V souvislosti s elektrickými auty se někdy zmiňují speciální pneumatiky pro tato auta vyráběné. Panuje kolem nich celá řada mýtů a polopravd.
Pneumatiky pro elektromobily - jaké výhody to přináší?
Články na téma typy pneumatik:
- Traktorové pneu
- Pneu pro elektroauta - jaké výhody to přináší? - právě čtete
- Pneu na přívěsný vozík - víte, které vybrat?
- Pneumatiky pro elektromobily
- Jaký rozměr pneu na Škoda Octavii 3
- Zesílené pneumatiky a jejich vlastnosti
- Srovnání letních a celoročních pneumatik
- Pneumatiky pro elektromobily
- Bezdušová pneumatika - již brzy
Asi si kladete otázku, proč se vlastně pláště speciálně pro elektromobily vyrábí. Na to nelze odpovědět úplně jednoduše a musíme to tak trochu spojit s vysvětlením toho, čím se vlastně elektrická auta od těch běžných se spalováky liší.
Vyšší hmotnost
Je to tak, auta na baterie jsou obecně o dost těžší než konvenční vozy. Problém je primárně v článcích baterie, které jsou holt těžké (schválně si někdy potěžkejte tužkovou baterii) samy o sobě. K tomu je potřeba připočítat masivní obal, který má baterii chránit a mezery mezi články jsou vyplněny chladicí kapalinou. Nelze se tak divit, že 85kWh akumulátor elektrického auta se hmotností pohybuje někde kolem 550 kg. V případě těch menších, například pro první generaci Nissanu Leaf s 24kWh baterií, se bavíme o zhruba 180 kilogramech.
Tahle zátěž nám samozřejmě zvýší celkovou hmotnost auta. A tu samozřejmě nesou pneumatiky, které musejí snášet vyšší síly při akceleraci, brzdění i v zatáčkách. Projeví se to vyšším opotřebením, zejména u těch bateriových aut, jejichž majitelé si rádi užívají dynamiku, kterou poskytuje obří krouticí výkon elektromotoru. Pláště pro elektromobily jsou na toto stavěné, mají tužší konstrukci a většinou jsou i z o něco tvrdší směsi (což má ale vícero důvodů).
Nižší valivý/aerodynamický odpor
Dnes je alfou a omegou spalováků spotřeba a s ní spojené emise. U elektromobilů nikdo emise neřeší, ale marketingově zkrátka vypadá lépe dojezd 502 kilometrů než 498 kilometrů. Proto se optimalizuje ve velké míře i zde a týká se to úplně všeho, včetně pneumatik. Ty produkují dvě nežádoucí síly - odpor aerodynamický a odpor valivý. Druhý jmenovaný se řeší především tvrdší směsí a nafoukáním plášťů na vyšší tlaky. Aerodynamika je o poznání složitější, ale obecně se dá u kol nejlépe optimalizovat snížením šířky pneumatiky a tím i jejího čelního profilu. Zároveň dojde i k tomu, že kolo je víc schované v podběhu, což má opět pozitivní vliv na odpor vzduchu.
Nižší hlučnost
Jestli v něčem elektromobily skutečně vynikají, tak v tom, že v jejich interiéru je většinou dost ticho. Pro tomu nezvyklého řidiče až nepřirozené. Prvním hlukem, který řidič po rozjezdu zaslechne, není motor, ale pneumatiky. Zejména u levnějších aut bývá slyšet zvuk, který se stoupající rychlostí zesiluje.
Výrobci pneumatik jsou si vědomi toho, že je to právě jejich produkt, který je v interiéru nejvíc slyšet. Proto vymýšlejí, jak tomu zabránit a třeba takový Continental přišel s izolací jakousi protihlukovou pěnou v samotné pneumatice.
Zdroj médií: Depositphotos, Continental Tires.