Škoda Kodiaq i Škoda Superb jsou horkými novinkami roku 2024. Porovnali jsme jejich vlastnosti, praktičnost, jízdní vlastnosti i spotřebu.
Porovnání novinek škodovky – Superb versus Kodiaq
Těžko si představit, že už se pomalu blížíme k jednomu roku od představení dvou největších modelů v nabídce domácí škodovky. Zatímco SUV Kodiaq spatřilo světlo světa v říjnu minulého roku, Superb se představil hned o měsíc později. Dnes už poměrně běžně vídáme nové modely v provozu a i my sami máme s oběma vozy dostatek zkušeností, abychom je mohli navzájem porovnat. Porovnání je to logické, už první generace Kodiaqu vznikla jako SUV varianta k Superbu a další vydání na to navazuje.
Co je vlastně vrchol?
Limuzíny dříve byly výkladní skříní automobilek, tudíž platilo, že i Superb tvořil pomyslný vrchol mladoboleslavského výrobce. S příchodem Kodiaqu a módní vlny SUV se však situace na pohled mohla zkomplikovat. Zvláště když nejnovější generace obou modelů sdílejí mnoho společných prvků. Rozdíly se však přeci jen najdou a po vlastní zkušenosti můžeme potvrdit, že Superb nadále zůstává vlajkovou lodí značky. Co z něj vlastně vlajkovou loď dělá?
Předně má Superb o nezanedbatelných 50 milimetrů delší rozvor. To znamená více prostoru v interiéru, a zejména pak na zadních sedačkách. Ne že by snad Kodiaq v této oblasti pokulhával, místa je vzadu tolik, až je to místy nepříjemné, ale jak se říká „čím víc místa, tím víc limuzína“. Když byla zmínka o sedačkách, nesmíme zapomenou pochválit přední ergonomické sedačky Superbu. Kodiaq sice také nabízí vylepšené sezení s odvětráváním a masážní funkcí, Superb to však dělá lépe.
Jízdní rozdíly
Oba modely mohou mít nový adaptivní podvozek DCC+, který stojí za velmi dobrými jízdními vlastnostmi. Nejvyšší stupně výbav obsahují adaptivní tlumiče v základu, ale i do těch nižších se podle nás příplatek jednoznačně vyplatí. Zásadní rozdíl v jízdě tak tvoří zejména odlišná stavba karoserie. Kupodivu není příčinou hmotnost – ano, Kodiaq je ve srovnatelné specifikaci těžší, ovšem rozdíl není ani 100 kilogramů. Největší vliv na jízdní vlastnosti má tak vyšší stavba karoserie a výše položené těžiště Kodiaqu.
Ne že by snad velké SUV jezdilo špatně. Ve své třídě patří na špičku, ale Superb zkrátka nabídne o něco více komfortu, ale i jistoty v zatáčkách, protože nemusí bojovat s většími náklony karoserie. Na druhou stranu se nám Kodiaq zdál o něco lépe odhlučněný, a to i při dálničních rychlostech. Z kufru Superbu Combi se na nerovnostech sem tam ozve nějaká rána.
A co praktičnost?
Kodiaq lze považovat za univerzální rodinné SUV, ostatně také nabízí sedmimístnou verzi. Překvapilo nás ale, jak se jednotlivé praktické prvky obou modelů liší. I přes velmi podobné interiéry se liší loketní opěrka, kterou má Superb rozhodně praktičtěji řešenou. Kodiaq na druhou stranu nabízí dodatečný odkládací prostor v palubní desce před spolujezdcem, pro změnu mu zase chybí praktický držák tabletu v loketní opěrce mezi zadními sedadly, který Superb nabízí.
Trochu nepochopitelně se Kodiaq musí obejít i bez paketu pro spaní, který přidává velmi užitečné sklopné uši z opěrky hlavy zadních sedaček. Rodině s malými dětmi mohou přijít vhod výsuvné gumové chrániče hran dveří, bez kterých se musí obejít pro změnu Superb. Dobrou zprávou je, že oba modely můžete pomocí správných příplatků vybavit armádou simply clever prvků v kufru – dvojitá podlaha, síťky, háčky, cargo elementy a další. Elektrickou roletku kufru však může mít pouze Superb.
V zavazadlovém prostoru je asi největší papírový rozdíl mezi oběma sourozenci. Kodiaq udává objem až 910 litrů, zatímco Superb „jen“ 690. Kodiaq má v tomto případě v rukávu trik s posuvnou zadní lavicí, čímž se úložný prostor logicky pořádně zvětší. V základním uspořádání je však hloubka kufru Kodiaqu o pár centimetrů menší než u Superbu. Šířka mezi podběhy je pak totožná a výšku po roletku má nepatrně větší Kodiaq. Reálně jsou tak obě auta podobně praktická a v Kodiaqu oceníte navíc jen velký prostor nad podběhy zadních kol.
Spotřeba
Paleta nabízených motorizací je u obou modelů stejná, Superb však navíc získává vrcholné dvoulitrové TSI, bez kterého se musí Kodiaq, alespoň prozatím, obejít. My jsme pod kapotou zkoušeli dvoulitrovou naftu – Superb ve slabším provedení, Kodiaq v silnějším, které se standardně váže s pohonem všech kol. Nemá cenu zastírat, že je nafta úsporná. Kvůli své stavbě karoserie a vyššímu aerodynamickému odporu má však Kodiaq širší okno, ve které se jeho spotřeba pohybuje.
Jeho spotřeba tak dokáže začínat čtyřkou, ale i sedmičkou. V dlouhodobém kombinovaném cyklu je tak rozdíl ve spotřebě obou modelů přibližně 1 až 1,5 litru, což přibližně odpovídá i tabulkovým údajům. Se Superbem je však zkrátka jednodušší jezdit úsporně, a tak se zde spotřeba konstantně motá na přelomu 4 a 5 litrů, zatímco Kodiaq dlouhodobě jezdí asi za 6,5 litru.
Zdroj médií: Radim Krejčík.