Už několikrát v životě jsem měl neuvěřitelnou kliku při svých investicích, aniž bych tomu popravdě nějak hlouběji rozuměl. Poprvé, když jsem koupil akcie Tesly těsně před tím, než začaly raketově stoupat. Po druhé, když jsem z nudy prodal bitcoin před tím, než se začal propadat do hlubin. A po třetí, když jsem odkýval nabídku připojištění střetu se zvěří k povinnému ručení.
Pojištění střetu se zvěří – co dělat krok po kroku
Články na téma srážka se zvěří:
- Srážka se zvěří, jak postupovat a hrozí pokuta?
- Místa, kde pravděpodobně srazíte divočáka + tipy, co dělat po srážce
- Srazili jste zvíře? Tyhle věci nesmíte dělat
- Srna na silnici představuje obří riziko. Kde ji potkáte nejčastěji?
- Motoristé, poděkujte vlkům! Snižují totiž riziko střetu se zvěří
- Pojištění střetu se zvěří – co dělat krok po kroku - právě čtete
- Střet se zvěří – co vám uhradí pojišťovna?
- Srážka se zvěří – postup, likvidace škody
- Ke srážkám se zvěří dochází nejčastěji v říjnu a listopadu
Po pravdě jsem vždy bral povinné ručení to nejlevnější, nicméně vybíral jsem z nabídek těch známějších pojišťoven. Nikdy, ale skutečně nikdy, jsem nesrazil větší zvíře než je holub. A nikdy jsem si také nepřiplácel připojištění střetu se zvěří. Až letos v létě jsem nevědomky prozíravě kývnul na nabídku pojišťovačky, ačkoliv se mi to zdálo trochu zbytečné a drahé. Vždyť jsem přeci nikdy nic velké nesrazil, ne?
Vše je jednou poprvé
No jo, jenže pak přišel test Citroënu C5 X a první tvrdý střet faunou českých lesů a polností. Srnec to nerozdýchal, já musel volat PČR, sepisovat papíry, ale pak to šlo mimo mě, vrátil jsem testovací auto a víc neřešil. Jenže o dva týdny později jako na potvoru zase! Daněk, kterého nám hodila před auto oktávka, co jela v protisměru. Naše Toyota Avensis T27 ho vzala předkem a částečně ho přejela.
Když jsem zjistil, že jsou všichni v pohodě (až na chudáka daňka), jal jsem se volat policii a zjišťovat škody. Krom nárazníku, mřížky nárazníku a jednoho podběhu se zdálo být všechno víceméně v pořádku. Tisíckrát jsem si děkoval, že jsem si připlatil k povinnému ručení ten střet se zvěří a hned po policii jsem volal na pojišťovnu. Bylo mi řečeno, že mám celou událost oznámit online, že moje spoluúčast je 5000 korun a že limit plnění je 100 000 korun. Super, do toho se stopro vejdu a naivně jsem doufal, že to fakt bude jen malinko ťuknutý nárazník.
Policie dorazila, všechno nafotila, sepsala, přijel i hajný, který napodruhé (!) dokázal z metrové vzdálenosti trefit daňka a tím jeho životní pouť definitivně ukončit. Jel jsem domů, vyspal se a ráno začal řešit události dne minulého.
Řešíme střet se zvěří
Online jsem zadal celou událost do systému pojišťovny, abych splnil povinnost ohlásit ji co nejdříve. Přišel email s tím, že přijali hlášení a evidují ho pod nějakým číslem. Samozřejmě už druhý den mě zajímalo, co bude následovat a jestli si na mě pojišťovna nezačne vymýšlet nějaké kličky a vytáčky, takže jsem zavolal na infolinku. Po stručném popisu a nahlášení čísla události jsem byl operátorkou dotázán, jak budu celou věc řešit. V zásadě jsou tři možnosti:
- Rozpočtem – opravím si auto sám, přičemž pojišťovna mi na to dá nějaký vypočtený bakšiš. Z vlastní zkušeností vím, že je to nejvýhodnější možnost, pokud přesně víte, na jakou částku máte nárok. Když nevíte, pojišťovny většinou zkouší plnění zkrátit (neoprávněně) a musíte trochu vyhrožovat, abyste se domohli správné částky. Likvidátor si přijede na likvidaci pojistné události k vám.
