Jedna ze základních otázek kolem motorových olejů je, jestli je možné míchat různé značky, případně dokonce specifikace. Podíváme se na to, co problém není a kdy už je lepší to nedělat.
Smíchání dvou motorových olejů – stane se něco?
Články na téma doplnění motorového oleje:
- Druhy a značení olejů aneb Co tam nalejt?
- Doplnění oleje do motoru: Jak na to?
- Kam s vyjetým motorovým olejem
- Přelití oleje v motoru ho může zničit
- Dolití oleje jiné značky - právě čtete
- Jak správně dolít olej do motoru - již brzy
Ke smíchání různých olejů může dojít v několika situacích. Je možné, že zjistíte nedostatek oleje v motoru a potřebujete vyjet. Mazivo, které jste do motoru dali, sice doma nemáte, takže zapátráte v garáži a najdete olej jiný. U něj bude extrémně důležité, jestli svými specifikacemi odpovídá požadavkům automobilky pro daný motor, nebo je to olej, který by tam být neměl.
Dolití oleje do motoru – jiná značka
Je-li v motoru olej specifikace požadované výrobcem auta, např. VW 507.00, a smícháme ho s jiným mazivem stejné specifikace, nic závažného se nestane. Tedy Castrol specifikace VW 507.00 můžeme bez obav smíchat s olejem Repsol VW 507.00 a klidně můžeme na tuto směs najet 15 tisíc kilometrů do další výměny. Ne, skutečně se nic špatného nestane, olej se „nezdrcne“, motor se nezadře.
Smíchání olejů různých SAE specifikací
Zde bude záležet na tom, o jakých specifikacích se bavíme. V situaci, kdy automobilka povoluje SAE 0W-20 a do motoru nalijeme 15W-40, je to problém. V případě nouze je to akceptovatelné, ale co nejdříve je třeba mazivo vyměnit.
Také čtěte
Dolití motorového oleje jiné normy automobilky
Trochu jiná situace nastává, když motoru dáte požadovanou SAE specifikaci, ale netrefíte se do normy automobilky. VW 505.01 smícháte s VW 502.00, například. Zásadní problém to není, ale opět bychom doporučovali co nejdříve provést kompletní výměnu oleje.
Smíchání olejů různých HTHS specifikací
HTHS je pojem, který se začal hodně řešit až zhruba v poslední dekádě. Zkratka označuje High Temperature High Shear, což vám možná moc neřekne, zjednodušeně jde o stabilitu mazacího filmu ve smyslu jeho pevnosti za velkého smykového spádu (simuluje to situaci, ke které dochází v motoru při vyšších otáčkách).
Tento ukazatel je velmi důležitý a často bohužel opomíjený. Kritickým bodem je zde 3,5 mPa.s, kde se to tak trochu „láme“. Například oleje 0W-20 a některé 0W-30 mají HTHS pod 3,5 mPa.s, a to obvykle kolem 2,9 mPa.s. HTHS se začalo snižovat, protože nižší stabilita filmu znamená o něco menší odpory v motoru, tedy úsporu paliva a emisí. Proč je to tak důležité?
Pakliže motor požaduje olej s viskozitou 3,5 mPa.s a vyšší (na obalu to nebude takto napsáno, vyplývá to z kombinace normy ACEA a SAE) a dáme mu mazivo s HTHS nižší, je to problém. Respektive neprojeví se to hned, ale pokud budeme využívat jeho plný výkonový potenciál, může docházet k lokálnímu narušování mazacího filmu a zvýšenému opotřebení v daném místě. Opět to není nic, s čím by se nedalo ujet pár set kilometrů, doporučujeme však jízdu spíše ekonomického charakteru ve spodní polovině otáčkového spektra a následnou výměnu za mazivo odpovídající požadavkům motoru.
Zdroj médií: Depositphotos.