🇦🇹 Diesel 1,62 € Natural 95 1,62 € 🇨🇿 Diesel 36,62 Kč Natural 95 39,16 Kč 🇩🇪 Diesel 1,60 € Natural 95 1,78 € 🇫🇷 Diesel 1,69 € Natural 95 1,82 € 🇭🇷 Diesel 1,41 € Natural 95 1,53 € 🇭🇺 Diesel 603,10 HUF Natural 95 608,00 HUF 🇮🇹 Diesel 1,70 € Natural 95 1,82 € 🇵🇱 Diesel 6,44 PLN Natural 95 6,45 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,52 € Natural 95 1,62 € 🇦🇹 Diesel 1,62 € Natural 95 1,62 € 🇨🇿 Diesel 36,62 Kč Natural 95 39,16 Kč 🇩🇪 Diesel 1,60 € Natural 95 1,78 € 🇫🇷 Diesel 1,69 € Natural 95 1,82 € 🇭🇷 Diesel 1,41 € Natural 95 1,53 € 🇭🇺 Diesel 603,10 HUF Natural 95 608,00 HUF 🇮🇹 Diesel 1,70 € Natural 95 1,82 € 🇵🇱 Diesel 6,44 PLN Natural 95 6,45 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,52 € Natural 95 1,62 €
PRÁCE 🧰
Zimní pneu 🛞

Nabíjení baterie v autě bez odpojení

25. 10. 2024 2 min. čtení diskuze (3) Tipy a rady Rádce motoristy Péče o baterii Jak dobít baterii Základní info k nabíjení Auto-moto baterie a nabíjení

Péče o autobaterii je jednou z klíčových činností, které mohou výrazně ovlivnit životnost a spolehlivost vozidla jako celku. A nabíjení autobaterie je jednou z činností, které zvládne úplně každý. Často se setkáváme s otázkou, zda je nutné autobaterii před nabíjením odpojit. Jak to tedy je? 

Nabíjení baterie v autě bez odpojení

Odpojit či neodpojit?

Dříve se doporučovalo před nabíjením baterie odpojit od elektroinstalace auta alespoň jeden pól, ideálně záporný. Toto doporučení vychází především z obav o bezpečnost elektroniky ve vozidle. Odpojení obou pólů je jakási řekněme jistota, že se nemůže autu nic stát.

Dnes už odpojovat není třeba

Existují ale také situace, kdy odpojení baterie není nutné, nebo dokonce vhodné. Například při použití moderních, inteligentních nabíječek, které si samy kontrolují parametry dobíjení. Jsou obvykle vybaveny mikroprocesorem, který sleduje stav baterie během nabíjení a v ten správný okamžik jej ukončí. Díky tomu je riziko poškození elektroniky vozidla minimální. Nevíme ani o jednom případu, kdy by k něčemu takovému došlo. V případě použití inteligentní nabíječky není tedy odpojování baterie nezbytné, pokud to povoluje výrobce auta.

Novější vozy však doslova vyžadují nabíjení bez odpojení. Proč? Průběžně si sledují stav autobaterie, týká se to zejména aut se stop-start systémy, kde se používají akumulátory typu EFB nebo AGM.

Auto si baterii samo sleduje

Řídící jednotka si sleduje stav autobaterie průběžně a je schopna na něj reagovat upravením nabíjení, a to především ve smyslu neustále se snižující kapacity akumulátoru. Postupně jeho kondice slábne, takže se upravuje třeba i funkce stop-start systému, respektive nebude docházet k vypínání motoru třeba tak často.

Když autobaterii odpojíte a nabijete, řídící jednotka tak trochu netuší, co si o tom myslet. Neví, jestli jste náhodou nepřipojili akumulátor nový, netuší, která bije a třeba den, dva bude analyzovat stav autobaterie znovu. To je také důvod, proč je potřeba řídící jednotce dát vědět, když se akumulátor mění a je rovněž třeba pomocí diagnostiky zadat jeho konkrétní parametry.

Proto třeba novější škodovky mají v manuálu popsáno, že se akumulátor vyndávat nemá a nabíječku je potřeba připojit na kladný pól baterie a záporný pól ke kostřicímu bodu. Pokud si tedy u svého auta nejste jistí, raději nahlédněte do příručky, kde je vždy nabíjení popsáno.

Zdroj info: autoaku.
Zdroj médií: Depositphotos.
Antonín Švihnos, 25. 10. 2024 14:14, reagovat
Kdyby green deel věděl, co si o něm myslí moje auto...
Standa Jandečka, 25. 10. 2024 12:50, reagovat
Dnes je právě jiný problém. Dříve se spustilo nabíjení hned po rozjezdu ( laicky řečeno ), ale dnes díky všudypřítomné elektronice už ne. Takže při tzv.couračkách se baterie ani nezačne nabíjet, pokud si PC myslí, žd to zatím není nutné. A pak je, třeba v zimě, pozdě.
K69, 25. 10. 2024 9:24, reagovat
Je velmi málo pravděpodobné, že i obyčejná nabíječka může něco poškodit, takže odpojování opravdu není potřeba. U starších aut pak navíc musíme počítat s tím, že některá "rádia" po odpojení aku vyžadují kód. Jinak u běžných moderních aut (zdůrazňuju běžných) není s odpojením žádný problém. Navíc při některý mechanických opravách je to víc než vhodné/nezbytné. Autu je to pochopitelně jedno, netrápí se tím "co si má myslet" :D. Auta v mém okolí si navíc nemyslí nic, protože mají odpojené sledování napětí, aby se nezapínal StartStop.

Podobné články