- Opravou v „jejich servisu“ – pojišťovna má nasmlouvaný nějaký servis, který vše zajistí. Bohužel, je to většinou servis používající ty nejlevnější náhradní díly. Je asi jasné, proč. Výměnou za to, že jim pojišťovna dohazuje kšefty, opravují auta co nejlevněji to jde. Většina pojišťoven vás více či méně tlačí do této, pro ně nejvýhodnější varianty.
- Opravou v autorizovaném servisu – varianta, kterou většina operátorů a lidí, co s vámi pojistnou událost řeší, moc nezmiňuje. Je to pro ně lehce nevýhodné. Práce autorizáku je drahá, díly také, navíc tyhle servisy často přijdou i na nějaká další poškození, ačkoliv třeba minoritního charakteru. Tuto možnost jsem operátorce navrhnul a oceňuji, že mi ji nijak nevymlouvala, asi ji došlo, že vím, jak tyhle věci chodí. Hned začali hledat nejbližší servis Toyota s tím, že nafocení škod autorizovaný servis zvládne obvykle sám.
Oprava po střetu se zvěří v praxi
Po nalezení vhodného servisu jsem si tam zavolal a domluvil termín, kdy by měli čas na mé auto. Ještě jsem zkusil zavolat na pojišťovnu a spíš jen tak ze sportu jsem se zeptal na náhradní vozidlo. Ne, to prý pojištění střetu se zvěří nekryje. Nevadí, naše domácnost bude holt nějaký čas fungovat jen s jedním autem.
Také čtěte
Ve smluvený den jsem dorazil do autorizovaného servisu, předal moji Toyotu a podepsal plnou moc pro vyřízení celé události. Pár dnů se nic nedělo, nakonec jsem po týdnu zavolal, jak na tom auto je. Po sdělení, že nárazník je na výměnu, stejně tak kryt pod motorem a navíc ještě světlo, jsem trochu nechtěl uvěřit. Nicméně utlumil jsem svoji zvědavost a domluvil si den vyzvednutí.
Dojel jsem si pro auto, ale už den předtím jsem obdržel od pojišťovny email, ve kterém byla celková částka fakturovaná servisem 62 471 korun. Což mi trochu vyrazilo dech, skutečně jsem netušil, že poškození bylo takto závažné.
Také čtěte
Nebyl jsem zklamán, přístup servisu byl fakt profi – ukázali škodu na fotkách, ve faktuře mi každou jednotlivou položku vysvětlili a po zaplacení 5000 korun (spoluúčast, zbytek zaplatí pojišťovna) mi předali umyté auto a ještě jednou ukázali, kde všude dali co nového. A já si znovu poděkoval, že jsem si připojistil střet se zvěří. Co vše bylo předmětem likvidace, vidno jest níže, na fotografii faktury. Fakt se to na první pohled nezdálo, ale i světlo bylo lehce vylomené z uchycení, navíc bylo nutné rovnat vzpěru pod motorem.
Když to shrnu, tak se mi připojištění střetu se zvěří fakt vyplatilo. Za nevelký příplatek, tuším něco přes tisícovku, jsem dostal v případě srážky něčeho většího možnost, nechat si opravit auto za pět tisíc. Samozřejmě s tím stotisícovým limitem, který se mi už rozhodně nezdá tak nedosažitelný.
Co tedy dělat, když srazíte zvíře a jste na to pojištěni?
- Řešte to, ať jste vidět – vesta, trojúhelník...
- Volejte policii.
- Protokol od policie a další dokumenty předáte online pojišťovně. Všechny už na to mají více či méně zdařilý online systém.
- Vyberte si, jak chcete věc řešit. Autorizák je jistota.
- Předejte auto servisu.
- Vyzvedněte si opravené auto ze servisu a uhraďte spoluúčast.
- Nezapomeňte si na další rok opět zaplatit připojištění střetu se zvěří.
Nechci nikomu dělat reklamu, tento článek je nezávislou zkušeností. Přijde mi ale fér alespoň takto na konec zmínit, že pojištění auta mám u Generali a skvělé servisní služby mi poskytl OlfinCar v Pardubicích.
Zdroj médií: Depositphotos, Jakub Mokříš.