Péče o autobaterii je jednou z klíčových činností, které mohou výrazně ovlivnit životnost a spolehlivost vozidla jako celku. A nabíjení autobaterie je jednou z činností, které zvládne úplně každý. Často se setkáváme s otázkou, zda je nutné autobaterii před nabíjením odpojit. Jak to tedy je?
Nabíjení baterie v autě bez odpojení
Články na téma nabíjení autobaterie:
- Rychlonabíjení autobaterie
- Jak dlouho nabíjet autobaterii
- Nabíjení autobaterie v autě – postup
- Doba nabití autobaterie
- Specifické nabíjecí režimy automatických nabíječek baterií
- Doba nabíjení autobaterie
- Nabíjení autobaterie
- Jak správně zapojit nabíječku autobaterií
- Jak dlouho nabíjet jakou autobaterii?
- Nabíjení autobaterie bez odpojení v autě - právě čtete
Odpojit či neodpojit?
Dříve se doporučovalo před nabíjením baterie odpojit od elektroinstalace auta alespoň jeden pól, ideálně záporný. Toto doporučení vychází především z obav o bezpečnost elektroniky ve vozidle. Odpojení obou pólů je jakási řekněme jistota, že se nemůže autu nic stát.
Dnes už odpojovat není třeba
Existují ale také situace, kdy odpojení baterie není nutné, nebo dokonce vhodné. Například při použití moderních, inteligentních nabíječek, které si samy kontrolují parametry dobíjení. Jsou obvykle vybaveny mikroprocesorem, který sleduje stav baterie během nabíjení a v ten správný okamžik jej ukončí. Díky tomu je riziko poškození elektroniky vozidla minimální. Nevíme ani o jednom případu, kdy by k něčemu takovému došlo. V případě použití inteligentní nabíječky není tedy odpojování baterie nezbytné, pokud to povoluje výrobce auta.
Novější vozy však doslova vyžadují nabíjení bez odpojení. Proč? Průběžně si sledují stav autobaterie, týká se to zejména aut se stop-start systémy, kde se používají akumulátory typu EFB nebo AGM.
Auto si baterii samo sleduje
Řídící jednotka si sleduje stav autobaterie průběžně a je schopna na něj reagovat upravením nabíjení, a to především ve smyslu neustále se snižující kapacity akumulátoru. Postupně jeho kondice slábne, takže se upravuje třeba i funkce stop-start systému, respektive nebude docházet k vypínání motoru třeba tak často.
Když autobaterii odpojíte a nabijete, řídící jednotka tak trochu netuší, co si o tom myslet. Neví, jestli jste náhodou nepřipojili akumulátor nový, netuší, která bije a třeba den, dva bude analyzovat stav autobaterie znovu. To je také důvod, proč je potřeba řídící jednotce dát vědět, když se akumulátor mění a je rovněž třeba pomocí diagnostiky zadat jeho konkrétní parametry.
Proto třeba novější škodovky mají v manuálu popsáno, že se akumulátor vyndávat nemá a nabíječku je potřeba připojit na kladný pól baterie a záporný pól ke kostřicímu bodu. Pokud si tedy u svého auta nejste jistí, raději nahlédněte do příručky, kde je vždy nabíjení popsáno.
Zdroj médií: Depositphotos.