Vozový park v České republice se dlouhodobě řadí k nejstarším v Evropě. Do koupě nových vozidel se Češi obecně příliš nehrnou a raději sází na ověřenou klasiku, a to nejen kvůli pořizovacím cenám nových vozů.
Průměrné stáří aut v ČR stále roste
Průměrné stáří aut v České republice se v průběhu letošního roku přehouplo přes hranici 16 let. Mimo jiné proto, že nové vozy budou i dál rok od roku dražší, nebude blízká budoucnost příliš odlišná. I mnoho odborníků se shoduje na tom, že průměrné stáří aut bude v Česku stoupat i dál.
Přitom ještě v roce 2013 činilo průměrné stáří osobních aut na tuzemských silnicích zhruba 13,8 let. To bylo tedy výrazně méně než v roce 2024. Kromě peněžní situace mnoha domácností se však do tohoto fenoménu přidávají i další faktory, které v rámci tohoto článku stojí za zmínku.
Více aut v rodinách
Tím prvním je fakt, že auta jsou v obecné rovině stále dostupnější. Pro ta ojetá to platí hned dvojnásob. I proto je mnohem častější než dřív, že mnoho rodin vlastní hned několik aut najednou. To se do celkové statistiky poměrně jasně propisuje. Není příliš populární, aby domácnost zakoupila dva nové vozy. Minimálně jedno z nich má tedy již pár let za sebou.
Tato starší auta jsou často v takových rodinách brána jako záložní. Moc se s nimi nejezdí, příliš se tedy ani neopotřebovávají a není ani potřeba je vyřazovat z provozu. Svědčí o tom i statistiky za rok 2023, kdy se z provozu na území Česka vyřadilo pouze 140 tisíc automobilů, což byla nejnižší hodnota od roku 2014.
Řada lidí se tedy příliš nemá ke koupi mladších ojetin. Stále raději sází na ověřené modely a motory. Mimo jiné proto, že u mladších ojetých vozů se více obávají závad, země původu, předchozích majitelů či stočených kilometrů. Z těchto důvodů stále doma mají ten ověřený a již léta starý model, na který se mohou do určité míry spolehnout.
Lépe jsou na tom i Slováci
V současné době tedy platí, že Česko má pátý nejstarší vozový park ze států Evropské unie. Unijní průměr Česko překračuje asi o 4 roky. Starší vozový park než Česko má třeba pobaltské Lotyšsko, Rumunsko, Řecko nebo Estonsko. Naopak nejnovější auta se na silnicích dlouhodobě prohánějí hlavně v Lucembursku a Rakousku. Celkem je v České republice momentálně registrováno asi 6,5 milionu osobních aut.
Nižší průměrný věk aut než Češi mají dokonce i sousední Slováci, Maďaři či Chorvati. Problematika stáří se navíc netýká pouze osobních aut. Podobně jsou na tom také autobusy. Průměrné stáří autobusu v ČR dosahuje na zhruba 15 let. Třeba v sousedním Rakousku jsou na tom o více než 10 let lépe. Vůbec nejstarší autobusy ale mají v Řecku (19,6 let).
Zdroj médií: Depositphotos.