Povinnost používat zimní pneumatiky platí od 1. listopadu do 31. března. Jenže jak už to u nás bývá, neplatí tato povinnost paušálně a není to tak jednoduché, jak se může na první pohled zdát. Pro zjednodušení se omezíme na automobily do 3,5 tuny.
Povinnost zimních pneumatik a zákon
Články na téma zimní pneumatiky:
§40a zákon 361/2000 Sb.
Situaci ve výše zmíněném chladném období roku řeší §40a zákona 361/2000 Sb. Řidiči jsou povinni použít zimní pneumatiky, pokud je na silnici souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza. Případně pokud lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza.
Dopravní značka C15a
Dále tu máme dopravní značku C15a, tedy “Zimní výbava”, se kterou se setkáte nejčastěji v horských oblastech. Ta nám přikazuje použití zimních pneumatik v období od 1. listopadu do 31. března i přesto, že silnice může být zcela holá. Navíc, aby to bylo ještě složitější, je možné opatřit tuto značku dodatkovou tabulkou, která může upravovat období její platnosti.
Jak si to vyložit?
Problém zákona je, že povinnost přezutí zimních pneumatik svým způsobem “je a není”. Nikde totiž není psáno, co je to “souvislá vrstva sněhu”. Pod kopcem může být silnice zasněžená, ale na vršku to vítr rozfouká. Znamená to tedy, že na silnici ona souvislá vrstva sněhu je nebo ne? To samé s ledem a námrazou... Zákonodárci nám situaci neusnadňují ani větou “...pokud lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat...”. To se máme podívat na oblohu a pokud je bez mráčku, tak tedy nepředpokládáme a můžeme vyjet na letních? Nebo se máme spoléhat spíše na předpověď počasí v televizi? A co když tam budou předpovídat slunečný den beze sněhu a nakonec dorazí sněhový blizard? Jsem z obliga nebo ne?
*related*
Řídit se vlastní hlavou
Jediná jistota, kterou řidič díky tomuto legislativnímu paskvilu má, je mít zkrátka od 1.11. do 31.3. svůj vůz na zimních pláštích. Samozřejmě za předpokladu, že hloubka dezénu je alespoň 4 mm. Kompromisním řešením pro ty, co vyjedou párkrát do roka, případně pro příměstský provoz, mohou být celoroční pneumatiky. Ty se ovšem v našich podmínkách, kde jsou velké rozdíly mezi letním a zimním obdobím, vyplatí skutečně málokomu. Je proto třeba nejlepší reálně zvážit, jestli opravdu není lepší investovat do další sady disků s plášti a dvakrát do roka zkrátka přezout.
Nemusí se jednat jen o silnou chumelenici jako nebezpečí – pokud řidič vidí hluboký sníh, dost často přizpůsobí svůj styl jízdy situaci. Mnohem nebezpečnější jsou však zledovatělé úseky, kterých si za slunečného dne nemusíte vůbec všimnout. A když se potom dostanete do krizové situace (a může se tak stát pouze jedinkrát za celou zimu), jste vděčni za vlastnosti zimní pneumatiky, která vám v tu chvíli může zachránit život nebo minimálně ochránit váš majetek. Proto používání zimních pneumatik velmi doporučujeme…
Zdroj médií: pixabay.