Někteří řidiči mají touhu neustále na svém autě něco vylepšovat, ale ideálně tak, aby měli dobrý pocit a moc to nestálo. Aditiva do paliva jsou jednou z možností. Mají smysl a přínos?
Nejlepší aditivum do motorového oleje? Ideálně žádné
Články na téma aditiva do motorového oleje:
- Aditivum do motorového oleje - jaké vybrat?
- Aditiva do oleje
- Aditivum do motorového oleje zbytečně nedávejte - právě čtete
- Aditiva do oleje – ano či ne?
- Aditiva do oleje dodatečně nelijte. Nemá to většinou smysl
Aditivum do oleje? Většinou k ničemu
Kolem aditiv do všeho možného je především obří marketing, který v zákazníkovi vyvolává pocit, že by si měl něco preventivně přimíchávat i do pomerančového džusu, aby zlepšil jeho vlastnosti. Aditiva do motorových olejů nevyjímaje. Existuje nespočet levnějších i dražších vodiček, které slibují třeba i to, že motor pak zvládne běžet bez oleje. K čemu něco takového je středoevropskému řidiči, je pro nás záhadou. Problém je v tom, že oleje už dnes aditiva obsahují a ne zrovna málo. Přimíchávat do nich něco dalšího, co má zlepšit jeho vlastnosti, je zbytečné, někdy možná i trochu kontraproduktivní.
Spalovací motor žádná aditiva v oleji nepotřebuje, pokud běží jak má (k tomu se ještě dostaneme), není třeba se pokoušet mazivo jakkoliv modifikovat. To nejlepší, co pro něj můžete udělat, je pravidelně mu měnit olej, a to ideálně co 10 tisíc kilometrů nebo jednou ročně. Samozřejmě je potřeba, aby to byl lubrikant odpovídající specifikaci automobilky, tedy její normě. Prosté „jakákoliv 5W-40“ už dneska nestačí. I starší agregáty se systémem vstřikování čerpadlo–tryska potřebují svoji specifikaci, což je v případě VW koncernu norma 505.01. Cokoliv jiného je prostě špatně a aditivací nic nezachráníte.
Seat Leon a oprava gufer ventilů aditivem
Psali jsme výše, že správně běžící a fungující motor nepotřebuje aditiva. Zhruba před dvěma roky jsme se setkali s agregátem, který začal spalovat olej, a to nikoliv ve velkém, ale znatelné to bylo. Majitel byl naprosto běžný uživatel, který nechce nic hlídat, sledovat, ale potřebuje jezdit. Atmosférická 1.6 fungovala dobře, jenom ten olej, kdyby nežrala…
Slovo dalo slovo a udělali jsme pokus. Bylo nám jasné, že problém bude buď v netěsných pístních kroužcích, nebo v guferech ventilů. Jelikož agregát neměl nijak vysoký kilometrový proběh, zdála se nám pravděpodobnější varianta špatných gufer. Přeci jenom stárnou především věkem a vůz pravda nebyl nejmladší. Zkusili jsme tedy aditivum do oleje od Liqui Moly, které má regenerovat těsnění. Byl to pokus asi za tři stovky a poslední možnost před tím, než bude muset zasáhnout automechanik a gufera ventilů vyměnit. Nečekali jsme od toho v podstatě nic. Majitel to nalil do motoru a dál s sebou vozil olej na případné dolití.
Překvapivě motor přestal mazivo konzumovat, olej sice od výměny k výměně ubyl, ale ne nijak dramaticky. Nebylo nutné dolévat, ale na měrce bylo znatelné, že něco málo zmizelo. Aditivum tedy funguje a v tomto případě splnilo, co slibovalo.
Zdroj médií: Depositphotos.