Motorové oleje zajišťují mazání, snižují tření a opotřebení a odvádějí teplo. Ovšem moderní motorové oleje nejsou jen o základním mazivu – jejich výkonnost závisí na aditivech. Ta plní specifické úkoly, které pomáhají chránit motor, zlepšovat jeho účinnost a prodlužovat životnost jak motoru, tak samotného oleje.
Aditiva do motorového oleje – ano či ne?
Články na téma aditiva do motorového oleje:
- Aditivum do motorového oleje - jaké vybrat?
- Aditiva do oleje
- Aditivum do motorového oleje zbytečně nedávejte
- Aditiva do oleje – ano či ne?
- Aditiva do oleje dodatečně nelijte. Nemá to většinou smysl - právě čtete
Proč jsou aditiva důležitá?
V základní podobě olej zvládá mazání, ale je náchylný k různým problémům, jako je oxidace, tvorba usazenin, koroze nebo výraznější změny viskozity v závislosti na teplotě. Aby se těmto problémům předešlo, jsou do olejů přidávána aditiva, která pomáhají zvýšit jejich odolnost proti negativním vlivům.
Současné motorové oleje jsou aditiv doslova plné. Každý výrobce oleje používá základový olej, do kterého si přidává svůj aditivační balíček. Ten do značné míry určuje výsledné vlastnosti maziva a jeho schopnost motor čistit, chránit a konzervovat kovové části, ale i třeba těsnění a podobně.
Antioxidanty
Zabraňují oxidaci oleje, která by vedla ke vzniku kyselých sloučenin a usazenin. Tyto produkty oxidace mohou poškodit motor a snižovat účinnost oleje. Antioxidanty zpomalují tento proces, čímž prodlužují životnost oleje.
Také čtěte
- Používané látky: Zinečnaté dialkylditiofosfáty (ZDDP), fenoly a aminové sloučeniny.
Detergenty
Detergenty udržují motor čistý tím, že neutralizují kyselé produkty spalování a zabraňují tvorbě usazenin. Jsou zvláště důležité v dnešních motorech, které pracují při vyšších teplotách a tlacích.
- Používané látky: Vápníkové a hořčíkové sulfonáty, fenoláty a salicyláty.
Disperzanty
Disperzanty udržují pevné částice (např. saze) rozptýlené v oleji a brání jejich shlukování. To zabraňuje tvorbě kalu a dalších škodlivých usazenin.
- Používané látky: Polymery nebo sloučeniny na bázi barya či vápníku.
Modifikátory viskozity
Tyto aditiva umožňují oleji zachovat konzistentní viskozitu (alespoň částečně) napříč širokým rozsahem teplot, čímž zajišťují efektivní mazání motoru jak při studených startech, tak při plném zatížení.
- Používané látky: Polymery jako polyisobutylen nebo olefinové kopolymery.
Protiotěrová aditiva
Jsou navržena tak, aby chránila kovové povrchy motoru, které se mohou třít o sebe, zejména v oblastech vysokého tlaku, kde olejový film nemusí být dostatečný.
- Používané látky: Zinečnaté dialkylditiofosfáty (ZDDP), organické sloučeniny síry a fosforu.
Antipěnivá aditiva
Zabraňují tvorbě pěny, která by mohla narušit mazací film v motoru. Pěna je obrovská hrozba, kdyby ji třeba nasálo čerpadlo – většina pěny je vzduch, takže by došlo k přerušení mazání motoru.
- Používané látky: Silikony nebo polyglykolové sloučeniny.
Aditiva proti korozi a rzi
Zabraňují vzniku koroze a rzi na kovových částech motoru tím, že vytvářejí ochrannou vrstvu. Jsou obzvláště důležitá v prostředí s vyšší vlhkostí nebo při delším stání motoru, tedy u málo provozovaných aut.
- Používané látky: Deriváty kyseliny borité a organické sloučeniny fosforu.
Aditiva zlepšující bod tuhnutí
Tyto látky pomáhají zlepšit vlastnosti oleje při nízkých teplotách, což je důležité opět při studených startech. Zajišťují, že olej zůstane dostatečně tekutý i při nízkých teplotách.
- Používané látky: Polymery na bázi ethylen-vinylacetátu.
Jak aditiva zlepšují výkon motorů?
Dnešní moderní motory pracují při vyšších teplotách, vyšším tlaku a často v náročných podmínkách, což klade zvýšené nároky na motorové oleje, dvojnásob na tzv. long-life oleje. Bez správného složení aditiv by lubrikanty nedokázaly poskytnout potřebnou ochranu, což by vedlo k předčasnému opotřebení motoru.
Také čtěte
Například v motorech s turbodmychadly, kde teploty často přesahují 200 °C, jsou aditiva jako antioxidanty a protiotěrové sloučeniny nepostradatelná. A například hybridní vozidla, která častěji startují a zastavují, vyžadují oleje s lepšími vlastnostmi při nízkých teplotách a zvýšenými schopnostmi udržet motor čistý.
Má smysl přidávat do motoru další aditiva?
Jsou dva druhy aditiv do oleje. Jednak máme aditiva, která mají obecně zlepšit nějaké vlastnosti lubrikantu, do kterého je přidáte. U těch jde spíše o placebo efekt. Moderní maziva, pokud nekupujete ta skutečně nejlevnější, jsou většinou poměrně vyladěná a dělají, co mají. Přidáním aditiv asi nic nezkazíte, ale zároveň ani nevylepšíte. Jestli chcete motoru nějak pomoci k vyšší životnosti, existuje velmi jednoduchý recept – zkraťte interval výměny třeba z 15 tisíc kilometrů na deset. Tím autu prospějete víc než nějakou zázračnou vodičkou.
Druhým typem aditiv jsou taková, která sledují nějaký konkrétní účel. V našem případě šlo třeba o omezení spotřeby oleje. Motor už nebyl nejnovější a patrně měl zteřelá gufera ventilů. Zvolili jsme aditivum, které je přímo na tento konkrétní účel stavěné a světe div se, pomohlo to. Jestliže hledáte něco, co vyřeší jinak neřešitelný nebo jenom draze řešitelný problém, mohou specializovaná aditiva do oleje pomoci (většinou krátkodobě). Ale lít cokoliv do motoru jenom jako prevenci, je dle našeho názoru vyhazování peněz oknem.