PRÁCE 🧰
Zimní pneu 🛞

Pardubice se staly centrem dopravy. Co přinesla Dopravní konference?

13. 9. 2022 3 min. čtení diskuze (0) Aktuality

Kongresové centrum Paláce Pardubice hostilo 8. září dopravní konferenci, kde měly prostor k prezentaci špičky z prostředí nejrůznějších oborů s dopravou souvisejících. A někteří z vystupujících dokázali bez nadsázky otevřít divákům konference oči a poskytli nový náhled na problematiku.

Dopravní konference

Dopravní konference jsme se účastnili poprvé (ono se to samo nabízí, máme to z redakce pěšky asi 5 minut) a trochu jsme nevěděli, co do ní očekávat. Bylo nám každopádně jasné, že informačně to bude nabité, jak bylo ostatně patrné ze seznamu hostů a jejich témat. Nemýlili jsme se a ačkoliv to na nás někdy bylo až zbytečně komplexní a obsáhlé, udělali jsme si trochu rozdílný obrázek, než jaký často nabízejí tradiční média. Ta totiž mají tendence psát především o tom, když se něco nedaří. Jenže třeba z prezentace Ing. Radka Mátla jsem nabyl dojmu, že průtahy jsou spíše výjimkou (a pan Mátl to měl podložené reálnými daty).

Zásadní bod programu

Co mě ale udivilo nejvíc, byly informace z úst Bc. Jiřího Svobody, tedy generálního ředitele Správy železnic. Ten, patrně vědom si toho, jakou pověst mají České dráhy, to pojal lehce jako obhajobu a do značné míry dokázal vysvětlit, jak se problémy zjednodušují. A zaujalo mě to natolik, že se pokusím to váženému čtenáři v pár bodech předat:

  • Obecně jsou české železnice stavěné na mnohem nižší zátěž. Máme docela bohatou železniční historii, sahající až do dob monarchie, která položila základy toho, po čem jezdí vlaky dnes. Jenže tehdy jezdilo vlaků skutečně jen pár.
  • Kapacita drah se dá určitým způsobem vyjádřit jako objem dopravy na 24 hodin. Jenže málokdo si uvědomuje, že v těch 24 hodinách jsou určité špičky. Ono kdyby se doprava skutečně rozložila v čase rovnoměrněji, rázem by ubylo zpoždění a celé by to fungovalo plynuleji. Ale vysvětlujte studentům, že namísto ve dvě odpoledne pojedou v 11 večer...
  • Dráhy by měly mít určitou rezervu, ideálně 20 % kapacity. Nelze jet na 100 % neustále s tím, že se nic nesesype. Sesype a pakliže rezervu nemáte, problémy se kupí.
  • V České republice žádá o kapacitu drah 125 přepravců (!). Jenže každý má trochu jiné požadavky a potřeby.
  • I přes nevalnou pověst existují nemalé úspěchy. Výluka Poříčany-Kolín se zvládla v předstihu, dělalo se i za tmy.
  • V roce 2001 nakoupila Správa železnic energie za 1,6 miliardy korun. Letos už za 4,1 miliardy. Predikce na rok 2023 zatím z objektivních důvodů neexistuje.
  • Snížení spotřeby energie drah není reálně možné. Tedy asi je, ale v řádech možná setin procent. Vlaky nemohou jezdit s nižší spotřebou a pokud by jezdily pomaleji, sníží se přepravní kapacita.

Abych to nějak shrnul, tak Dopravní konferenci skutečně oceňuji. Je to akce spíše informačního charakteru, ale prezentace dle mého názoru poskytují velmi dobrý náhled na celou problematiku z té opačné strany. Ono třeba v televizním zpravodajství se hodně zjednodušuje, protože je nutné vměstnat vše do pár minut. Ale když dostane někdo prostor vše řádně vysvětlit, případně zodpovědět dotazy, zjistíte, že realita je mnohdy odlišná.

Zdroj info: Dopravní konference Pardubice.
Zdroj médií: Jakub Mokříš.

Podobné články