Pneumatiky většina majitelů elektromobilů přehlíží, přitom mají nezanedbatelný vliv na klíčové vlastnosti jejich auta. V čem se speciální pneumatiky pro elektromobil liší od těch běžných?
Jaké jsou výhody pneumatik určených pro elektromobily?
Články na téma typy pneumatik:
- Traktorové pneu
- Pneu pro elektroauta - jaké výhody to přináší?
- Pneu na přívěsný vozík - víte, které vybrat?
- Pneumatiky pro elektromobily
- Jaký rozměr pneu na Škoda Octavii 3
- Zesílené pneumatiky a jejich vlastnosti
- Srovnání letních a celoročních pneumatik
- Pneumatiky pro elektromobily - právě čtete
- Bezdušová pneumatika - již brzy
Elektromobily se rozšiřují čím dál více. S tempem růstu počtu elektrických aut však roste i počet produktů a řešení určených speciálně pro tuto kategorii automobilů. Je to logické – elektrický vůz je v mnoha ohledech odlišný od aut se spalovacím motorem a různá specifická řešení prakticky vyžaduje, aby správně fungoval. Jednou specialitou, která však bývá často přehlížena, jsou pneumatiky určené speciálně pro elektromobily.
Mnoho lidí vnímá pneumatiky pouze jako černé kulaté věci, u kterých nezáleží, jestli je plácnou na malé městské vozítko, nebo těžké rodinné SUV. Auta na baterky však kladou na pneumatiky zvýšené nároky kvůli jejich vyšší hmotnosti, zaměření na efektivitu, tichému pohonu i rychlému přísunu točivého momentu. Pneumatiky určené speciálně pro ně se všemi těmito požadavky počítají.
Vyšší hmotnost elektromobilu
Je pravda, že dnes ani automobily se spalovacími motory nejsou žádné lehké váhy. Zejména kvůli těžké baterii je však srovnatelně velký elektromobil stále o 20 až 30 procent těžší. Pneumatiky tedy musí unést vyšší hmotnost, zároveň ale z důvodu efektivity nemohou být přehnaně široké. Ona vysoká hmotnost tedy působí na poměrně úzké ploše. Dle testů výrobce pneumatik Hankook se tak stejná pneumatika opotřebí až o 20 procent rychleji na elektromobilu než na lehčím spalovacím autě.
Aby pneumatika lépe zvládala vyšší hmotnost, musí mít vyztuženou bočnici. Pokud bychom takovou gumu dali na lehčí spalovák, výrazně by se tím snížil jeho komfort. Díky vyšší hmotnosti však k tomuto u elektrických aut nedochází, a jako bonus získáte lepší odezvu na pokyny volantem. Aby nedocházelo k nadměrnému opotřebení pneumatiky, používají výrobci tvrdší směsi. Kromě toho si pneumatiky pro elektromobily pomáhají ještě jednou fintou – kontaktní plocha je větší než u obyčejných pneumatik. Tím dojde k lepšímu rozložení hmotnosti a redukci nadměrného opotřebení.
Efektivita
Jedním z hlavních témat u elektromobilů je jejich dojezd. Na ten mají obyčejně vliv malé detaily, které ovšem ve výsledku mohou znamenat prodloužení dojezdu o několik desítek kilometrů. Nezanedbatelný dopad mají právě pneumatiky, respektive koeficient jejich odporu. K jeho snížení si výrobci pneumatik pomáhají použitím specifické směsi. Zajímavé je, že zde ani tolik nehraje roli již zmíněná větší kontaktní plocha. Naopak rovnoměrnější rozložení hmotnosti efektivitu zlepšuje. Kupříkladu Michelin tvrdí, že jejich pneumatiky pro elektromobily dokáží zvýšit dojezd až o 7 procent.
Hluk
Je zajímavé mluvit v souvislosti s elektromobily o hluku, když je tichý pohon jednou z jejich výhod. Jenže právě tichý pohon s sebou nese riziko, že si pasažéři v autě začnou všímat jiných zvuků, jako je aerodynamický hluk nebo hluk od pneumatik. Válku proti nechtěným hlukům nelze vyhrát, v případě pneumatik lze však alespoň zmírnit důsledky. Celé to je o minimalizaci rezonance pneumatiky. Ta vzniká při kontaktu pneumatiky s vozovkou a přenáší se celým vozidlem až do uší posádky. Jak je možné rezonanci minimalizovat?
Výrobci pneumatik pro elektromobily používají pěnové vložky. Ty fungují jako tlumič rezonující pneumatiky a částečně zabraňují přenosu hluku skrze vozidlo. V závislosti na pneumatice a jejích rozměrech dokáže taková vložka snížit hluk až o 9 decibelů. To vůbec není málo! Kromě toho si výrobci pomáhají úpravou vzorku pneumatiky. Jakmile má pneumatika hrubší vzorek – typicky zimní nebo terénní gumy – je hlasitější.
Zároveň ale pneumatika nemůže být dokonale hladká, aby dokázala odvádět vodu. Proto se používají postupně se rozšiřující drážky, kterými dokáže odtékat voda, ale nešíří se skrze ně hluk. Zdaleka nejzajímavějším řešením na redukci hluku pneumatiky je však nepravidelná vzdálenost mezi jednotlivými drážkami vzorku. Nepravidelnost narušuje takový ten monotónní šelest pneumatik a ve výsledku opět snižuje jejich hlučnost.
Přenos točivého momentu
Okamžitý přísun točivého momentu je bezesporu jednou z výhod elektrických aut. Nicméně jejich vysoká hmotnost společně se zaměřením na maximální efektivitu se s dobrým přenosem hnací nebo i brzdné síly částečně vylučují. Nebo ne? Aby dokázala pneumatika dobře přenášet podélné síly, musí tomu být přizpůsobena její tuhost, vnitřní konstrukce a směs. Výrobci k této technologii nejsou moc sdílní, ovšem víme, že vzhledem k vyšší hmotnosti elektrických vozidel dochází především k vyztužení pneumatiky, aby lépe zvládala podélné síly při akceleraci, potažmo brzdění, a nedeformovala se.
Zdroj médií: Tesla, Radim Krejčík.