proudový snímač, měří ti pouze odběr v A. Ten snímač dává info o stavu baterie, aby se mohla jednotka "rozhodnout", jak bude s baterií pracovat. Rozhodíš ho pouze teoreticky ( mluví se o tom, ale nikdo o kom vím, to v praxi nezažil) tím, že dáš opačně svorky nabíječky. Jinak ano, je v reálném čase spojen s řídící jednotkou a prohozením kabelů ho zmateš. Ale když odpojíš baterii, nestane se nic zásadního. Když otočíš klíčkem, proběhne autodiagnostika a řídící jednotka vyhodnotí baterii v dané chvíli. Pokud je ok, zůstane ti zápis v registru chyb. Výrobce počítá s tím, že tu baterii někdy musíš demontovat. Jen jednou v životě se mi stalo, že po připojení bateie byl systém bez života ( Alfa ), ale po pár minutách se sám vzpamatoval. Všechny systémy fakt neznám. Já TOP elektrikář nejsem. Ale věř, že výrobce počítá i s tím, že tu baterii musíš vyndat. Bude to nejspíš stejná nevědomost, jako s čidly tlaku v pneu. Každej ti řekne, že musíš dát ráfek na stejný místo. Všichni dělají značky a blbnou kolem toho. Každej ti bude říkat, že když dáš nový čidlo, musíš do servisu. Nemusíš. Ale každej ti bude tvrdit, že jo.
Petr Klöpsch, 26. 11. 2024 11:14, reagovat
Nemusíš, ale to čidlo musí mít v sobě program pro konkrétní model auta. Řešil jsem na Superbu 4 se čidla s programem na Superb 3 nenačetly. Po přehrání programu na Sup 4 vše funguje.
Antonín Švihnos, 25. 10. 2024 14:14, reagovat
Kdyby green deel věděl, co si o něm myslí moje auto...
Ivan, 26. 10. 2024 22:17, reagovat
To by asi ten Green Deal na to čuměl jak vrána do petržele.
Standa Jandečka, 25. 10. 2024 12:50, reagovat
Dnes je právě jiný problém. Dříve se spustilo nabíjení hned po rozjezdu ( laicky řečeno ), ale dnes díky všudypřítomné elektronice už ne. Takže při tzv.couračkách se baterie ani nezačne nabíjet, pokud si PC myslí, žd to zatím není nutné. A pak je, třeba v zimě, pozdě.
Daniel Hrubý, 26. 10. 2024 15:57, reagovat
V tom případě vám vřele doporučuji, napíchnout na svorky baterie měřák a provést dvě měření. Jedno při nenastartovaným motoru, druhé po nastartování. Možná svoje tvrzení přehodnotíte. Jestli máte klešťák, tak si změřte i průtok v ampérech při startu. Jestli vám to nenabíjí hned po nastartování, navštivte odborný servis.
K69, 25. 10. 2024 9:24, reagovat
Je velmi málo pravděpodobné, že i obyčejná nabíječka může něco poškodit, takže odpojování opravdu není potřeba. U starších aut pak navíc musíme počítat s tím, že některá "rádia" po odpojení aku vyžadují kód. Jinak u běžných moderních aut (zdůrazňuju běžných) není s odpojením žádný problém. Navíc při některý mechanických opravách je to víc než vhodné/nezbytné. Autu je to pochopitelně jedno, netrápí se tím "co si má myslet" :D. Auta v mém okolí si navíc nemyslí nic, protože mají odpojené sledování napětí, aby se nezapínal StartStop.

Podobné články